Fatta galopp

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

Vikstrom

Hittade ingen tråd med svar på detta. Jag är medryttare på ett kallblod som har gått i travträning. Hon är född 03, nu går hon bara i skogen och vi arbetar med henne på bana och så, men för att hon ska kunna fatta galopp måste hon komma upp i den hära riktiga travar traven först, och jag skulle vilja ha tips på hur man lär henne att fatta galopp från vanlig trav? Jag vet inte hur jag gör det på bästa sättet och jag har ingen erfarenhet av sånt här sedan tidigare.

Sv: Fatta galopp

Jag har precis köpt ett nytt varmblod som också var lite svår att få fram i galopp från vanligt trav. När man gjorde galoppfattning gasade han bara på och sen föll han in i galopp efterhand.

Men jag jobbade med mycket halvhalter så han saktade ner och förstod att något nytt skulle hända, och sen gjorde jag galoppfattning och han kom fram i galopp mycket lungnare och mer samlat.

jag red en het och väldigt pigg travare som inte alls kunde gallopera först. Men det man får tänka på är att inte vara hård i handen alltså tvärtom, heta hästar ska man aldrig hålla in utan vara mjuk i handen och faktist låta dom få springa. Men så här gjorde jag för att få henne gallopera: för det första halvhalter så hon travade lugnt sen släppte jag vänster tygeln och höll in höger tygel , sen fatta jag vänser gallopp. (jag red lätt hela tiden när jag fattade gallopp då hon började springa ännu fortare när jag satt ner i traven)Det beror ju på vilken gallopp hästen har lättast för i början så man får pröva dig fram. Och lättast att få henne i gallop var i uppförsbackar. Men kan du få hästen att trava lugnt utan att vara hård i handen så kan du ju testa mitt knep ;) Det funkade jättebra för mig! Och nu galloperar hon lugnare.. tänk på att det tar tid. Det tog ca 1 år för mig att få henne gallopera lugnt! Lycka till ;)

Om du tittar på forumet Grundutbildning, hittar du massvis med liknande trådar. Använd sökfunktionen, så hittar du säkert användbara tips, även till din häst.

Lycka till.

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka