Fästa skaklarna eller inte?

TantEster

Trådstartare
Nu är jag konfunderad... Jag har ju förstått att det är tabu att dra rockarden i skaklarna och att man istället ska ha swängel och draglinor. Det werkar logiskt och ni behöwer inte ägna tid åt att förklara detta!
Men jag har förstått det som att skaklarna ska wara helt lösa - alltså inte på något sätt fästa i selen, utan bara löpa fritt genom typ en ögla; "skakelremmen" på selen. Wagnen ska hållas på plats mha draglinor + baksele. När jag har kollat på dyra snyggwagnar så har jag sett många som har skaklar som slutar i en ögla - det werkar ju bra. Men i dagarna war jag på en köruppwisning där till synes awancerade ekipage med stiliga selar och wagnar (maraton, gigg och rockard presenterade) wisade upp sig och sporten - på dessa ekipage war samtliga skaklar fastsatta i selen genom en swetsad liten (som mest 5 cm lång) fyrkantig ögla på skaklarna. På en wagn (giggen) satt det en rem mellan twå piggar på skakeln. Men då kan det ju inte skaklarna röra sig fritt?


Nu undrar jag wad det är jag missat? Kanske att skaklarna kan röra sig iom att fästet är högre upp på selen och att själwa remmen rör sig? Eller ska skaklarna sitta fast iallafall, fast man måste förstås äwen ha draglinor? Samtliga ekipage på uppwisningen hade förstås draglinor osw.

Är det olika på rockard och fyrhjuling? Kanske ska skaklarna wara fästa i selen på fyrhjuling?




Sen undrar jag om tömfattningen - är det en eller twå händer som gäller!? Eller är det walfritt?
 
Sv: Fästa skaklarna eller inte?

Den enkla lösningen är den att själva skakel remmen kan röra sig på de flesta selarna så att även om utrymmet på skakeln inte är så stort så finns det mer att ta på" i selen. För att se om draget är i skakeln eller draglinan kan du se om svängeln rör sig i takt med att hästen rör sig.

Ang tömfattningen så är det väl så att det beror på vad man kör och hur. I maraton kör man med 2 händer då man inte är beroende att "finlira". Fyrspann i dressyr kör alltid på en handsfattning. I dressyr programmet ingår oftast att man ska kunna visa sin häst på en hand
 
Sv: Fästa skaklarna eller inte?

skall försöka förklara men det är svårt eftersom olika viljor och sätt finns:).
i fyrhjula vagnar finns en svängkrans där första hjulparet är fäst, svänger hästen så svänger hjulparet med och resten hänger på, förstod du? därför bör skaklarna vara fästa i selen i en sådan vagn. När du svänger med svängkrans kan du svänga hästen som vanligt, i en rockard/gigg måste du svänga med hästen i typ en öppna för att vagnen skall följa med då hjulen sitter i fast position. på gamla vagnar hade man ofta två piggar på skaklarna så att skaklarna inte skulle glida för långt fram vid nerförbacke innan bakselen tog i och som positionsläge, var skaklarna skulle ligga så draglinorna kunde spännas till rätt längd. dom kan fortfarande röra sig om piggarna och öglorna är tillräckligt stora. angående tömmarna så är rätt att man håller i vänster hand, vänster töm överpekfingert och höger töm mellan långfingert och ringfingert och så kortar man med högerhand men det finns inget rätt sätt längre har jag fått lära mig. man kan hålla som du rider, eller en töm i var hand med tömmarna över pekfingrarna:) hoppas ingen hänger mig nu, någon mer som kan ?
 

Liknande trådar

Körning Har köpt en rockard där den saknas pigg/ögla på skaklarna så jag funderar på vad som är bäst? (Saknas även fäste för baksele så det ska...
Svar
7
· Visningar
2 070
Senast: Emmah.S
·
Körning Hej! Lånar en liten rockard till mini-shettisen jag sköter om och håller på att köra in. På skaklarna där man fäster i selen är endast...
Svar
11
· Visningar
2 333
Körning En bekant har köpt en shettis som är inkörd och van att köras. Vi båda därmot är helt nybörjare på körning. Selen är en bröstsele men...
Svar
14
· Visningar
5 415
Senast: _L_
·
F
Körning Fästa "min" rockard ska det stå i rubriken.. Okej detta är kanske en lite dum fråga, men frågar man inte får man aldrig veta ;) Jag...
Svar
10
· Visningar
3 358
Senast: fisken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp