Fattning från skritt.

C

Chagini

Hej. Jag har inte haft problemet med att fatta fel galopp på väldigt länge, men nu när jag har fått ny häst har det kommit tillbaka. Ofta i enkla byten blir det att han fattar den "gamla" galoppen och inte den "nya". Han är känslig och högt utbildad så det är ju inte så att han inte kan... men nu undrar jag.. är det ngt speciellt ben som ska lyftas i skritten innan fattningen? Jag har funderat och provat m inte kommit fram till några svar. Någon som vet?

Sv: Fattning från skritt.

Det funkar inte att "putta" ut honom i motsatt riktning du ska svänga. Så du får honom på ytter?

kan det inte vara så att du tex. hänger kvar i den gamla yttersidans tygel, dvs. den nya innersidan. hästen skall ju vara på ytterygeln och innertygeln ska lättas då den nya galoppens bog skall få plats.

tänk också på vad du säger med sätet. dvs placering av sittben, höft och axlar.
sitt till på ytter sittben och skjut fram inner sittben i en galopp rörelse.

Usch det där känner jag allt för väl igen. Ett tips är att vrida huvudet utåt-bakåt och försöka att titta på hästens yttre skinka. Dina höfter samt vikt kommer då att hamna rätt och hästen faller in i rätt galopp.

ok imorgon ska jag prova att skjuta fram innerhöften och att försöka ha honom på ytter. tack för svaren! :D

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar