feg för att hoppa

C

carmen

Hej! Vet ej om denna tråd passar in, men gör ett försök. Har ni några tips på att bota hoppfobi?? Jag har nämligen blivit feg för att hoppa. Jag har ändå stor erfarenhet av att hoppa, men efter att ha ramlat av varje gång vi har haft hoppning, så har jag blivit allt mer hämmad och stannat hemma allt mer från hoppningen, för att...det är liksom inte så kul att få det bekräftat med en duns i marken, alltså..jag kanske inte är så värst bra på att hoppa i af..ni ser, mitt självförtroende är i botten någonstans. Det är ganska löjligt faktiskt, för att jag har fått god uppmuntran från ridläraren och hon har sagt att jag har varit bra. Men efter att man ramlar av är man helt plötsligt mindre bra, så känns det som. ???

Sv: feg för att hoppa

jag var livrädd för att hoppa förut. Men jag började med att hoppa lååååga hinde typ 30 cm för att nu hoppa 1m. fast det tog tid att vänja sig.

lycka till iaf :banana:

ha inte så höga krav på sig själv!
Rid en säker häst som kan taxera och bjuder själv, gör lätta övningar med små hinder i början.
Vill du sen hoppa upp sig på högre språng för att "boosta" själfförtroendet så är 5,5an en bra övning. Då slipper du bekymra dig över att lägga hästen vid rätt ansprångspunkt.

Travbom -> 2,5 m -> kryss -> 5,5 m oxer

Sen måste du bli lite full i sjutton okså, det klart att du klarar det! Tro på dig själv!

Gör små hinder med bommar framför (antingen trav- eller galoppbommar). Bommarna gör att man slipper fundera på avstånd och liknande och därmed inte får lång- eller höjdhopp. Både du och hästen kommer rätt direkt.

Lycka till

Jag va livrädd att hoppa för bara ett år sedan, nu älskar jag det mer än livet självt! :)
Jag började med att rida en häst jag var säker på, som jag kände mig trygg med, och fortsatte med det tills jag fick mer självförtroende. Allt eftersom jag blev säkrare höjdes hindren och nu sitter jag här, hoppgalen (ibland för galen :crazy: )

Jag har haft precis samma problem, åkte av när jag hoppade ett lågt kryss för ganska exakt två år sedan. Hästen som jag hoppade var en 18 år gammal D-ponny. Jag satte upp direkt efter att ha plåstrat om mitt finger och sett över de andra skadorna och hoppade samma hinder två gånger till. Det gick jättebra, och alla inklusive mig själv trodde att jag inte skulle vara rädd för att hoppa i fortsättningen.
Sen såldes D-ponnyn och jag fick börja rida ett halvblod, som är jätteduktig på att hoppa. Men varje gång jag blev erbjuden att hoppa henne tackade jag nej och hittade på nått bra skäl till att inte hoppa.
Fast en dag för ungefär ett år sedan bestämde hästägaren att det var dags att hoppa och det informerade hon inte mig om föränn hindret stod där och jag hade styrt upp mot det. I början hoppade jag pyttelåga hinder, 30 - 40 cm, men det var det som jag behövde för att återvinna mitt självförtroende.
Senare under hösten hoppade jag henne mera, ända upp till 80 cm.

Så mitt tips är att ge dig faan på att det ska gå och börja med låga hinder med en häst som kan.

Heej!
Här har du en till som börjar skaka som ett asplöv innan varje hopplektion :P. Men jag är väldigt envis och kanske lite fullisjutton så jag kör på som aldrig förr varje gång :p .

Får man fråga vad det är som hänt då du ramlat av? Är det samma häst eller olika hästar?
Har de nitat och du åkt av eller vad har hänt?

Ha det underbart! /K

Jag har hoppfobi och jag ger fan i att bota den :DJag träningshoppar på små hinder och håller mig på den nivån. Eftersom jag är rädd så behöver jag inte göra min häst nervös också...
Dressyr är kul så det räcker till...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka