Fel galopp!

Sv: Fel galopp!

Jag tror oxå att löslongering är mycket bättre, inte helt enkelt att få till en plats för det bara - kanske mitt i natten när ridhuset garanterat är ledigt :) Var löslongerar du?

Jag löslongerar i våran enorma gräspaddock, men nu när det är isigt så hade jag tänkt testa löst på gräsmattan som inte är isig eller förstörd, litar på min pålle så pass mkt nu. Jag löslongerade till och med i hagen igår, inte bästa allternativet då min lilla 12.a var jätte nyfiken på vad vi höll på med och störde mest, så de ska jag inte göra om x)

Men i ett stort ridhus skulle säkerligen fungera! :) Låt även hästen använda hördnen, löslongering är så mycket mer än träning, det frestar psyket på ett annat sätt om man inte låter hästen vara när den inte vill osv :)
 
Sv: Fel galopp!

Men du har alltså ingen avgränsning utan en enorm paddock? Hur får du hästen att förstå att den ska hålla sig runt dig och inte bara rejsa omkring? :)
 
Sv: Fel galopp!

Men du har alltså ingen avgränsning utan en enorm paddock? Hur får du hästen att förstå att den ska hålla sig runt dig och inte bara rejsa omkring? :)

Jag har egentligen inte en enorm paddock, men den är väldigt bred, 40 x 50 eller något liknande så min pålle har stora volter att röra sig på :)

Jag klickertränar honom i löslongeringen så det handlar väldigt mycket om kropps språk, tryck och eftergifter, ger godis när han gjort rätt osv. Så han förstår mycket väl att det handlar om arbete och inte bus, så han stressar heller inte eller liknande utan vi är mer på ett sammarbetande plan då jag ber och han gör, han får godis osv :)
 
Sv: Fel galopp!

Jag har ridit för fyra olika tränare och ingen har sagt något om det i alla fall.... Och visst borde de väl se sånt? Eller ser man bara det om man verkligen tittar?
Jag kan nog räkna upp fem tränare på rak arm som inte skulle se det, men förmodligen lika många som ser det och försöker åtgärda det.
Sen OM det nu är detta som är problemet så kan man lösa det på olika sätt - antingen genom att med skänkelns hjälp försöka få hästen att bära sig själv och ryttaren rätt, eller att ryttaren själv förflyttar sin vikt och på så sätt hjälper hästen att bära sig rakare.

Det är ju ganska svårt att komma med konkreta tips när man inte sett dig rida och kunnat identifiera just ditt problem.
 
Sv: Fel galopp!

Ahh, vad lyxigt :) Då är den ju nästan "rund" i alla fall, vårt ridhus är 22 x 80 :P Men jag har provat att klicka henne lite, och det fattade hon direkt, så kanske att det skulle kunna gå ändå! Alternativt avgränsa en del med hinderstöd....
 
Sv: Fel galopp!

Ja, så är det förstås! Jag ska fråga när jag rider för tränare nästa gång så får de verkligen titta :)
 
Sv: Fel galopp!

jag ska försöka ;) Ska förklara hur jag brukar göra när jag ska fatta höger galopp på min häst, den svåra galoppen...

Har jag ingen chans till hörn, som man oftast inte har när man rider ut, brukar jag tänka mig att hästen ska vara som i en sluta.
Så... Jag flyttar ut bogen lite åt vänster men hästen ska fortfarande gå rakt fram. Därifrån böjer jag genom kroppen och halsen som om vi skulle gå åt höger. Detta gör jag i skritt. Alltid. Därifrån ger jag galoppskänkel och muntligt kommando på galopp.

Jag skissade upp något som ska föreställa en häst uppifrån så att det kanske blir lite klarare :p

image_zps5521f958.jpg


Eftersom galoppen alltid börjar med inner bakben så gör man med den här "böjningen" (eller vad jag ska kalla det) det lättare för höger bakben att komma fram och lite svårare för vänster bakben eftersom den måste trampa under hästen och är mer viktbärande. Viktigt är också att vara lätt i innerhanden, dock inte slapp.

Hoppas det blev lite mer klart? :)
 
Sv: Fel galopp!

Ahh, vad lyxigt :) Då är den ju nästan "rund" i alla fall, vårt ridhus är 22 x 80 :P Men jag har provat att klicka henne lite, och det fattade hon direkt, så kanske att det skulle kunna gå ändå! Alternativt avgränsa en del med hinderstöd....


Ja den är väldigt fyrkantig xD Men värdelös eftersom det är gräs = isbana på vintern <3

Härligt att hon är inklickad iaf, det finns ju mycket att tänka på när man klickerträna en häst, så läs runt lite innan du börjar om du inte gjort det mycket med häst tidigare :) Jag är själv förvånad över hur fort hästar lär sig, jag har trotts allt bara haft min häst sen i slutet på September ;) men det är jätte härligt när man väl ser framstegen osv! :)

Problemet när du gränsar av för mkt är ju att hästen inte riktigt får röra sig på de utrymmen den vill, men visst gränsar du av så du har en bana på 22 x 32 eller 22x40 så är ju inte det litet heller, men det är ganska bra att träna på en större yta för när hästen då väljer att gå till ett annat hörn och titta på något så vill den inte träna då och då ska man bara låta den vara tills den kommer tillbaka till en :) Så jag tycker inte stora ytor är något dåligt i löslongering, möjligtvis i början innan befäst beteendet men inte senare :)
 
Sv: Fel galopp!

supersonic: Fy fasen vilken härlig förklaring! ;D Haha charmigt och bra förklarat, jag förstår precis hur du gör i alla fall, låter som ett bra "knep" :)
 
Sv: Fel galopp!

Nja, jag håller inte med.

Galoppen börjar med ytter bak.

Din bild ser ut som om man ska fatta galoppen ur sluta. Det man då gör är att se till att hästen redan innan galoppen har lätt/nära att kliva in i bärighet med ytter bak, som ska starta galoppen och bär i slutan.

Om man flyttar bogen ut bara så är det oftast så att hästen är för mycket på inner fram(inner bog). Genom att flytta ut den flyttar man hästen diagonalt till sitt bakben, dvs ytter bak. Och igen till ytter bak som ska börja galoppen.

KL

Har man galopproblem som kvarstår i lina/i hage och det inte är en vb-travare eller Islänning bör man bli orolig. Är det en av de två raserna och den är genomgången och inte har andra symptom får man ta hjälp av tränare som har vana att lära dessa galoppera. Det kan krävas lite annat än på andra raser.

Kollar man sig själv, inser att man varit sned: kolla sadeln efter det!
Och din häst så klart!

Oavsett gör hellre en utredning för mycket än för lite.
 
Sv: Fel galopp!

Kl

Jag tror som så mycket annat, ingenting är svartvitt, och därför har du säkert också rätt. Mina tränare (både hopp och dressyr) har alltid förklarat för mig att hästen börjar med inner bak eftersom det bakbenet förs fram medan ytter precis som du säger fungerar som stöd. Så det finns två sidor av det myntet också :p
Och mycket riktigt; jag skrev att hästen skulle vara som i en sluta (ungefär) ;)

Sen håller jag också med om som du skriver - om hästen har galopproblemen kvar så är det nog något underliggande som spökar.

MattiZ: Tackar, jag hoppas det var till hjälp för ts :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fel galopp!

Kanske bara är jag men jag tycker nog ändå att det är ganska vanligt att krångla till galoppfattningen.

För att göra en kort historia av det hela: Innan förstörde jag själva galoppfattningen genom att jag ansträngde mig för mycket att göra "rätt" Min häst verkar bli förvirrad om jag håller på att "fixa och dona" med en massa saker samtidigt :D Numera gör jag galopp fattningen så enkel att jag endast vinklar fram den höft motsvarande den galopp jag vill fatta, (höger höft - höger galopp, vänster höft - vänster galopp), och gör en liten smackning. Galoppen blir i princip alltid rätt, enda gången det blir fel är om min häst är lite för ivrig ;)
 
Sv: Fel galopp!

Jag har köpt några böcker, men inte hittat ngn som är jättebra, hittar heller inga jättebra sidor på nätet - om du har några tips får du jättegärna skicka PM!!
 
Sv: Fel galopp!

Fast när man pratar om hästens fotförflyttning finns bara ett rätt! Haha galopp börjar alltid med yttre bak. Kolla i vilken bok, film eller varför inte, kolla på vilken häst som helst.
 
Sv: Fel galopp!

Då kanske du kan tala om för mig hur jag ska lyckas flytta ut bogen och samtidigt ställa inåt utan att få en hjärnblödning?! :) :)

1. Ställ inåt.

2. Lägg till innerskänkeln i normalläge och flytta bogen för innerskänkeln, ha en väldigt mjuk kontakt på yttertygeln så att man inte ramar in bogen med den.

3. Ytterskänkeln ligger något längre bak och är passiv men beredd att hålla rumpan på plats om hästen missförstår och svänger ut med rumpan istället.

Om du behöver leda utåt med yttertygeln så har hästen inte förstått/ accepterat innerskänkeln. Alltså ska du inte leda utåt med ytter tygel utan istället jobba på att få hästen att förstå/ acceptera innerskänkeln
 
Sv: Fel galopp!

Tack! Nu är hästen på bete, men det lät faktiskt inte sååå svårt när du förklarade det så det ska jag prova när hon är tillbaka!! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 567
Senast: hastis1234
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp