Feber 40,6

K

Kaizer

Tänkte höra om ni har något förlag på vad detta kan vara samt skriva av mig.

Tog in min 30 åriga ponny i kväll. Ser ut som vanligt i hagen och går helt normlat in i stallet. I stallet märker jag dock efter 10 min att hon bara står och hänger. Vill inte äta eller dricka. Temp 40,6!!!!

Ringer vet som kommer ut. Hon hittar inget fokus på infektion. Har yterst lite puls i benen. Lunger låter bra. Inget hostig. Ingen svullnad någon stans. Tarmarna låter bra. Hon har nu fått finadyn och vi ska avvakta till imorgon.

Vet tog prov för fästing sjukdomarna. Kunde dock inte ta vanliga infektionsprover då det är fre imorgon och de måste skicka iväg proverna. Typiskt!!!!

Hon är pigg i vanliga fall trots sin ålder.

Någon som har något förslag på vad det kan vara?

Sv: Feber 40,6

Wirusinfektion aw något slag, de brukar ge hög feber. Kommer säkert att må lite bättre när Finadynet börjar werka.

Hade samma symptom på en av mina en gång fast han var tjock i benen också. Det var maginfektion, kurerades med medicin.

Har du leriga hagar? Kolla om det inte är något litet sår som spökar och som det kommit smuts i.
Hästar är enligt min veterinär extremt extremt extremt superkänsliga mot bakterier....
Bara för att vara på säkra sidan, det går ganska fort också, köp Hibiscrub på Apoteket och tvätta alla fyra benen med och låt löddret sitta en stund och verka. Spola och och klappa torrt med en handduk.
Om det inte går över tills imorgon, åk till veterinären och se till att de hjälper hästen.
Hoppas att det löser sig. :)

Jag skulle inte åka till vet med en 30 år gammal häst med hög feber. Bättre låta veterinären komma till hästen.

håller med.

men det är jätteviktigt att hon får i sig vatten! prova att ge ljummet vatten med melass, äpplejuice ed, något som smakar gott. får hon ingen vätska i sig så måste du be veterinären komma ut och sätta dropp.

Stämmer wisserligen, men det är osannolikt att hästen skulle få en sårinfektion i benen utan att ware sig djurägare eller weterinär hittar wärme eller swullnad.

Fortfarnade över 40 i temp...
Pratat med vet gånger flera idag och kommit fram till att vi prövar med antibiotika och ser vad som händer. Om det är erlichia som vet egentligen tror mest på så kommer det torligen inte hjälpa så mycket. Då behövs ett spec antibiotika men det vill man inte sätta in om det inte är det pga mycket biverkningar och med tanke på hennes ålder.

Nej till någon klinik vill jag inte åka med henne. Om det blir att det skulle behövas tar jag bort henne istället. Tycker inte att hon ska inte behöva åka långt när hon är så pass gamal.

Hoppas bara nu att hon svara på antibiotikan... Ska försöka gå ut nu och få i henne lite vatten

Fast det är väl eg inte mycket mer biverkningar på tetracyklin? Däremot är det större risk det slår ut magtarmbalansen, ochd et kan ju gå illa på häst. Dessutom måste vet åka ut varje dag och ge det i blodet.

Gick febern inte ned något alls av finadynet alltså?

Håller tummarna stnehårt att mår bättre snart! Uppdatera jättegärna!

Vi fick tetracyklin i pulverform, fungera utmärkt, ska dock ges under längre tid (3 veckor) hon är Tyska och ta hem det från Tyskland.

om det är ett virus så har väl inte antibiotika heller nån effekt? togs det blodprov? jag tycker det är viktigt att göra det så ni har ett hum om vad felet är! inte bara ge antibiotika utifall att det kanske är något som svarar på det. bättre att veta först och sen medicinera.

hoppas du får i henne vatten. :)

Vet kunde inte ta mer än fästing prover pga av att det var tors kväll och alla andra prover som hon egentligen ville ta måste skickas iväg med post och då skulle de bara bli liggande på posten över helgen sa hon och då går det inte att analysera dem... Fästingprovet gick bra att frysa sdärför kunde hon ta dem.

Hade 41,1 i temp i em.
Har nu lyckas få i ca 8-10 liter vatten iaf + mediciner (ab + finadyn)
Så nu har äntligen febern sjunkit lite var nere på 39,7 nu när jag gick från stallet. Hon är inte spec pigg men började iaf pilla lite med höt när jag gick.
Hoppas tempen fortsätter ner...

Ingen större poäng att sätta in antibiotika i nuläget. Den tempen ä med största sannolikhet wirus och då är det bara understödjande behandling som kräws, dws se till att hästen dricker (och ge dropp om så inte är fallet) samt ge febernedsättande som ni redan gör.

Weterinären hade gott kunnat ta blod för utstryk samt för kontroll aw de olika wirussjukdomarna också. Problemet med att kolla blodkropparna (infektionsbilden, den allmäna) en fredag är att prowet blir liggande på posten och då fås felaktiga wärden, ibland. Har ni werkligen ingen weterinärklinik med egen analysutrustning i närheten? Det är ganska basic i utrustningen och om man inte har själw har många ett samarbete med närliggande klinik/djursjukhus för samarbete.

Bor du på de breddgraderna att fästingarna fortfarande är aktiwa? En akut anaplasmos (ehrlichios) brukar komma snart efter bettet. I dessa fall ses äwen en del tof förändringar på andra blodkomponenter (ett lewerwärde bla) som mkt wäl klarar sig på posten.

Ta det lilla lugna och tänk på hu du själw mår när du får influensa! Hög feber i några dagar, men det är inget dödande i sig! Hästar får hög feber tof, det är inte så farligt! Så länge de inte slutar äta helt eller blir uttorkade.

om det är en distriksveterinär så brukar dom ju ha en maskin på sin klinik som kan utföra dom mest vanliga proven, som lever/njur/blodvärden. finns även på dom allra flesta smådjurskliniker. tar typ 10 min!

Peppar peppar är hon piggare nu har varit feberfri i två dagar och även börjat äta ordentligt nu.

Vet har ingen anning om vad det kan ha varit men hon svara bra på antibiotikan.
Ska nu fortsätta och se så inte febern kommer tillbaka när vi slutar med meicinerna.

Vad SKÖNT att hon är bättre! Hoppas det håller i sig. Kan ju dock vara att det blivit bra av sig själv med och inte antibiotikan.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 873
Senast: Capybara
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka