Fd. Travare Har Konstig Galopp, Hjälp!

K

Katrine_Elliot

Hejsan!
Jag hjälper min kompis att lösa sitt problem med sin fd. travare som hon vill få i "Rundare" galopp. Jag vet att det finns många där ute som lyckats med detta, men hur gjorde ni?

Tacksam För Svar! :) / Katrine Elliot

Sv: Fd. Travare Har Konstig Galopp, Hjälp!

Finns ungefär en miljon trådar om travare och deras omskolning. Prova sökfunktionen och kolla på grundutbildning.

Jag vet att det redan finns massa trådar, men jag hittar ju inga? :S

Jag hoppade studds med min. ökade höjd och antal studds långsamt.
Löshoppade henne kanske en gång var/varannan vecka. låga hinder. så hon lärde sig få upp teknik mm.
klättra är ganska bra också, då lär dom sig att få det "påskjutet" bakifrån som man vill ha.
så. hoppa små studds-hinder, klättra. löshoppa och använd cavaliettibommar, så kommer det. men ta det sakta en sak i taget och låt inte hästan "rusa" över, utan allt ska göra i balans. :)
Lycka till!

Titta på "Grundutbildningsforumet" under "Hästhantering"...högst upp finns en nålad tråd.

Det handlar om styrka.

Travaren har inte samma muskler som en avlad ridhäst.
Travaren har långa muskler medans ridhästen har runda muskler.
Att bygga upp travaren så den får mer ridmuskler tar sin tid och det är något man bör gå försiktigt fram med.

Det är ingen idé att börja med någon galopp förrän hästen funkar balanserat i skritt och trav...i form.
Utan form blir det svårt att bygga upp rätt muskler.

När man har kommit så långt att det är dags för galoppjobb så är fattningar väldigt nyttiga. Man fattar galopp..låter hästen galoppera ett par steg för att sedan bryta av. Tempoväxlingar över lag i alla gångarter är bra. Gymnastiska övningar som bommar är bra. Att rida i skog och mark är bra.

Jag har själv en travare och har tidigare ridit en hel del travare och långsamt uppbyggande är det bästa och för mig rätta.
Ingen idé att fuska sig fram.

Lycka till

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
834
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama