feber efter kastrering

P

pigelin73

Kasterade en hingst den 13/11, trodde faran var över nu så tempade honom inte igår. Idag verkade han slö, så nu när jag tempade honom hade han 39.15. rejält svullen fortfarande. Men äter och dricker som vanligt.
Ska jag tillkalla vertrinär på en gång, eller räcker det om jag gör det imorgon bitti?

Sv: feber efter kastrering

Nu har jag inte själv gjort nån kastering. Men, det verkar ju som att han har fått en infektion, och är hästen slö så skulle jag absolut ringa och rådfråga! Det är gratis att ringa!

Låt veterinären avgöra om denne vill komma eller inte, och håll koll på tempen!

Vet har varit här. öppnat upp och spolat rent. antibiotika kur och smärtstillande. Ordinerat att hålla rent + skritt 3-4gånger dagligen

Hej! läste din tråd när jag sökte efter detta på google. Jag är i samma sits nu som du var då.. kastrerade min lilla hingst för exakt en vecka sedan. Igår (söndag) var han jätteslö i boxen så jag tempade och han hade 40,1 graders feber. jag ringde direkt till vet som kom hit och öppnade upp och spolade rent samt gav honom antibiotika. I morse var febern nere i 38,1 men nu på kvällen hade den stigit igen.. 38,8 jag tvättar rent och öppnade upp såret samt gav honom en liten dos antibiotika till extra som jag skulle göra om febern steg.

Vad hände med din hingst? hur lång tid tog det för honom att bli bra? vad gjorde du för att få honom bra? om du läser den här gamla tråden så skulle jag bli jätte tacksam om du svarade på detta.. känner att jag vill ha lite pepping och råd från någon som varit med om samma sak.

mvh ulrika

hej ulrika
Nu har jag anteckningsblocket ute i stallet, men ska försöka minnas....
han fick "butta" i 3dagar mot smärta och pencillin i 5dagar har jag för mig. feber pendlade, kan ha med väderlek att göra oxå. Vet att han hade rejäl undertemp ett tag, men det gav sig. Jag tvättade inte. Försökte att hålla honom lite i rörelse ett par gånger om dagen (han va själv hemma för tillfället och det blev mest stillastående i hagen som dessutom va lervälling just då).
Efter kuren blev han bra. Min vetrinär sa att ca 10% av de som kastreras åker på infektion (sen finns det dem som får pencillin i förebyggande).

Hoppas din häst kryar på sig!!

Liknande trådar

Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 337
Senast: regina11
·
Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 372
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka