favoritsadel

A

alexandrajohansson

vilken är eran favoritsadel till era islandshästar och varför just den :) ?

Sv: favoritsadel

Equipe Island, den ligger bra och du får bra stöd och kommer nära hästen. Bogfrihet och ja, den är bara ljuvligt skön. För mig finns det ingen annan sadel.

Amerigo.
Samma tillverkare som till Equipen. Ligger bra på alla hästar och är grymt skön, ger bra stöd osv.

Zaldi Isafold.

Den är skön. Ligger bra och är grymt snygg.

Jag har ju provat ut varje sadel individuellt regelbundet, det innebär att jag varit tvingad att byta sadel mellan varven på hästarna och välja en annan modell.

En sadel som jag fullständigt grät blod när jag blev tvungen att sälja den, det var en Astund air med gel sits. Jag fick nöjet att rida i den sammanlagt 7 månader, sen hade pållan vuxit ur den. Den sadeln sörjer jag än idag.

Ändå har vi nu två fantastiska sadlar, en Prestige Hippos dressage samt en Jessica Crown dressyr och bägge otroligt sköna att rida i eller beror det på att dessa ligger bra på sina inprovade ryggar?

Bates caprilli, underbar att rida i.
tyvärr passar den inte längre.
Har inte hittat någon bomsadel som passar så jag gav upp.
Har provat många sadlar tillsammans med en auktoriserad sadelutprovare.
Rider nu med kari flex bomlöst, skön att rida i , har vant mig nu.
har beställt en bomlös dressyrsadel som skall bli spännande att pröva.

Min Hrimnir Legacy :love:

Jag sitter så grymt bra i den! Som gjuten utan att sitta fast. Första sadeln nånsin där jag kunnat hålla "lätt sits" utan att falla fram/bak o hit o dit. Man kan sitta lätt -lätt. :D O den ligger bra på kveikja oxå, Andi är dock för fet, det bildas en fettvalk framför sadeln på honom...

Amerigon säger jag.

men jag ska ev. köpa mig en Hrimnir med utbytbara järn. Draupnir sadeln är helt underbar att sitta i oxå .

Har en Kari Flex som jag inte helt trivs i för att den är lite platt fram (men soff-skön "åkasadel" och perfekt när jag har unghästar som ändrar form).
Har köpt en ST Island också och den är riktigt bra. Känns som det positiva med bomsadel och det positiva med bomlös faltiskt.
Stabil, framvalv, skön.
Till dressyrhalvblodet jag hade innan hade jag en Crown Jessica med flair och den var helt underbar. Men i början studsade jag och hästen som en gummiboll. Han tog så stora steg när han fick luftstoppat på ryggen. Alldeles för lång och smal för isisen dock.

jag har en childeric som är helt underbara,jag gillar även Draupniren den sitter man jätte bra i.

Baldur :love:

Den ligger bra på pållen, jag sitter bra i den, den är jätteskön och bra knästöd.

Rider nu i en "Diddi-dyna" OTROLIGT skön , bomlös sadel. Vissa som rider i den tycker den är bred fram , och sitter å skumpar där bakvalvet "skulle ha suttit". Det äer den skönaste sadel jag suttit i , utan tvekan.

Min favoritsadel är helt klart Globus Glói.
Varför? Jo, den passar bra på min häst och så sitter jag så skönt i den. :):D

håller med föregående. Globus glói är helt underbar, måste tyvärr byta min nu för hästen har blivit för vältrimmad=)
men det kommer bli en glói igen...

Bates caprilli..
Ligger som ett smäck på min dam och den är helt sjukt skön att rida i:love:

Därför är den min favvis sadel=)

Jag rider i en Bates Innova. Min häst gick från passaktig till ren tölt på en vecka och jag slapp min värk i höften efter varje ridpass. Värt varje krona. Visst gör sadeln skillnad!!!!!!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
778
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
298
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka