Felaktig kalcium/fosforbalans, sämre tillväxt?

Tussilago

Trådstartare
Som titeln säger, kan en felaktig kalcium/fosforbalans leda till att en unghäst växer sämre än den ska? Främst då underskott..

Sv: Felaktig kalcium/fosforbalans, sämre tillväxt?

man räknar ut kvoten mellan Ca och P för att om det är för mkt fosfor så gör det att hästen inte tar upp kalciumet och hästen får kalciumbrist. kvoten ska ligga mellan 1,2- 1,8 ungefär, och unghästar som växer är det bra om dom har en lite högre kvot närmare 1,8 än 1,2.
Får dom kalciumbrist kan skelletet urkalkas...

Ett underskott av Ca i jämförelse med P, alltså en för låg kvot, leder till urkalkning av skelettet vilket förmodligen ger skelettproblem av ett eller annat slag.

Hästen kommer förmodligen växa ändå, om inte brist på allt föreligger (dvs brist även på protein och energi samt övriga mineraler och vitaminer), men skelettet kommer vara dåligt.

ett litet tips om du har fosforunderskott i fodret...kraft har mineral VIT med extra fosfor...

Tack för era svar! Blev lite orolig då jag har gett chevinal, plus kalk. Dock ej extra fosfor och hästen går på havrefritt foder. Tyvärr ingen höanalys i år, så jag vet inte riktigt var kvoten ligger på. Hade helt missat att Chevinal inte innehöll fosfor, klumpigt gjort. Hästen är liten för sin ras, så det var därför jag undrade. Brukar hö innehålla fosfor, rent generellt? Få köpa dicalciumfosfat istället, så vet jag att hästen får i sig det hon behöver...

RIKTVÄRDEN (märk väl att det kan skilja massor på grund av skördetillfälle, gödning, hur gammal vallen är, väder , lagring osv osv)

Energivärde: 7,5-8 MJ
Smältbart råprotein: 30-60 (4-6g/MJ)
Kalcium: 2-3 g
Fosfor: 1-2g
Magnesium: 1-2g
Kalium: Bör understiga 20 g

Sen ska ju unghästar ha i överkant på alla dessa väden när de växer, och som sagt en ca/fosfor kvot som är ganska hög.

Sen fick jag lära mig vid senaste kursen jag var på att Magnesiumbrist är idag en av de vanligaste mineralrubbningarna tillsammans med kopparbrist. Vissa år är det värre än andra, troligen beroende påsamma orsaker som jag nänmde ovan. Det är således framförallt grovfodret som ska ge din häst tillgång till magnesium.(och därför så oerhört viktigt med ANALYS) Om detta innehåller för lite magnesium måste vi tillsätta extra magnesium i foderstaten. Mineralfoder och andra fullfoder innehåller förvisso magnesium men kan aldrig bli lika tillgängligt för hästen som naturligt förekommande magnesium.

Så som alltid, se till att ha en analys på ditt grovfoder annars fodrar du i blindo vad gäller sånt som inte syns( Hull ser man, brister kan vara svårare att upptäcka)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 046
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 693
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka