Felaktig benställning - Hållbarhet?

MaRomer

Trådstartare
Funderade på det här med felaktig/ej korrekt benställning och hållbarhet.

Har har under mina år haft 2 hästar som har haft felaktig benställning. Varav den ena ett föl som föddes hjulbent. Tyvärr har jag inget facit i hand då hon dog 2 veckor gammal. Däremot så har jag en Ponny som föddes inåttåad i ena frambenet. Hon rids och tävlas som vanligt men har haft en kotledsinflammation på det benet. Vilket får mig att undra om det är pga felaktig benställning eller ej.

Hur ser era hästar ut i benen och hur hållbara har det varit? Finns det några "kända" hästar med felaktig benställning?

Hur pass sent in i livet kan man korrigera detta? Hur är era hästar korrigerade?

Min ponny verkades tätt från dag 1 och nu syns det inte alls när hon står med benet på marken. Lyfter man upp så syns det att hon är inåttåad.

En fundering så här på mångadseftermiddagen;)

Sv: Felaktig benställning - Hållbarhet?

Mitt 21-åriga sto är hjulig i bak och lätt uttåad i fram. Hon gick på ridskola mellan hon var 5 och 13 år och håller fortfarande!

Mitt 21-åriga sto är hjulig i bak och lätt uttåad i fram. Hon gick på ridskola mellan hon var 5 och 13 år och håller fortfarande!

Jag är ju lite av den typen som tror att det är ridningen som avgör. En rätt riden och balanserad häst bör hålla (Nu pratar vi inte om extrema felställningar).

Eller vad tror ni?

Jag tror att vissa benställningar påverkar hållbarheten mer än andra, tex så är väl parallellförkjutna ben inte så lyckat. Inåttåade är värre än utåttåade

Min är något tåvid fram och instabil i kotorna bak, visserligen 7a på benen på utställning så katastrof är det inte.
Men enligt veterinären så ser man sällan så fina kotor och knän som min häst har. (Plåtar)

Däremot så fladdrar hon en hel del med benen och sparkar sig själv på senor och så vidare,
men det har nog att göra med att hon är så jäkla klantig.

Min häst är uttåad både fram och bak + utställd fram. Född 2002 och gick på travet till 2007, togs av banan pga skada i ena bakbenet, vet dock inget om den, men det är inget han har problem med idag. Har inte märkt att han skulle ha några problem pga sin benställning. Förvisso rids han inte så hårt utan det är mest motionsridning i skogen. Skulle man börja träna honom ordentligt tror jag att hans gamla skada skulle visa sig snabbare än eventuella problem pga benställningen.

Måste dock säga att han ser för söt ut när han står där med tårna pekande ut åt sidorna både fram och bak :D

Jag tror att vissa benställningar påverkar hållbarheten mer än andra, tex så är väl parallellförkjutna ben inte så lyckat. Inåttåade är värre än utåttåade

Hur ser paralellförskjutning ut?:o

Detta är en parallellförskjutning:
images.jpg

Om du drar en rak linje mitt på hästens ben framifrån, ned genom knäet och ned till hoven, då ska denna linjen vara rak och ligga i mitten på hästens ben hela vägen. Vid en parallellförskjutning hamnar hästens skenben utanför lodlinjen som du kan se på bilden.

Detta är en parallellförskjutning:
images.jpg

Om du drar en rak linje mitt på hästens ben framifrån, ned genom knäet och ned till hoven, då ska denna linjen vara rak och ligga i mitten på hästens ben hela vägen. Vid en parallellförskjutning hamnar hästens skenben utanför lodlinjen som du kan se på bilden.

Aha! Genast mycket klokare och det jag trodde det var!

Min d-ponny pojk som jag köpte i vintras har väldigt "djupa" kotor, och lite utotricktade. (frambenen)

Jag tror att i det långa loppet är det mer slitage. Just nu håller hovslagarn på att suscesivt "räta upp" så att kotorna inte är fullt så djupa.

Jag visste självklart detta när jag köpte honom, men han kom för ett hyffsat billigt pris (dock var han inte värd det då) med dålda saker som ägarn (ridskola i detta fallet) inte nämnt. Men jag ångrar inte köpet då han hade fått ett helvete om vem som hade köpt honom, så vi får helt enkelt göra det i den mån han klarar av.

Vill bara klarlägga att han inte visar att han har ont/eller obehag utan han är fullt normal, älskar att hoppa (och då landar dom med mycket tryck på kotorna) Så jag tror inte det kommer en dag han inte kan ridas pga. det.

