orion_x

Trådstartare
Misslyckades med att ta bort en fästing igår och istället för att den åkte bort med fäsingplockaren så bara gled den igenom, med följd att om fästingen bar på borrelia eller liknande så bör det sprutats in i hästen:crazy: Håller stenkoll på honom nu några dagar, men vad är de första symptomen om han drabbats? Nu är jag jättenojjig... men brukar aldrig ha några fästingar på hästarna, men nu i år har de gått på lite bete och igår plockade jag två å honom och en på den andra:eek: :angel: På den andra häten var det dessutom en liten svullen kula på halsen ca 0,5cm i diameter där fästingen satt.. Borde kanske desinficerat... men glömde det. vad är bäst till det? jodopax eller klorhexidin?

Sv: fästing

Det kan ta flera månader innan symptomen uppträder. De kan vara väldigt diffusa, vandrande hältor, hummörsvängningar mm.

Jag använder Switch Pour On så min pålle, då får den inga fästingar!

ja, switch hade varit bra, men jag rider hela sommaren och duschar även hästarna och de gör att effekten av switch inte blir speciellt långvarig tyvärr

det finns även fästingband till häst på my one, ser ut som benreflexer och funkar faktiskt skapligt. här hjälper inte ens switch :crazy: jag brukar torka av med alsolsprit där dom suttit.

ja, switch hade varit bra, men jag rider hela sommaren och duschar även hästarna och de gör att effekten av switch inte blir speciellt långvarig tyvärr

fast att du dushar hästen gör ju inget om du använder switch. det tränger ju ner i blodet? :crazy:
Jag använder flusa på min coh det håller bort säkert 80 % av fästingarna.. o Då duschar jag och svampar min häst.

fast att du dushar hästen gör ju inget om du använder switch. det tränger ju ner i blodet? :crazy:
Jag använder flusa på min coh det håller bort säkert 80 % av fästingarna.. o Då duschar jag och svampar min häst.

varför står det då på förpackningen att man bör ge dom en ny omgång efter regn? Har för mig det, dock hjälper inte ens switch här nere så...va gör man... brukar spruta på sån där insektspray där dom sitter så trillar dom bort, vet int om de tar kål på dom eller om dom bara väljer att hoppa av men de hjälper :D Iallafall mer än switch.

Som jag har fattat det är det bara om det regnar strax efter du hällt på som du bör upprepa behandlingen. Mina hästar har aldrig behövt behandlas igen efter att det regnat. Switchen har hjälpt ungefär så länge som utlovats.

varför står det då på förpackningen att man bör ge dom en ny omgång efter regn? Har för mig det, dock hjälper inte ens switch här nere så...va gör man... brukar spruta på sån där insektspray där dom sitter så trillar dom bort, vet int om de tar kål på dom eller om dom bara väljer att hoppa av men de hjälper :D Iallafall mer än switch.

hmm. fast jag bor i småland och här har vi massa fästingar.. min har fått en efter ha började använda flusa. innan plockade ja tio om dagen.

shettisen som ja me smörjt me flusa har ja inte hittat någon på än.

tror det e bättre att ta bort dom för hand. än att spraya ihjäl dom.

ang vad som står på innehållsförteckningar kan ja dock inte uttrycka mig om =)

jo det får dom visst. :crazy: mina har massor!!!! trots frekvent behandling med switch. dock inte fullvuxna fästingar utan nymfer.

Lånar tråden lite och frågar var man kan köpa det där Flusa nånstans? Har aldrig sett det tror jag...

tex. på granngården, på avdelningen för bla. kossor och får. kostar 339 kr för en liten flaska men iom att man använder så små mängder så räcker det väldig länge. eko hallen har oxå haft det.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, då ska jag kolla där nästa gång jag kommer till Granngården. Har Flusa samma bekämpningsmedelsklass som Switch? Gissar att det inte är ett sånt där "naturligt" medel... :p

I underhudsfettet sitter medlet....har jag lärt mig.

Du får en förkortad livslängd om du duschar inom de närmast timmarna. Som korven säger, det fördelar sig över hela djuret i hårremsfettet och blir vattenfast genom att det binds till fettet. Djuren bör inte utsättas för regn de närmaste timmarna efter behandlingen.

Switch och speciellt Flusa är inte trevligt mot naturen.

Okej men (kanske en lite dum) fråga om hur man applicerar det på hästen! Häller man bara från huvud, över ryggen till svansen på dom, eller måste man typ "massera" in medlet över hela hästen?
=S

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka