Feber i fyra dygn :-(

MonteRose

Trådstartare
Hästen har haft mer eller mindre feber sen i fredags. Pendlar mellan 39 och 40.5. Minskade ganska mycket i vikt. Åt väldigt dåligt två första nätterna men äter något mera nu. Han är även ganska ostadig i bakdelen och slö.

Veterinären kom ut i går kväll och tog blodprov för abortvirus, anaplasma samt allmän infektionsstatus och hästen fick Metacam i.v. I morse hade han 40 grader igen. Veterinär tycker vi avvaktar tills vi får provsvaren i eftermiddag. Vet. tror inte riktigt på virus då febern borde gått ner nu.

Nån som varit med om något liknande och/eller har nån teori om vad som fattas honom?

Hästen hade fång i somras så nu oroar jag mig. Om han behöver pencillin, kommer han att få både magsår och fång igen, nu?

Sv: Feber i fyra dygn :-(

Hästen har haft mer eller mindre feber sen i fredags. Pendlar mellan 39 och 40.5. Minskade ganska mycket i vikt. Åt väldigt dåligt två första nätterna men äter något mera nu. Han är även ganska ostadig i bakdelen och slö.

Veterinären kom ut i går kväll och tog blodprov för abortvirus, anaplasma samt allmän infektionsstatus och hästen fick Metacam i.v. I morse hade han 40 grader igen. Veterinär tycker vi avvaktar tills vi får provsvaren i eftermiddag. Vet. tror inte riktigt på virus då febern borde gått ner nu.

Nån som varit med om något liknande och/eller har nån teori om vad som fattas honom?

Hästen hade fång i somras så nu oroar jag mig. Om han behöver pencillin, kommer han att få både magsår och fång igen, nu?
Anaplasma skulle jag först tänka ..det kan ta två veckor innan antikroppar visar sig i blodprovet!

Kortison kan framkalla fång, men inte penicillin, vad jag vet. Men det du får se till är att göra ditt bästa för att hålla magen i trim på honom under tiden han får medicin. Pajar magen är det ju stor risk för fång igen. Jag ger Krafft Mag/Tarm i känsliga perioder till vår fångponny. Probimin ska visst också vara bra. Lycka till!!!

Om veterinären har tagit antikropp prov för anaplasma så har hen tagit fel prov. När de står med feber tar man ett PCR (hoppas det blev rätt bokstavskombination börjar på P i alla fall) prov och söker efter bakterier i blodet. Brukar alltid hittas om provet tas medans de har feber.
Feber vid anaplasma brukar hålla i sig flera dagar vid obehandlad, får de däremot en spruta tetracyklin så brukar febern försvinna helt inom ca 12 h, min vet brukar inte vänta på provsvaret med första sprutan om de står med hög feber utan andra symtom (vi bor i ett mkt drabbat område). Hittills har det aldrig varit fel om hästen svarat med att bli feberfri på första sprutan så har alltid provsvaret kommit några timmar senare med fynd av anaplasma bakterier.

Det kan, enligt Ulltuna, vara så att den inte visar ens på det korrekta anaplasma-provet. Det hände i fallet med min medryttarhäst som behandlas just nu (se separat tråd). Han svarade dock bra på behandlingen som han fick eftersom han uppvisade andra symtom som aptitlöshet, gulnade slemhinnor och ont i muskler/leder. Vet sa vid första behandlingstillfället att det tar 12-24 timmar innan febern går ner drastiskt och det kan ta ytterligare något dygn innan den är helt borta. Det är också precis det schemat vi har "följt". Men: något som jag har förstått är att ju tidigare man sätter in medicinen, desto kortare blir konvalecensen. Om inget annat funkar tycker jag att du kan fråga din vet om att prova att börja behandla, för att se om det hjälper.

Min medryttarhäst har fått förebyggande Gastogard för att förebygga magsår, något som haft förut. Tyvärr måste man köpa en hel dos trots att han bara får en sjättedel.

Jag håller tummarna för att din häst tillfrisknar snabbt.

När min fick tetracyklin förra sommaren så gav jag probiotika samtidigt och en bit efter. Fångrisken ökar vad jag vet inte av tetracyklin men däremot kan ju tetracyklinet ställa till det för magen så att fångrisken ökar.
Min klarade både mage och sen efter 1,5 vecka bete utan problem, men hon är inte direkt predisponerad för fång (om man nu kan säga så om nån häst nuförtiden..).

Sådär såg symptombilden ut när min häst hade EHV-1 (neurologisk).

Pencillin hjälper endast mot bakterieinfektion, inte virus. Oavsett om han du skall ge det eller ej bör du redan nu sätta in Gastrogard och probiotika eftersom han får Metacam.

Penicillin kan ge fång om det förstör magen tillräckligt, så ni får vara försiktiga.

Sådär såg symptombilden ut när min häst hade EHV-1 (neurologisk).

Pencillin hjälper endast mot bakterieinfektion, inte virus. Oavsett om han du skall ge det eller ej bör du redan nu sätta in Gastrogard och probiotika eftersom han får Metacam.

Penicillin kan ge fång om det förstör magen tillräckligt, så ni får vara försiktiga.

Ska fråga veterinären om Gastrogard när hon ringer. Jag känner till när pencillin används. Nu vet jag inte vilket jag helst vill att det ska vara. Pest eller kolera?

Ska köpa QuickFix på apoteket när jag hämtar ut Metacamet.

Helt OT... Var det Forageplus i England som du handlar mineraler ifrån?

*kl*

Är det någon som vet inkubationstiden för EHV-1? Läser på SVAs hemsida men hittar inget.

Hade hovslagare ute i torsdags och på fredagen blev hästen sjuk. Samband?

http://www.evira.fi/portal/se/djur/djurhalsa+och+sjukdomar/djursjukdomar/hastar/ehv+1+och+4/

Här finns det information om EHV-1. Där står det att inkubationstiden är 2-8 dygn.
Om det finns ett samband med hovslagaren, kan jag tänka mig att han/hon skott en häst med smitta och fört smittan vidare till din häst, t.ex EHV-1 viruset sprids på detta sätt. Ni har ju redan tagit prov för detta, vilket är bra, det taskiga är att det tar lång tid innan man säkert vet att hästen har/inte har viruset.

Problemet med herpesvirus är att många hästar bär det utan symptom, men om hästen utsätts för någon form av stress kan viruset "bryta ut" och orsaka sjukdom.

Det var vad som hände med min, han blev sjuk dagen efter att han flyttat. Min andra häst blev inte sjuk. Han behandlades med akupunktur och homeopati (Conium i stegrande potens) och sjukdomen vände ganska snabbt efter att han började behandlas (tror det var 2 dagar efter att han visat tecken på sjukdom). Men det tog väldigt lång tid innan stelheten/svagheten i bakdelen försvann.

Ibland kan det sprida sig som eld, ibland blir bara ett par hästar sjuka. Ibland blir många hästar i ett stall sjuka medan vissa inte blir det, trots att de haft kontakt med de sjuka hästarna. Det är en mkt lurig och ofta väldigt allvarlig sjukdom. Men om de blir förlamade och dör brukar det gå snabbt, eftersom din redan varit sjuk flera dagar och inte blivit värre så blir han det förmodligen inte heller. Det finns ingen skolmedicinsk behandling som hjälper, det enda man kan göra är att ge understödjande behandling med vätska, smärtstillande osv (och alternativ behandling). Det du kan prova är att ge massa lysin, uppåt 40 g då lysin har en hämmande effekt på herpesvirus. Finns uppgifter från bla Tyskland om att det hjälpt.

Googlade fram en bra sida med info till dig: http://blogs.usask.ca/EHRF/EHV fact sheet-1.MAR.20.pdf

Ja, Forageplus eller Progressive Earth.

Hoppas det går bra med hästen! :)

Tack för era svar!

När jag kom till stallet i eftermiddags hade han 37 grader. Han fick gå ut i en egen hage och får stanna där ett par dar. Anaplasmaprovet var negativ och EHV-1-provet dröjer. Veterinären påtalade flera gånger att om han blir vingligare så är det bums till djursjukhuset.

Han går som en sån där teaterhäst som består av två människor, som inte är riktigt samkörda.

Ska jag meddela hovis vad som hänt eller är det i alla fall för sent nu?

Skadar ju inte att meddela hovslagaren.

Skönt att febern gått ner iaf! Hoppas ni snart får provsvaren.

Du menar nog CRP? Det är iaf det prov man tar på människor om man misstänker infektion.

CRP (sänka) mäter infektion i kroppen, PCR är en metod för att se förekomst av vissa DNA-sekvenser.
T ex kan PCR användas för att se om en viss bakterie förekommer i provet.

Ja CPR är ju en analys, PCR en analysmetod, att säga att man tar ett PCR säger ju inget om VAD man analyserar.

I en tråd där man diskuterar anaplasma kan man nog förutsätta att PCR-en gäller just detta. CRP kollas inte på häst.

Du menar nog CRP? Det är iaf det prov man tar på människor om man misstänker infektion.

Nej jag menade definitivt inte CRP, har du ofta varit med om att man söker efter förekomsten av bakterier i blodet på sänkan ? Jag skrev liksom även vad för typ av prov jag menade (att de söker efter förekomsten av anaplasmosbakterier i blodet). Inte heller var jag det minsta tveksam utan att det började på P men blev lite förvirrad om jag blandat runt de övriga två bokstäverna.

CRP tar man inte ens på häst utan där kikar man på vita och röda som första indikator på förekomst av infektion.

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 714
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Jag har varit i kontakt med veterinär och de har tagit prover och ska ta fler men jag skulle vilja veta om någon känner igen symptomen...
2
Svar
21
· Visningar
3 221
Senast: haus
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern