Febertermometer som tål kyla?

Derring-Do

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips om en febertermometer som är gjord för att fungera även i kalla stall (om det nu överhuvudtaget finns sådana)?

Jag har länge kört med en välfungerande billig "noname" variant (som jag inte ens vet var den är köpt). När den slutligen gav upp plockade jag obekymrat fram den nya fina vi fick av Agria när vi försäkrade in fölen i somras, och döm av min förvåning när "gamlingen" som alltid ligger på prick 37,7 fick 36,4! Tempade igen och då visade termometern 37,2. Så plockar jag fram bruksanvisningen och hittar i det finstilta att termometern bara ska användas vid över 10 grader (och förvaras i plusgrader). Jag kan visst gå med på att förvara termometern inomhus för att undvika frysrisken, men inte har vi över 10 grader i stallet vintertid! (Eller är det bara jag som trodde att termometern från agria var för stallbruk, den kanske var tänkt till djurägaren :grin:)

Nåväl, jag letar alltså efter en ny termometer, som SKA fungera så länge temperaturen är över nollan, och som gärna får tåla ett par minus vid förvaring, inte vara fuktkänslig och helst inte ta en hel evighet per mätning. Finns det? Vad använder de vetrinärer som åker runt mellan kalla stall (och däremellan har termometern i en kall bil)?

Sv: Febertermometer som tål kyla?

Hmmm har aldrig läst vad det egentligen står i bruksanvisningen men har aldrig varit med om att någon av mina termometrar jag haft genom åren i stallet inte har funkat på vintern, de ligger i stallet året om och i alla fall så har hästarna haft samma "normal" temp året om så antar att de funkat som de skall.

Har däremot haft en sådan som din som visar olika värden vid flera mätningar direkt efter varandra det var dock inte på vintern utan det var termometern (helt ny då) som var kocko och den kastades till slut. Reagerade också just pga som du fick jag ett jättelågt värde som inte alls verkade stämma och testade igen.

Har nu haft samma sort i flera år en som är jättesnabb och har alltid funkat året om, dessutom väldigt billig (tror den kostar bara runt 50:- - 75:-), har köpt flera genom åren hos min foderhandel. Kan inte för mitt liv komma på vad märket är ser tom asken framför mig i huvudet skall kolla när jag kommer ut i stallet sen om det står något på termometern eller om det möjligen finns någon ask kvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka