Fattar fel galopp!

F

Fjäril

ja som ni kanske förstår från rubriken så fattar min häst höger galopp i vänstervarv. Jag har provat att ställa henne både innåt och utåt som min tränare har sagt men inget funkar, eller ibland då.
När vi däremot är ute i skogen så föredrar hon vänstergaloppen.
Min tränare är bortrest nu så jag kan inte få någon hjälp av henne :(
HAr ni några tips eller tror ni att hon kan ha ont någonstans :( ??
JAg kan ju tillägga att hon är riden i ett år nu men bara TRÄNAD i dressyr sen februari...

:bow: :bow: :bow:

Sv: Fattar fel galopp!

Har du testat fatta glp från skritt?
Tvivlade på att de skulle hjälpa bättre men de gjorde de faktiskt.
Ett annat sätt är att rida på en volt. Ha bra stöd på yttertygeln och släppa fram innerhanden en aning så att man "bjuder fram" inner benet. Om den då fattar rätt går du ut efter "fyrkanten"..
Tänk även på att du gör en noggrann fattning så att hästen verkligen förstår vad du vill.
Om den får till rätt glp så belöna den mkt och rid bara en kort bit i den galoppen och bryt av och testa igen. Man ska sluta när de går som bäst så förknippar den det med ngt bra!

Galopperar hästen rätt galopp vid tex longering utan ryttare?
hur gammal är hästen?
Hur är galoppen annars?
Upplever du någon stelhet i skritt och trav?

Galopperar hästen rätt galopp vid tex longering utan ryttare? Inte alltid men för det mesta.
hur gammal är hästen?den är 9 år
Hur är galoppen annars?den är mjuk och hon verkar inte ha något emot att galoppera när hon väl kommer igång
Upplever du någon stelhet i skritt och travhon går i form och med eftergift utan att protestera, hon har mjuk trav och skritt men är lite svår att ställa till just vänster.

Stallflicka skrev:
Har du testat fatta glp från skritt?
Tvivlade på att de skulle hjälpa bättre men de gjorde de faktiskt.
Ett annat sätt är att rida på en volt. Ha bra stöd på yttertygeln och släppa fram innerhanden en aning så att man "bjuder fram" inner benet. Om den då fattar rätt går du ut efter "fyrkanten"..
Tänk även på att du gör en noggrann fattning så att hästen verkligen förstår vad du vill.
Om den får till rätt glp så belöna den mkt och rid bara en kort bit i den galoppen och bryt av och testa igen. Man ska sluta när de går som bäst så förknippar den det med ngt bra!
Jag skulle här vilja lägga till att vid galoppfattningen även ha långt spö som hålls i ytterhand och samtidigt som du släpper fram innerhanden markera med spöet på "ytterhöften". Detta har min tränare rekommenderat!
/Jennie

Det viktiga är att man som ryttare har koll på sig själv i det att man inte får låsa hästens innerbog. Om du tex är spänd och drar i inner tygel är det omöjligt för hästen att fatta den galoppen för då har du låst bogen. se till att hästen är väl framme för ytter hjäper, lösgjord för inner skänkel, och att du inte spänner dig.

ett annat tips är att fatta in mot hörnet i padocken/ridhuset. då brukar det bli "uppenbart" naturligt för hästen att fatta rätt galopp.

Lycka till.

du kan även vid fattning vrida ditt huvud och kropp så att du tittar utåt över din yttre axel....på de viset så för du fram din innerhöft och skänkel på ett korrekt sätt.....släpp efter på inner handen också så att hästen har all chans att kunna fatta rätt galopp :bump:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 094
Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
3 051
Senast: nullo-modo
·
Ridning tips mottages gärna på hur jag ska få till en bättre avsaktning från galopp till trav. När jag saktar av från galopp till trav så är...
Svar
4
· Visningar
2 810
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama