Fattas svavel

MonteRose

Trådstartare
Har upptäckt att det saknas 10 gram svavel i foderstaten.
Höanalysen säger 1.1 g S /kg TS.
Hästens behov är enligt NCR 18 gram.
För närvarande ger jag ingen färdig mineralblandning eller färdig-kraftfoder. Ska jag behöva köpa ytterligare en bytta för svavlets skull? O vilken i så fall. Sulfatformen är inge vidare har jag läst mig till.

Sv: Fattas svavel

Har upptäckt att det saknas 10 gram svavel i foderstaten.
Höanalysen säger 1.1 g S /kg TS.
Hästens behov är enligt NCR 18 gram.

NRC har visserligen en gammal rekommendation om 1,5 g svavel per kg ts men detta är ett värde som “har tagits i luften”. Det finns helt enkelt inga studier av hästens behov av svavel.

Det svavel som finns i hästens kropp är det som finns i vissa aminosyror, B-vitaminer, heparin, insulin och kondroitinsulfat. Den största andelen finns i aminosyror och B-vitaminer. Endast en liten mängd oorganiskt svavel används av kroppen vid kemisk syntes av heparin, insulin och kondroitinsulfat.

Om du vill ge extra svavel bör du ge metionin och biotin och eventuellt tiamin. Något annat svavel ska du absolut inte ge.

Sv: Fattas svavel

Aha!

Då kanske det räcker alldeles utmärkt med de 250 gram bryggerijäst som hästen får per dag?

Liknande trådar

Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 243
E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Korven
·
Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama