Fattas selen i foderstaten, vilket tillskott bör jag välja?

Domino_s

Trådstartare
Det enda i mineralväg som fattas i min foderstat är selen. (som så många andra)

Ska nu in och köpa foder på fredag och har då lite funderingar...:laugh:

Hur hade ni gjort.

Alt. 1 - köpt ett mineralfoder som täcker selenbristen, dock blir det dock lite dubbelt med dom andra mineralerna.

Alt. 2 - köpt SeloE, blivit rekommenderad detta på flera ställen av folk som säger att det ger kanonbra effekt. Jag rider och tränar medelhårt 6 dagar i veckan med ena hästen, den andra står just nu och ska in på hältutredning 2 dec.

Alt 1 blir klart det billigaste, men är det onödigt att fylla på dom övriga mineralerna?
Alt 2 blir klart dyrare, men innehåller även e-vitamin och nyacin, kanske behövs detta till stoet som tränar hårt? Eller är det bara att lägga pengarna på nåt som egentligen inte behövs.

Åsikter och/eller andra förslag mottages tacksamt!

Mvh Domino_s
 
Sv: Fattas selen i foderstaten, vilket tillskott bör jag välja?

Har samma problem jag och har använt e-vitamin & selen i en vitburk med grön text som man köper på granngården det har fungerat toppen och inte dyrt alls.. :)
 
Sv: Fattas selen i foderstaten, vilket tillskott bör jag välja?

jag hade köpt ett selen + E-vitaminpreparat av valfritt fabrikat, det spelar ingen större roll vilken tillverkare det är som står på förpackningen...
det som är viktigt är hur mycket selen hästen får /rekommenderad dos...
 
Sv: Fattas selen i foderstaten, vilket tillskott bör jag välja?

Tänk på att en häst som tränar mycket har större behov av antioxidanter än en häst som inte arbetar. Antioxidanter (t.ex. selen och vitamin E) bekämpar de fria radikalerna. Grovfoder innehåller inte tillräckligt med E-vitamin så man måste ge extra vitamin E under vinterhalvåret då hästarna inte går på bete.

En häst i medelhårt arbete bör ges ca. 0,23 mg Se per 100 kg kroppsvikt (1,15 mg för en 500 kg häst) och ca. 180 IU E-vit. per 100 kg kroppsvikt (900 IU för en 500 kg häst).

Tänk också på att vitamin E behöver fett för att tas upp i kroppen. Se+E i vätskeform är därför att föredra framför ett tillskott i “pulverform”.
 
Sv: Fattas selen i foderstaten, vilket tillskott bör jag välja?

Har samma problem jag och har använt e-vitamin & selen i en vitburk med grön text som man köper på granngården det har fungerat toppen och inte dyrt alls.. :)

Är det Granngårdens egna märke du menar? Behöver man inte ge väldigt mycket av det? Kikade lite snabbt på det igår, men hittade ingen bra info på internet.

I vilka storlekar finns det och vad ligger dom på i pris?...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Fattas selen i foderstaten, vilket tillskott bör jag välja?

När jag "kollade marknaden" för ett par år sedan kom jag fram till att Granngårdens Basic E-vitamin med selen gav mest selen för pengarna.

Jag har bara använt flytande (1 L - min islandshäst behöver ca 5 ml/dag) men har för mig att det finns pulver också. Minns tyvärr inte priset, men det var inte dyrt - varken nominellt och ffa inte om man jämför med andra märken med betydligt mindre selen...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 447
Senast: annan1
·
Hoppning Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne...
Svar
18
· Visningar
3 800
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp