fast martingal!!

Ida_79

Trådstartare
Vad tycker ni om det? Jag skulle inte våga rida med det.. Alltså när man sätter fast martingalen i nosgrimman!!

Sv: fast martingal!!

Så länge remmen är lagom lång och inte "håller fast" hästens huvud i ett bestämt läge så ser jag inget fel med att använda den. Dock tycker jag att man inte bör hoppa med den eller rida i snabbare gångarter/hoppa ute i naturen med den med tanke på att risken att gå omkull är större då.

Sv: fast martingal!!

Varför skulle du inte våga rida med en sådan?

Jag har aldrig provat den själv, men den hindrar ju inte (tex ledande och uppresande) tygeltag på samma sätt som en martingal med löpande ringar och påverkar inte alls hästens mun. Det beror väl på vilken funktion man är ute efter, men vill man "bara" slippa mosad näsa skulle jag troligen föredra den fasta.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
852
Senast: zarmino
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi En anhörig ska sälja en fastighet som är skuldfri, lånen betalades av på 90-talet. Mäklaren efterfrågar skuldbrev trots att denne...
2
Svar
34
· Visningar
2 344
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar