Federbaum - fjädrande bom

biffen

Trådstartare
är det tydligen på min sadel. Det låter ju bra, men kan man identifiera fjädringen på nåt sätt eller är det bara nåt som hästen känner av? Finns det nackdelar?

Nej det finns inga nackdelar med fjäderstål.
Det är precis som namnet fjädrande men även otroligt hållbart. Du skall som ryttare kunna känna av det.
Men en del sadelbommar är bara förstärkta med fjäderstål och då kan du inte göra det.

Jag tittade på en Parianisadel nyligen, och de har någon form av elastisk bom. Det kunde man se/känna om man satte bakvalvet mot magen och drog framvalvet mot sig så sviktade hela sadeln. Tyckte mig även känna det när jag red.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
517
Senast: Elo
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
412
Senast: warg
·
Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
390
Senast: Linda_A
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka