Sv: Felaktig kalcium/fosforbalans, sämre tillväxt?
RIKTVÄRDEN (märk väl att det kan skilja massor på grund av skördetillfälle, gödning, hur gammal vallen är, väder , lagring osv osv)
Energivärde: 7,5-8 MJ
Smältbart råprotein: 30-60 (4-6g/MJ)
Kalcium: 2-3 g
Fosfor: 1-2g
Magnesium: 1-2g
Kalium: Bör understiga 20 g
Sen ska ju unghästar ha i överkant på alla dessa väden när de växer, och som sagt en ca/fosfor kvot som är ganska hög.
Sen fick jag lära mig vid senaste kursen jag var på att Magnesiumbrist är idag en av de vanligaste mineralrubbningarna tillsammans med kopparbrist. Vissa år är det värre än andra, troligen beroende påsamma orsaker som jag nänmde ovan. Det är således framförallt grovfodret som ska ge din häst tillgång till magnesium.(och därför så oerhört viktigt med ANALYS) Om detta innehåller för lite magnesium måste vi tillsätta extra magnesium i foderstaten. Mineralfoder och andra fullfoder innehåller förvisso magnesium men kan aldrig bli lika tillgängligt för hästen som naturligt förekommande magnesium.
Så som alltid, se till att ha en analys på ditt grovfoder annars fodrar du i blindo vad gäller sånt som inte syns( Hull ser man, brister kan vara svårare att upptäcka)