Jag kan ta en bild om det skulle vara intressant? :)

hoppas detta inte blev allt för rörigt ;)

Min dam är inåttåad fram, mer på ena än andra.

Hon är 19, har aldrig varit halt, och hon har dessutom blivit felriden en del i sitt liv.

Men hon är en ståltant, och verkar klara det mesta.

Min ridhäst är lätt utåttåad fram och trång bak, hon skruvar även bak. Ännu så länge är hon hel och har alltid varit så vitt jag vet, dock är hon sent inriden och ganska lite riden för sin ålder (10 år).

min fd gumma var både paralellförskjuten och inåttåad i båda frambenen. Jobbade upp henne långsamt och hovis fick göra det han kunde bäst . Hon var lite snubblig till en början med det fixxade till sig med träning.

När jag sålde henne fick jag komplimanger för hur hon var "uppmusklad" (heter det så) med utgång i hennes benställning. Hittade tyvärr ingen bra bild på henne framben.

min fd gumma var både paralellförskjuten och inåttåad i båda frambenen. Jobbade upp henne långsamt och hovis fick göra det han kunde bäst . Hon var lite snubblig till en början med det fixxade till sig med träning.

När jag sålde henne fick jag komplimanger för hur hon var "uppmusklad" (heter det så) med utgång i hennes benställning. Hittade tyvärr ingen bra bild på henne framben.

Hade varit spännande med bild!

Jag har ett sto, som är rätt grovt inåttåad, säkert skulle klassas som lite paralellförskjuten med. överbygd och har inte de bästa vinkeln på bakbenen heller MEN aldrig varit halt riden ca 2 år och går nu 1.20 hopp. Har haft en annan som var exemplariskt exteriört men höll inte för någonting...tyvärr...men det som är med min dam är att hon har ju svårare för vissa saker än vad en som är byggd korrekt har, så har tagit längre tid att komma dit hon är idag, men som det ser ut nu påverkas hon inte alls. Kollar ändå hästarna regelbundet men hon e väldigt fräsch peppar peppar. :banana:

Jag har haft tre varmblod, alla med felaktiga benställningar, den första var hjulbent bak, den andra bockbent fram och den tredje parallellförskjuten höger fram. De två första var väl hopplösa fall men underbara individer den tredje helt obesvärad även han underbar men såld pga av andra anledningar. De är mina tre hjärtehästar men hädanefter blir det huvudet som får avgöra ;-).

Min erfarenhet är att har inte hästen en korrekt benställning kommer det att bli följder i resten av kroppen som påverkar hållbarheten negativt. Vissa går att åtgärda/underhålla med hjälp av kiropraktor och andra är som mina två dessvärre hopplösa fall.

*kl*

Här hittade jag några bilder fråg ägaren efter mig. Som ni ser är hon sned i båda frambenen men det fungerade riktigt bra :) Vet, sa att om man håller sig på hennes nivå så kommer hon hålla minst lika länge som en häst med rättställda ben.

17077_1324455994398_1320837646_912923_4382072_n.jpg

17077_1324456234404_1320837646_912929_4806028_n.jpg

En dålig mobilbild på 21-årig gammelskodd häst:

DSC00085.jpg

Vet inte om det syns så bra men hon var i alla fall parallellförskjuten + inåttåad fram. När jag köpte henne som 8-åring hade hon gått ca 2 år på olika ridskolor.
Därefter tävlades hon i hoppning upp till 1.20 innan hon vid 17 års ålder istället blev dressyrhäst, då vi haft några års tävlingsuppehåll pga dålig ekonomi och det kändes dumt att sätta igång och tävlingshoppa en såpass gammal häst.

Samma år, alltså när hon var 17, fick hon en besvärlig hovböld och då röntgades även bägge framkotorna, man kunde då se antydan till en pålagring på den ena.
Vid 19 års ålder började hon halta, för första gången i sitt liv utan uppenbar orsak (tidigare hältor hade varit pga sår/spark och en omkullridning) och då hade den lilla pålagringen börjat växa.
Hon fick vila och behandlades i två omgångar och kunde därefter sättas igång.

Tyvärr fick hon ett knappt år senare diagnosen Cushing's syndrom (numera PPID) vilket ofta är nedbrytande för muskler osv, och därmed blev hon skörare. Men när den här bilden togs och ytterligare något halvår höll hon utmärkt för normal ridning. Hon avlivades vid 22 år och 2 månader, eftersom hon till följd av sin sjukdom inte hade något immunförsvar, utan en helt vanlig hovböld underminerade hela hoven. Hade hon inte haft Cushing's tror jag att hon hade hållit för normal ridning (kanske minus hoppning) ett par år till.

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Smallgot
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka