Fattar inte vänster galopp...

T

Tiggran

Hur kan man hjälpa hästen att fatta vänster galopp? Höger galopp är inga problem alls. Hon fattar höger galopp direkt i både skritt och trav. Vänster galopp däremot är nästan omöjligt. Har provat på rakt spår och på volt men det går inte. Hon har fattat vänster galopp en gång, men sedan dess går de inte. Trots att ja satsar på mycket lösgörande övningar i början av passet. Nån som kan hjälpa mig? :bow:

Sv: Fattar inte vänster galopp...

Ställ hästen utåt mycket innan du fattar galoppen- då brukar de fatta rätt galopp eftersom det är lättast.

Sitt i vänstergalopp, och lixom "galoppera med sätet" igång hästen i vänstergalopp, se till att bogarna är lösgjorda och är där de ska vara ;)

Min häst har svårt med högergalopp och fattar bara höger om du sitter rätt till 200% och tajmar henne på milimetersekunden. Enklare blir det om man rider i öppna innan, då är bogarna där de ska vara och hon kan inte skjuta iväg vänsterbog och istället fatta vänster/kors galopp.

Har haft samma problem men tvärtom. Min tränare rådde mig att ställa hästen till vänster för att få höger galopp. Alltså att hela hästen, inte bara halsen, är mot vänster. Det gjorde det omöjligt att slänga fram vänster ben först utan han blev tvungen att ta höger galopp då.

I ditt fall, om du är i ridhuset så ska du gå i vänster varv, inför en kurva böja den utåt, i kurvan när den är snett över spåret med vänster ben främst framåt så gör du galoppfattning. Då borde den slänga fram vänster ben!

Hoppas du hängde med o att det fungerar för dig med!

Hade samma problem med min valack. För oss funkade det jättebra att träna på ett lågt hinder, bara precis så att hästen måste hoppa. I ditt fall ska du hoppa det på en volt i vänster varv, när ni är över hindret lägger du vikten åt vänster och ger vänster galoppskänkel. Fattar hästen rätt galopp så driv framåt så att h*n inte saktar av till trav och galoppera ett varv eller två på fyrkantspåret med mkt berömm. Så upprepar du det tills hon fattar rätt över hindret hela tiden och då tar man bort hindret men fattar forfarande galopp på samma ställe osv.
Kanske h*n behöver träna upp styrkan i vänster sida mer också?
Eller är stel?

Har samma problem! Fast också tvärt om som någon annan skrev :P Oftast så hinner jag inte ens fatta galopp då herren jag rider är en väldigt galopp-pigg häst :P Men han tar ändå oftast vänster galopp. Jag vet med mig att jag oftast fattar vänster för jag tycker det är lättare, men här om dagen ansträngde jag mig att verkligen hålla ner honom i lugn trav och fatta höger galopp... men då blev det korsgalopp. Tänkte försöka få honom att byta galopp då genom att lägga till vänster ben lite mer bakom sadelgjorden, och han hoppade till och bytte till korsgalopp åt andra hållet :S Helknasigt... han är fd. travare för övrigt.. men kan båda fattningarna om man verkligen vill!

Jag utgår ifrån att du har ett varmblod. Mina tips är att mjuka upp hästen så mycket som möjligt med alla tänkbara övningar. Fatta galoppen på en volt och nöt och nöt, lägg lite av din vikt åt vänster sida så hästen får balansera upp sig själv. Han lär ju har sin bästa balans i höger galopp.
Jag håller tummarna. Lycka till

Har du haft ute någon osteopat, ET eller kiropraktor? Om det är SÅ svårt att få till ena galoppen så kan den ha spänningar och låsningar som ställer till det, hade brorsans häst när han kom...

Jag har haft problem med min nordisdam sista veckorna, hon har hela tiden gått bra i ena varvet, men inte ens gått att ställa i andra varvet.
För några dagar sen kom jag på varför, jag hade olika längd på stiglädren, skiljde hela två hål. Ändrade på detta och problemet försvann nästa ridtur.

Jag tror de flesta ridproblem har med ryttarens sits att göra, har man en korrekt lodrät sits och har hittat sin naturliga balans så kommer väldigt mycket av sig självt.

/M

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama