Fått analysvärde på höet...FÖR bra??

J

Jacky

Hej hej,

Nu har jag fått analysvärden på vårt hö.......hmmmm kan det vara FÖR :angel: bra?

Per kg foder:
råprotein: 105
smrp: 72
Mj: 8,8
kalcium: 2,2
forsfor: 2,1
kalium: 2,8
magnesium: 1,4

Kvot smrp/Mj: 8,18

Hästarna jag har:
Häst 1
Halvblodskorsning: 10 år, ca 550-600 kg, rids lätt 4 ggr i veckan, normal hull, kan tappa vikt på vintern (gick på 3 kilo lucern ett tag i vintras eftersom han satt muskler och gick ner i vikt) Mj behov ligger på 70-80 Mj då håller han sig fint.

Häst 2: Korsningsponny, ca 350 kg 9 år, rids 5 ggr i veckan, sätter musklar, tränas hopp och dressy minst 1 gång i veckan, tävlas tm LB i båda grenar. Behovet vet jag ej eftersom vi har nyss köpt honom.

Är mina värde FÖR bra??
Ville ge de fri tillgång till hö nu på hösten. Båda tycker om havre vilket jag tänkte ge dem, ca 0.8 kg om dagen. Idag går båda på bete, först fick de ingen extra mat men de blev matta....har börjat ge de 0.5 kg hippobasic och 0.8 kg havre vilket de mår super av. Man märker verkligen skillnad när man rider och i deras ögon...inte så trötta längre.

Jaha....någon som vill och kan hjälpa lite här med foderstater till mina älsklingar till hösten? Hellst fri tillgång till hö alltså men annars får halvblodet 10 kilo minst och ponnyn 7-8 kg.

Tack Jacky

Sv: Fått analysvärde på höet...FÖR bra??

Rent spontant borde det räcka med hö och något mineralfoder typ Miner Grön.
Frågan är om det kan bli FÖR bra med fri tillgång på ett hö med så höga värden :confused: Alltså risk för övervikt osv.

Annars kanske du kan ge fritt på fin halm, och fodra med hö upptill på mera bestämda givor?

Kraftfoder ska du ju inte behöva ge i alla fall, lite havre möjligtvis om du vill få lite mer sprutt i hästarna. Fri tillgång kan ju bli lite för mycket av det goda, kanske kan du räkna in lite halm i beräkningarna, halm ger inget protein och bara lite energi.

Tack Alin,

Tänkte inte på halm jag också har:) Bra tips. Så kan jag ju göra....fritt på halm ...hö i vägda mängder.

Hälsningar Jacky

Presis som du säger...för att få de litte mer pigg behöver de havre. En dyr höst/vinter lär det inte bli för min del (foderkostnader då) för hö, halm, havre har vi fri tillgång till (underbar med släkt på gården som odlar havre/hö/halm till oss GRATIS :D :banana:

Hälsning Jacky

Jag, personligen, tycker att det är FÖR bra! Jag vill kunna komplettera med alternativa proteinkällor (då nödvändigtvis inte KP el soya) till min tränande häst (dock inte på supernivå). Jag tror att en häst behöver protein från flera olika källor för att muskla optimalt och det blir mkt svårt att sätta till med en SÅ hög kvot! Det är mitt sätt att se på saken. Har inte några vetenskapliga belägg för det utan jag går helt enkelt på min erfarenhet och det jag hört från andra hästägare och deras "foderproblem". Jag vill MAX ha en kvot på 6, gärna runt 5 i grovfodret då jag har lite utrymme att spela med. Det är lättare att lägga till än ta bort!

Var och en är salig på sin tro!

//Alice

Hej,

Visst alla ser det på olika sätt:) Å andra sidan är detta det hö jag har och jag får använda det på bästa sätt. Lite synd att slänga 6 ton hö pga för bra värden ;) Hellre detta än höet jag hade förra året (kvot på 4 :( ) som behövde mycket tillskot i form av lucern och annat proteinrikt foder.

Tack för svaret för det är kul att få höra andras åsikt om mitt hö och hur jag kan använda det på bästa sätt.

Hälsningar Jacky

Sååååå himla högt är det inte med en kvot på ca 8. Jag står i ett stall med uppfödning och min pålle (valack) har fått grovfoder med högre kvoter än så. Halvblodskorsn verkar ju behöva mer protein.
Tycker det är ett bra tips att ge halm. Vill du ge kraftfoder finns det ju alternativ som har lägre kvoter.
Du bör tänka på att Ca/P kvoten behöver justeras.
// Linda

Tack för svaret :)
Jo halvblodskorn behöver nog mycket protein. Han rasade ner i vikt i november och då ökade jag grovfoder plus la till myyyyycket lucern vilket gjorde susen. Sen dess har han stått på allt mellan 1,5 - 3 kg lucern beroende på vädret och träning. Korsningsponnyn vet jag dock inte vad han behöver eftersom han är ny i familjen ;) Han var mager när vi fick honom, har blivit rundare och musklare nu i de 2 månader vi har haft honom. Kan tänka mig att han kan få lite mer proeteinrik mat än ponnyn vi hade innan.

Jag fodrar ju med uträknad foderstat men dessutom är ögat MYCKET viktig och jag har lärt mig att lita på mina ögon och kännslan under gångna året. Har ofta "kännt" och "sett" att något inte stämde vilket då bekräftades av vänner eller tränare. Det blir nog bra det här:) Är nöjd med värden i alla fall. Plånboken också :angel:

Hälsningar,
Jacky

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama