fel slitna hovar typ, vad gör man?

S

smiling_girl

:bow: hjälp tack av någon som kan mer om hovar än mig.. Min hästs bakskor är jätte konstigt slitna.. Det är 6 veckan nu och han har blivit mera riden denna skoperioden än förra perioden. Men utsidan av skona är jätte mycket slitna än va insidan av skona är, kan hovslagaren göra något åt det typ verka annorlunda?
Och sen har bakskona rört sig åt sidan men det är bara för jag ridit mera.. Förra ägaren hade kappor på sidorna för dom inte skulle flytta sig men jag tror att han behöver sätta på det på han nu när jag rider mera..

Han blir skodd var 7 vecka och hovarna växer mycket då.. Kommer säkert bli va 6 vecka ibland..

Sv: fel slitna hovar typ, vad gör man?

skorna ska inte flytta sej åt sidan bara för man rider mera, jag rider mycket nu och min hästs skor håller sej där dom ska vara.

kanske kan kolla över hästen med någon kiropraktor eller så så hästen inte är sne och belastar snett pga av de? att skorna blir så felbelastade är inte bra..sen vet ja inte om de har med hur hovis skor.

den belastar isånnafall utsidan mer om det slits mer där, kan vara så att din häst inte belastar hoven som den ska. Den landar antagligen på utsidan mer och det slits då mer där, det gör ofta att insidan på hoven växer mer och kan växa över skon. Min häst är oxå så, men har hört att man ska försöka verka oftare så att det inte hinner slitas för ojämt, finns säkert andra saker man kan göra. Kan oxå vara så att hästen är verkad ojämt, du kan kolla på skornas insida när de är avtagna om märkerna efter där hoven har rört sig är lika där skon har legat mot hoven.

Förra ägaren hade en kappa på ena sidan så dom inte skulle flytta sig.. Han gör en vridning innan han tar upp hoven från marken och går hjulbent..Vi hade en massör för ett tag sen och då ömade han på insidan av låren så det kan ju vara det som leder till hjulbenten kanske..

Men hovslagaren ska ju kunna verka så att det underlättar för hjulbenheten, eller har jag fel? Kan man inte lägga på ett par tjockare skor så dom inte slits så mycket så jag inte kan rida sista veckan före skoningen? Och en kappa kanske behövs då jag rider mera nu när stallet har fått en färdig paddock för ett tag sen..

Förra ägaren hade en kappa på ena sidan så dom inte skulle flytta sig.. Han gör en vridning innan han tar upp hoven från marken och går hjulbent
Skulle precis skriva att det hörs som om hästen skruvar på hoven när jag såg detta.
Det är ett ganska vanligt fenomen på hästar som gör en vridning på hoven. Att sedan sliter snett gör inte saken bättre. de troligaste anledningen till att skon flyttat sig är att sömmarna blir slitna så att skon lossnar.
Ett tips kan vara att slå i någon extra söm mellan skoningarna.

Hovslagaren kommer måndag 30 Juni (idag) så vi får se vad han säger om hovarna och skona.. ;) tack för svaren..:bump:

det finns väl typ som halva skor man kan ha om de har väldigt dåligt horn på ena sidan, kan ju typ få en sko att se ut hur som helst ;), men om du inte kan rida på han issta veckan för att hovarna slits kan du inte sko han med 1 veckas mindre mellanrum då ?

Han sa att det är normalt att hästar sliter så..

Han sa att han kan behövas skos om 6 veckor igen.. Vi skor han annars alltid 7 veckors mellanrum.. Sen fick vi reda på att han höjt summan 50kr så nu blir det 950kr för en skoning...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka