Fästingmagnet.. Hjälp!!

LillaMy84

Trådstartare
Vad gör man när hästsrkället visat sig vara en riktig :devil: fästingmagnet??? (har fobi för dom äckliga små djuren också :crazy: ) Hoppades på att förra året var fästingrikt och att hagen han då gick i var på nåt sätt extra fästingrik... men icke, sån tur ska väl inte jag ha :( redan börjat hitta allt från 1-5 per dag, de flesta sitter på huvudet, men även hittat några som suttit på kroppen... okej gräset har börjat växa och allt sånt där, men för sjutton gubbar, förra året när han vart helt invaderad (runt 20/dag :crazy: )kom dom mkt senare :confused:

Har alltid fodrat med vitlök, visserligen är han vit med rosa mule, men en häst jag tyckte hade värre förutsättningar (vit och helt rosa i huden, min har iaf lite pigment) som gick på vitlök hade baske mig inte en enda på hela sommaren :confused: ....
Fick tipset från en vet att köpa hundmedel (hästmedel receptbelagt) på apoteket, men tycker att det inte verkar tillräckligt länge... speciellt inte på då just huvudet som är extra hårt angripet...
Gillar öht inte tanken på att hålla på å bespruta bebisen, men tanken på alla läskiga sjukdomar man (han) kan få är ju bra mkt värre...

Har hört att man kan ha på switch, men det är väl i första hand flugmedel? iof aldrig använt, men fått uppfattningen av att det ska superjättestarkt å det tycker jag e lite läskigt :crazy:

varför e vissa så poppis bland fästingarna för??
Nån som har nån huskur? eller nåt annat naturmedel som funkar lika bra som gifterna??

Sv: Fästingmagnet.. Hjälp!!

Min häst drar också till sig mycket fästingar, men senjag började använda Switch har det minskat radikalt! Förr om somrarna plockade jag 5 fästingar om dagen ca, men förra sommaren när hon hade på sig Switch plockade jag bara 4 st totalt! Under hela betessäsongen!!

Vitlök tycker inte jag hjälper öht...
Jag kommer fortsätta köra med Switch, min häst har haft erlichias en gång och sjukdomstiden plus återhämtningstiden var 2 år, och det vill jag inte uppleva igen :(

Vitlök vet jag några parkarbetare som säger att det hjälper. Att äta den alltså. de märkte att det bara kom nån enstaka fästing på dem efter det, så man kan ju prova på hästen också, jag vet att en del ger det till hundar.

Min häst har bara haft en fästing hittils, det var en sån där miniliten svart rund sak som går att peta väck med nageln.
Switch hjälper faktiskt jättebra mot fästingar också! Det luktar antagligen illa om hästens hud när den har Switch på sig och då vill de små jäklarna inte bita sig fast. Om de mot förmodan sätter sig ändå så dör de och faller av nästan genast :idea:
Funkar ungefär som hundarnas och katternas Frontline.

*typ knapplån, svarar lite generellt*
jag har tidigare använt.. förutom vitlök i fodret, tigurspray.... men det håller sig ju bara runt en vecka på kroppen och kanske 4-5 dar på huvudet (förutom näsan för där envisas dom små kräken att sätta sig ändå :devil: ) och det tycker jag blir lite ofta att hålla på och spruta :crazy:
hur ofta ska man hälla på switchen?

kanske kan säga såhär: med bara vitlök hade han minst runt 20/dag och med tigursprayen minskade dom till runt 1/dag en liten sammanfattning....

är det förresten nån som har haft häst med lika explosionsmånga fästingar/dag som min eller har jag lyckats pricka in nåt unikum? :D

Inget på hästarna, men väl andra fyrbenta vänner.
Mina hundar har minst fyra fästingar per dag nu :crazy:
Katten har ännu fler, igår hade han sju stycken :eek:
Behöver jag säga att jag ska handla Frontline i morgon.

vad är det för skillnad på frontline och tigurspray? var det frontlinen som va så hiskeligt dyrt? och typ nån form av roll-on och inte spray? är jag ute och cyklar nu möjligtvis? :p
det jag funderar på ang switchen är varför inte vet rekommenderade det, eftersom jag ringde och bad om fästingtips enbart, och istället direkt rekommenderade hundmedel :crazy: var inte min ordinarie vet och kommer inte ihåg vem utav dem på kliniken jag pratade med så jag kan ju inte direkt ringa och fråga nu heller :D

Switch fungerar i alla fall och håller ca 1 månad mot fästingar.
Sjukdommarna som hästarna kan få av fästingar är bra mycket farligare än risken med det sk "giftet" anser jag.

Anki

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka