Fastbunden shettis vid träd!

Gallardo

Trådstartare
Idag var jag iväg på första löshoppningen med Gallardo och allt gick jättebra, men när vi började lasta och skulle åka hemåt så såg vi något märkligt. Det var en liten ljus minishettis som stod och betade under ett träd. Det skumma var att shettisen inte stod i någon hage. När vi kom närmre så såg vi att de hade bundit fast den vid ett träd i ett långt rep.

Så kan det väll knappast vara lagligt att hålla häst?
Stackars shettisen kunde ju ha trasslat in sig i repet och skadat sig.

Det här var på en ridskola och de har hyrt in hästen i sin verksamhet för barnridning. Vet inte om shettisens ägare vet hur den får stå hela dagarna. Dessutom stod den med täcke på sig och det var stekhett idag. Annars såg den välskött ut, men jag reagerade på det där att den var fastbunden vid ett träd.

Sv: Fastbunden shettis vid träd!

Ja.. Och jag har för mig att det finns någon lag om att hästar inte får stå så hela dagarna, utan de måste få röra sig fritt.

Det konstiga är att den inte stod bland de andra shettisarna. Det finns nämligen ett par-tre stycken till som står i en hage. Om de skulle skylla på att hästen är sjuk, så finns det sjukhagar att tillgå så jag fattar inte riktigt.

jag vet om folk som får ha sin shettis uppbunden de har fått dispans då det inte går att ha han i hage då han rymmer...

o en lös hingst vill man juh inte ha,

hm.. tycker det låter konstigt att vissa ges dispens. Som att det spelar hästen någon roll att det står tryckt på att papper att det är okej för ägarna att hästen hålls bunden. Man tycker att hästens välbefinnande borde gå före det mesta, tillexempel besväret att rigga om/upp en bättre hage...

jag vet om folk som får ha sin shettis uppbunden de har fått dispans då det inte går att ha han i hage då han rymmer...

o en lös hingst vill man juh inte ha,
Finns hagar de inte kan rymma ur..tre plankat trästaket pluss eltrådar på insidan.. ring länsvetrinären vid kommunen och kolla upp lagarna om hur hästar ska hållas stängslade..med rep, nej. Be dem också gjöra ett besök där den här ponnyn finns.

Senast ändrad av en moderator:

Det är kanske den jag sålde, Pelle heter han. Han var en jävel på att rymma, tog sig genom vad som helst, när som helst. Jag hade honom bunden långa perioder, främst när gräset började växa. Det var inte bara det att han rymde ut ur mina hagar, han rymde in i andras hagar...Jag var väldigt poppis hos grannesn galophästar....
Man kunde bota honom för några månader i taget genom att linda grimman med ståltråd och blöta ner honom, men på sikt var han och förblev en rymmare..
Jag byggde en träplanks hage till honom men jag som vill ha mina hästar i stora hagar tillsammans med andra fick en hopplös uppgift där så jag sålde.

Det var det jag misstänkte. Hur går jag tillväga nu? Pratar med stallchef? Eller ringer jag kommunen?

Jag skulle nog prata med stallchefen först, det kanske var en tillfällighet att den stod uppbunden?

Men vet du att han står så hela dagarna?? Det kanske var tillfälligt?? Jag fattar det som att du bara såg honom en kort stund!? Iofs känns det inte som någon jättebra tillfällig lösning heller, men det blir ändå skillnad om han stod så i en kvart eller står så hela dagarna!

Det var det jag misstänkte. Hur går jag tillväga nu? Pratar med stallchef? Eller ringer jag kommunen?

prata med stallshefen om du är nog tuff att gjöra det..om ej, ring kommunens länsvetrinär så gjör de ett oanmält besök där.

Ja, jag hade med mig en tjej som rider på ridskolan. Hon sa att shettisen brukar stå där istället för i hage.

Jag har jobbat där, så jag har haft lite kontakt med stallchefen förr.
Ska ta tag i det där till veckan och se vad de har för ursäkt.

Jag har jobbat där, så jag har haft lite kontakt med stallchefen förr.
Ska ta tag i det där till veckan och se vad de har för ursäkt.
Det är bra att vi bryr oss när vi ser sånt här:) och inte blundar o går förbi..

Okej. Då blir det ju annorlunda. Jag fattade på ditt första inlägg som att du bara såg hästen en stund medan du lastade.

Jag tycker du ska prata med stallchefen först, om du klarar det. Annars ringa och be att djurskyddsinspektören åker ut och kollar..

Stod i ett stall tidigare som hade en shettis hingst som stod i lina fastbunden under äppelträd hela dagarna i många många år!
Dessutom hade han fång och stod och åt äpplen /gräs hela dagarna ??? Detta pga att ägaren var "lat" och inte byggde hage han kunde stå i . Var rymningsbenägen under yngre år???
Detta anmäldes av fler i stallet och inspektör kom ut. Vet dock ej vad ägaren "lurade" i inspektören? Eller hur inspektören "tänkte".
Vad kjag vet så står han fortfarande kvar så!!!!
Beklagligt men sant!

Måste dock säga att det är lika "illa" med hästar som står i små hagar ensamma hela dagarna för att sedan efter ngr fjuttiga timmar få komma in i box som är typ lika stor/liten som rasthagen!!! Varför gör många så mot sina hästar????
Hur kul vore det att själv vistas i trångt utrymme(som en fängelsecell) ????

Mm, visserligen men i det här fallet kan det hända att hästen trasslar in sig och kanske till och med stryper sig själv. Vems fel blir det? Hästägaren eller hästen själv som inte begrep bättre.
Nog måste det finnas staket som håller även den mest Huidinilika shettis stången? ´
Ex viltstängsel som är så tätt. Någon som testat som vet?

Håller fullständigt med! Det är //ej tillåtet att ha hästar fastbundna hela dagarna. Dom kan trassla in sig osv..... Men vad gör man när inspektör varit ute ovh ej gör ngt åt detta????
Rent ut sagt för djävligt att göra så tycker jag!!!
Hä'star ska få gå fritt i stora hagar med andra hästar!!!
Anmäl gång på gång tycker jag!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka