FEI avsätter 11 miljoner kronor till hästvälfärd

Alltså det hade ju känts bra om det inte samtidigt känts så extremt tragiskt.
"Planen, som inkluderar vetenskapliga forskningsprojekt, erbjuder ett pågående perspektiv som kommer att fortsätta leverera under de kommande åren."
De bryr sig ju inte om den forskning som finns idag. Visst är det bra att satsa på mer forskning men först kanske man för att se trovärdig ut ska anamma den som redan finns?

Vad menar de med "de andra 23 timmarna? :confused:"
Typ när hästen är i hagen eller vad? Tänker de att alla hästar bara träffar människor i en timme om dagen?

Hästens liv utanför ridningen tänker jag? De andra fem områdena är ju fokuserade på ridning och tävling.
Ändå rätt luddigt 🙈 Långt ifrån alla hästar rids ju exakt en timme om dagen.
Då är din "Hästens liv utanför ridningen (eller typ träning, så kan man inkludera fler än bara ridhästar)" bättre.

Ändå rätt luddigt 🙈 Långt ifrån alla hästar rids ju exakt en timme om dagen.
Då är din "Hästens liv utanför ridningen (eller typ träning, så kan man inkludera fler än bara ridhästar)" bättre.
Det är ett vedertaget begrepp så det ser jag inget konstigt med.

Förövrigt hoppas jag att det inte bara är fina ord på ett papper utan att det verkligen blir en förändring. Tyvärr tror jag inte att det blir det. Hoppet som jag ser det är att hästmänniskor i allmänhet och hästmänniskor som jobbar på ridskolor i synnerhet förändrar sitt tänk och faktiskt tar till sig forskningen och lär ut något helt annat än att barnen ska lära sig att "visa vem som bestämmer" och "lägga på spöt ordentligt" utan att de faktiskt får lära sig vilken känslig och fantastisk varelse hästen är och att det är en ynnest att få vara nära dem. Där har såklart institutioner som SLU ett megaansvar att göra forskningsresultat lättillgängliga och förståeliga även för den som inte är van att läsa sådant.

Det är ett vedertaget begrepp så det ser jag inget konstigt med.

Förövrigt hoppas jag att det inte bara är fina ord på ett papper utan att det verkligen blir en förändring. Tyvärr tror jag inte att det blir det. Hoppet som jag ser det är att hästmänniskor i allmänhet och hästmänniskor som jobbar på ridskolor i synnerhet förändrar sitt tänk och faktiskt tar till sig forskningen och lär ut något helt annat än att barnen ska lära sig att "visa vem som bestämmer" och "lägga på spöt ordentligt" utan att de faktiskt får lära sig vilken känslig och fantastisk varelse hästen är och att det är en ynnest att få vara nära dem. Där har såklart institutioner som SLU ett megaansvar att göra forskningsresultat lättillgängliga och förståeliga även för den som inte är van att läsa sådant.
Aha, har aldrig hört någon säga de andra 23 timmarna när man pratar häst. När jag söker på det så verkar det mer handla om traumabehandling. Men du har säkert rätt.

Det där med att visa vem som bestämmer och spöa hästarna är inte längre en grej på ridskolor vad det verkar. Nu har jag bara varit runt på ca 10 olika ridskolor - men jag har aldrig hört de orden yttras, eller den "mentaliteten" läras ut.

Aha, har aldrig hört någon säga de andra 23 timmarna när man pratar häst. När jag söker på det så verkar det mer handla om traumabehandling. Men du har säkert rätt.

Det där med att visa vem som bestämmer och spöa hästarna är inte längre en grej på ridskolor vad det verkar. Nu har jag bara varit runt på ca 10 olika ridskolor - men jag har aldrig hört de orden yttras, eller den "mentaliteten" läras ut.
Det kan vara internt. Uttrycket används kanske mer när man arbetar med hästar?

Jag letade häst i vintras och fick så sorgliga filmer på hästar som gick på ridskolor/verksamheter (utbildningsställen och liknande). Till de ställena åkte jag inte ens och flera ställen jag var och skulle provrida på var det tydligt vilken jargong det var. Jag hoppas de ställena var undantag och att förändringen du ser sker på majoriteten av ridskolorna.

Det kan vara internt. Uttrycket används kanske mer när man arbetar med hästar?

Jag letade häst i vintras och fick så sorgliga filmer på hästar som gick på ridskolor/verksamheter (utbildningsställen och liknande). Till de ställena åkte jag inte ens och flera ställen jag var och skulle provrida på var det tydligt vilken jargong det var. Jag hoppas de ställena var undantag och att förändringen du ser sker på majoriteten av ridskolorna.
Ja det hoppas jag med. På min ridskola är målet alltid att lära ut förståelse för hästarna, och att skapa ryttare som är glada och nöjda.

Det håller jag med om men om de sammanställer det som redan finns och tar vara på det så borde det hända endel.
11 miljoner är fortfarande en piss i Mississippi :( i synnerhet för ett internationellt projekt som ska pågå i flera år. Där man ska bygga kunskap (eller samla in den) och jobba med attitydpåverkan i 134 länder.

Det är 3 miljoner mindre än vad man avsatte till prispengar i VC-finalen i hoppning (sedan sköt även arrangören till pengar där).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Frillesås rid och körklubb jublar över bidraget på 5,8 miljoner kronor. Pengarna ska användas för att bygga en ny lokal som möjliggör...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu pågår en stor auktion där belgiske uppfödaren Luc Henry, Stud Hero, säljer sitt livsverk. Totalt ska 95 hästar auktioneras ut i...
Svar
0
· Visningar
296
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det gamla ridhuset och stallet i Boden ska rivas för att lämna plats åt en helt ny ridanläggning, det meddelade kommunledningen på en...
Svar
0
· Visningar
596
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson har vunnit OS-silver och EM-guld med stjärnhästen All In. Nu berättar den dubble Jerringprisvinnaren att hästägaren...
Svar
0
· Visningar
388
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama