Fått någon annans post

BernT

Trådstartare
Igår fick vi ett brev i vår brevlåda (eller fack eller vad det heter. Sånt som sitter i entrén i lägenhetshus) som inte var till oss. Det skulle inte ens till någon i huset utan till ett hus några gator bort. Jag tog med brevet idag när jag ändå skulle ut men det fanns ingen med det namnet i porttelefonen på adressen.

Vad gör jag nu? Är ett inkassobrev så jag tänker att mottagaren kanske behöver ha det. Jag har inte öppnat det men det är från Lindorff och det står fullt synligt "fordran avser mobila tjänster".

Lägg det på lådan igen!
Det är inte ditt ansvar att rätta andra människors inkompetens. Det var snällt, men det är bättre att det kommer upp till vetskap till de som felat så att rutinerna kan bli bättre.

Lägg det på lådan igen!
Det är inte ditt ansvar att rätta andra människors inkompetens. Det var snällt, men det är bättre att det kommer upp till vetskap till de som felat så att rutinerna kan bli bättre.

Brev som läggs på gula lådan igen går den vanliga postgången igen, det ger noll vetskap till brevbäraren (om det ens är postnord som delat ut det, finns massa aktörer på marknaden) att brevet blivit felutdelat. Jag jobbar på ett litet kontor men hanterar ändå hundratals försändelser varje dag. Jag varken vill eller kan komma ihåg exakt alla försändelser och vem de var till.

Kollade lite snabbt på postnords hemsida:

Post som kommit fel
Om du fått post som inte ska till dig, får du gärna om du har möjlighet, lägga posten hos rätt mottagare. Om detta inte är möjligt kan du lägga den på någon av våra brevlådor.

Jag får fel post HELA tiden. Brukar bunta ihop dem typ en gång i veckan, skriva fellevererat eller (mottagaren bor inte på adressen längre) och slänge dem på lådan. Irriterande som bara den.
Får jag flera gånger brev till samma mottagare (som alltså star skrivna på min address fortfarande men inte bor här.) kryssar jag helt sonika över adressfältet med en röd tuschpenna till slut. :o

Jag får fel post HELA tiden. Brukar bunta ihop dem typ en gång i veckan, skriva fellevererat eller (mottagaren bor inte på adressen längre) och slänge dem på lådan. Irriterande som bara den.
Får jag flera gånger brev till samma mottagare (som alltså står skrivna på min adress fortfarande men inte bor här.) kryssar jag helt sonika över adressfältet med en röd tuschpenna till slut. :o
Om du har folk skrivna på din adress som inte bor där så ska du tala om det för Skatteverket.
Då utreder de saken och fattar beslut om att ändra deras folkbokföring.

Det här är i skottland. Funkar lite annorlunda. =) Man kan inte göra en sammanfattad adressändring utan måste I regel höra av sig till bolag/banker och council var för sig. Det är ett mycket ineffektivt system.

Ehum, och kanske inte berör TS egentligen när jag tänker efter - jag kände mig bara sådär empatiskt irriterad. ^^

Lägg det på lådan igen. Vi får alltid post som ska till en familj som bor någon kilometer bort som har ett snarlikt efternamn. De läser inte ens adressen ordentligt. Hittills har inte samma brev kommit två gånger i alla fall.

Det här är i skottland. Funkar lite annorlunda. =) Man kan inte göra en sammanfattad adressändring utan måste I regel höra av sig till bolag/banker och council var för sig. Det är ett mycket ineffektivt system.

Ehum, och kanske inte berör TS egentligen när jag tänker efter - jag kände mig bara sådär empatiskt irriterad. ^^
Det är Postnords fel i alla fall, så det så :D

Vi får post fel i snitt 2-3 ggr/vecka, från främst 2 olika adresser, och så har det varit senaste året. Båda de vägarna börjar på samma bokstav som våran, och ligger i samma postnummer område. Vi brukar bunta ihop all felpost 1-2 ggr i veckan och åka runt till dessa adresser med det. Lite tidskrävande visst, men eftersom att det ibland kan vara "brådskande post" (typ myndighetsbrev m.m.) känns det säkrare och tryggare än att lägga det på lådan igen.

Jag brukade få post som skulle till han som bodde i lägenheten innan vi flyttade in. I början la jag det på lådan men när breven fortsatte komma så ringde jag till företaget som skickat brevet (loggan fanns på utsidan) och berättade att personen inte bor på den adressen längre och att jag inte vet var personen bor (vanligt namn så jag kan inte leta upp honom heller). Sen har det inte kommit brev från det företaget längre. Det var nog ingen räkning för företaget sa att jag kunde slänga brevet så det var nog bara reklam.

För länge sedan bodde jag på nummer 4 i en fastighet i Stockholms innerstad. Jag började få post till en kvinna med samma efternamn som jag men som bodde i nummer 5 (alltså andra sidan gatan) och hette Maud i förnamn.

Jag la tillbaka det på lådan men fick posten igen. Jag kontaktade brevbärarkontoret och gjorde allt man skulle göra. Min dåvarande var brevbärare och talade om vad jag skulle göra. Ingenting hjälpte.

Till slut vek jag ett papper dubbelt så det blev som en fick, tejpade upp den på min ytterdörr och la den felaktiga posten i, och skrev på; till brevbäraren, detta är inte xxxgatan 5, jag heter inte Maud.
Då slutade det äntligen.

För länge sedan bodde jag på nummer 4 i en fastighet i Stockholms innerstad. Jag började få post till en kvinna med samma efternamn som jag men som bodde i nummer 5 (alltså andra sidan gatan) och hette Maud i förnamn.

Jag la tillbaka det på lådan men fick posten igen. Jag kontaktade brevbärarkontoret och gjorde allt man skulle göra. Min dåvarande var brevbärare och talade om vad jag skulle göra. Ingenting hjälpte.

Till slut vek jag ett papper dubbelt så det blev som en fick, tejpade upp den på min ytterdörr och la den felaktiga posten i, och skrev på; till brevbäraren, detta är inte xxxgatan 5, jag heter inte Maud.
Då slutade det äntligen.
:D Sommartid är det alltid spännande med postutdelning här hemma, vi är flera med samma efternamn och liknande adresser. Den ordinarie postenutköraren har relativt bra koll, men vikarier, jag tror att de blir gråhåriga och tillslut blandar och ger när det gäller posten. Som tur är, så är det släkt till maken så vi brukar åka runt och fika och byta post med varandra. Ibland har jag tröttnat och ringt och bett dem ha lite bättre koll och då brukar det bli bättre ett par dagar. Sen är jag mycket imponerad av att brevbäraren uppenbarligen tror att det är samma person som får pensionärs tidningar som även prenumererar på fotbollstidningen Goal. Den går ständigt till fel adress... Då har jag mer förståelse för att brev till dottern hamnar hos makens faster som har samma efternamn och samma första bokstav i förnamnet. Men man skulle ju kunna tro att de skulle titta på adressen. Våran låda är fint målad med rätt adress.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka