Fel galopp!

dreampower

Trådstartare
Jag har fått problem med att fatta vänster galopp på min femåring och det känns som att jag gör fel, jag vet bara inte vad. Hästen gås regelbundet igenom, själv går jag till sjukgymnast en gång i veckan då jag har haft mycket problem med ryggen och även varit sned - men nu håller hon mig rak! :)

Jag har provat "allt" - ställer utåt, tittar "över axeln", sluta, att flytta för innerskänkel in i fattningen osv. Hon är väldigt känslig för mina sittben osv - byter lätt galopp (till höger i alla fall:P) bara jag råkar ta lite i tygeln eller skifta vikten i sadeln.

Jag vet inte hur hon gör utan mig på ryggen då det inte går att longera för hon brallar tills hon vurpar, så longering är struket från schemat!

Tacksam för tips på hur jag kan bli mer medveten om vad jag gör med min kropp i fattningen och hur jag ska tänka eller om någon har någon passande övning?
 
Sv: Fel galopp!

Hej. Du kan alltid prova att sätta upp en annan ryttare på hästen för att se om det är du eller hästen som har "problem".

Ta hjälp av en tränare!

Det låter som den är rätt "olydig" i markhanteringen om den bara sticker och busar när den ska longeras? Jag skulle ta hjälp av någon - och ta itu med det problemet. Det är inte så troligt att den blir lydig och fin att rida om den inte kan hanteras från marken? Men håll inte på själv om du är osäker, ta hjälp av någon.
 
Sv: Fel galopp!

Jag har samma problem med min 5åring, fast hos oss är det höger som ej funkar. Problemet kvarstår vid byte av ryttare samt i longeringen både med och utan inspänning. Vad jag har prövat är att gå tillbaka i utbildningen och bli övertydlig i mina fattningar. Det jan också funka att rida lätt in i galoppen. Lycka till
 
Sv: Fel galopp!

Fast om problemet även finns vid longering, dvs att hästen inte ens utan ryttare fattar en viss galopp, så skulle jag bli rejält oroad och söka veterinär för genomgång. Det är inte normalt att hästen inte använder sig av båda galopperna.

Uppstår problemet enbart under ryttare är det en sak. Men sker det även på lina så måste man börja leta fel innan man går vidare.

TS

Vad menar du med gås igenom regelbundet? Av vem? Vet, massör, eq?

Grundläggande är ju att börja med genomgång hos vet. för att se att det inte finns hälta. Först därefter massör, eq osv om något problem, som ej är hälta, hittas. Just att du säger att den snabbt byter tillbaka till höger tyder ju på att det inte bara är problem att fatta vänstergalopp utan att den inte vill ens hålla vänstergaloppen när du väl lyckats fatta den. Varningstecken som måste kollas upp.

Finns inga fysiska fel så är det just galoppträning och stärkning från backen som jag hade velat göra. Fungerar det att tömköra?

När man väl stärkt och befäst vänstergaloppen från backen igen så skulle jag prioritera att ffa galoppera ute, rakt fram och förhållandevis mkt en period innan jag skulle börja öva galoppen på bana igen.

Men grundläggande är att få hästen, efter att det är klargjort att det inte finns några fysiska fel, att börja använda galoppen igen från backen utan ryttare.
 
Sv: Fel galopp!

Inte helt enkelt att hitta någon annan ryttare som är tillräckligt duktig och som vågar rida unghäst, men det var inplanerat tills jag själv hittade lösningen.

@Saigon: men genomgådd menade jag veterinärbesiktigad och därefter besök av dipl. massör ca en gång i månaden. Visst skulle hon behöva bli lydigare i longeringen, fast jag är egentligen inte mycket för att longera utan ska istället försöka tömköra mer - dock har hon visat sig superpigg där oxå och jag är rädd att tappa henne - har helt enkelt som bäst kontroll då jag rider :)

Provade en massa olika saker häromdan och inser att om jag lutar mig framåt/inåt så fattar hon rätt galopp..... Jag och den som red in henne har uppenbarligen inte samma metod när vi fattar galopp :P men nu vet jag hur jag ska göra mig förstådd i alla fall och så får vi jobba utifrån det! Gud vad konstig hon måste ha tyckt att jag var när jag aldrig blev nöjd, fastän hon gjorde det jag (i hennes värld) bad henne om....
 
Sv: Fel galopp!

Super bra att du löst problemet, men det där med Longeringen och tömkörningen kan ju inte vara så jätte roligt?
Bör finnas en anledning till varför hon brallar så mkt som hon gör. Men om det inte stör dig så pass mkt att du inte känner att du vill göra något åt saken så spelar det ingen roll, men om du någon gång i framtiden kanske måste sälja henne så kanske det är bra att ta itu med det? :)
 
Sv: Fel galopp!

Det ska absolut tas tag i, jag tror att det skulle antagligen går bättre nu då hon verkar ha funnit sig i allt det nya och lugnat ner sig betänkligt! Däremot är jag inte så himla förtjust i longering - jag tycker att det sliter mycket, däremot så funderar jag på att gå en tömkörningskurs med henne så att vi får hjälp :) Såg ju en clinic i vintras där Bo Jenå tömkörde några hästar och OJ vad man kan göra på lång tygel!! Insåg oxå att om man är tillräckligt duktig behöver man inte tappa hästen fastän den brallar iväg, men där är jag inte ännu :)
 
Sv: Fel galopp!

Har fått ytterligare en förklaring till varför hon har lättare att fatta höger galopp - när jag red för min tränare sist bad jag henne titta då vi fattade galopp på rakt spår, vilket är svårast, och hon såg att min häst har mest vikt på vänster fram och alltså lättare för att fatta höger galopp om jag är otydlig. Fick tipset att jag ska flytta ut bogen innan fattningen men ändå ställa inåt, och jag får kortslutning i hjärnan bara jag tänker på hur det ska gå till, men om inte annat får min tränare hjälpa oss nästa dressyrpass :)
 
Sv: Fel galopp!

Min har spänning vid höger bog. Brukar massera regelbundet och det blir mkt bättre efter det. Nu kan jag inte använda benen. Får hjälp att komma upp och ner. Men är ngt spänd på ena sidan så jag måste verkligen rätta till det. Svårt bara när jag själv belastar fel. Inte mkt men tillräckligt. Får kommentarer att jag sitter å rider bra. Men inte tillräckligt då borde inte spänningen annas där. Blir väl bättre när jag får ordning på min kropp först. Förbaskade bog och mina ben.
 
Sv: Fel galopp!

Får du problem med höger eller vänster galopp då hon/han är spänd i höger bog? Min var lite spänd i höger bog nu när du säger det sist hon fick laser!
 
Sv: Fel galopp!

Det ska absolut tas tag i, jag tror att det skulle antagligen går bättre nu då hon verkar ha funnit sig i allt det nya och lugnat ner sig betänkligt! Däremot är jag inte så himla förtjust i longering - jag tycker att det sliter mycket, däremot så funderar jag på att gå en tömkörningskurs med henne så att vi får hjälp :) Såg ju en clinic i vintras där Bo Jenå tömkörde några hästar och OJ vad man kan göra på lång tygel!! Insåg oxå att om man är tillräckligt duktig behöver man inte tappa hästen fastän den brallar iväg, men där är jag inte ännu :)

Det sliter det gör det, jag longerar ytterst sällan själv och endast när jag faktiskt behöver longera då det kan vara bra lösningar till vissa problem också. Annars så när jag tränar galopperna på min unghäst så tränar jag genom löslongering. Hästen tvingas alltså inte att springa i en viss cirkel på ett visst avstånd utan tar det avståndet som är bekvämast för hästen så länge den inte springer över mig ;) haha det borde inte slita lika mycket, som jag ser det, men kan självklart ha fel x)
 
Sv: Fel galopp!

Har fått ytterligare en förklaring till varför hon har lättare att fatta höger galopp - när jag red för min tränare sist bad jag henne titta då vi fattade galopp på rakt spår, vilket är svårast, och hon såg att min häst har mest vikt på vänster fram och alltså lättare för att fatta höger galopp om jag är otydlig. Fick tipset att jag ska flytta ut bogen innan fattningen men ändå ställa inåt, och jag får kortslutning i hjärnan bara jag tänker på hur det ska gå till, men om inte annat får min tränare hjälpa oss nästa dressyrpass :)
En enkel fråga - är DU genomgången? Ibland är det så enkelt som att ryttaren är sned och gör att hästen blir sned... (och ibland är man sned åt samma håll = inte bra, medan det kanske blir lite lättare om ni är sneda åt olika håll)
 
Sv: Fel galopp!

Jag tror oxå att löslongering är mycket bättre, inte helt enkelt att få till en plats för det bara - kanske mitt i natten när ridhuset garanterat är ledigt :) Var löslongerar du?
 
Sv: Fel galopp!

Japp! Jag går regelbundet hos sjukgymnast (en gång i veckan) och nu var det länge sen hon behövde "räta ut" mig.
 
Sv: Fel galopp!

Jag har faktiskt inte galopperat än efter olyckan. Bara skritt och tölt. I förrigår testa jag trav och ville helst rida lätt men det gick inte. Långsiktiga målet är att kunna samla honom i trav och behålla sin fina takt som han äntligen har fått Arn några år tillbax. Men inte tillräckligt god så att jag kan börja samla upp honom i den nämnvärt. Tölten är stark. Galoppen har aldrig varit nått problem med. Hade dock velat ha en större galopp på honom. Ska försöka haffa nån galopp med sätet nu fast det gör så ont bara för att se om han kan komma i rätt galopp men jag är tveksam. Har aldrig fattat nån galopp på honom utan stöd av ytterskänkeln. Men nån gång får väl va den första. Måste sitta bra först bara. Bara det är ett projekt just nu :rofl:... Aja blir långsamt bättre. Kanske nyttigt för mig till och med. Får rida på min energi när underdelen av kroppen inte sammarbetar. Har ju sittbenen bara smärtan kunde försvinna.
 
Sv: Fel galopp!

Fick tipset att jag ska flytta ut bogen innan fattningen men ändå ställa inåt, och jag får kortslutning i hjärnan bara jag tänker på hur det ska gå till, men om inte annat får min tränare hjälpa oss nästa dressyrpass :)

Så gjorde jag på min =) Hade feta problem med höger galoppfattning (inte galoppen i sig) och det gick förhållandevis bra i hörnen i en paddock eller på volt - det blev oftast rätt men ute på rakt spår var det ju lögn i :devil:...
Men jag fick aldrig tips om det, jag klurade ut det själv och det fungerar numera till 100 % =)
 
Sv: Fel galopp!

Vad har du råkat ut för? Min förra häst var så känslig så han fattade galopp för sittbenen - om man tänker att man rider lätt så sitter man två gånger när man vill fatta galopp, svårt att förklara, men du kanske förstår på ett ungefär hur jag menar? :) - har funkat på mina tidigare hästar, och förhoppningsvis på den här oxå när vi kommit så långt :)
 
Sv: Fel galopp!

Jag har ridit för fyra olika tränare och ingen har sagt något om det i alla fall.... Och visst borde de väl se sånt? Eller ser man bara det om man verkligen tittar?
 
Sv: Fel galopp!

Då kanske du kan tala om för mig hur jag ska lyckas flytta ut bogen och samtidigt ställa inåt utan att få en hjärnblödning?! :) :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 567
Senast: hastis1234
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp