Fasiken...

J

Juvelflickan

Hej!

Jag är nog den dummaste man kan tänka sig... :cry: :cry: :cry:
För ungefär 3 år sedan så skulle jag vara med på en tävling men då så fick jag inte det för att då veterinären kollade på vaccinations-intyget så var det tre dagar för sent än vad det skulle varit vid senaste vaccinationen... Så det var bara att åka hem igen och hon grundvaccinerades.
Jag har hela tiden vart 100% säker på att hon vaccinerades 12/12 förra året men dum som jag är var det den 8/12 och hon är nu vaccinerad den 11/12... :cry:
Jag har VERKLIGEN inte råd att betala vaccination två gånger till i vår...
Har ni varit med om liknande? Eller ska jag strunta i det och chansa på att de ej bryr sig vid tävling?
För jag vet att då jag suttit som funktionär med veterinär på incheckning så har inte just den veterinären brytt sig.. Men jag menar det är ju så individuellt...

Jag är otroligt tacksam för svar! :bow:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Fasiken...

För att få tävla måste hästen ha giltig vaccination, nu vet inte jag hur man löser det hos andra arrangörer men de flesta kollar nog intyget vid incheckning. Vetrinären bryr sig inte om din häst har en giltig vaccination, det är ett ansvar som åligger arrangören att kolla då detta finns som regel i FIPO.

Kolla med veterinären som gjorde vaccinationen om det finns någon möjlighet att skriva tillbaka datumet. Annars är det bara att bita idet sura äpplet och göra om grundvaccineringen.

Har gjort precis samma grej. Hade datumet när vi vaccinerade för två år sedan. Förra året vaccinerade jag två veckor tidigare men hade glömt det och vaccinerade därför några dagar fär sent i år. Men jag plockade upp stora plånboken och vaccinerade om, just med tanke på tävlingar. Jag har alltid fått visa vaccinationsintyg. Vet säger att skyddet är fullgott även om man missat, men det hjälps ju inte. Vill man tävla så...

OA

Jag har inte varit med om det men vet att det är jätteviktigt.
Man rekommenderas att helst vaccinera tidigare än det står dessutom.
Ska man tex vaccinera en spruta 1 gång om året är det bra att ta 1 månad eller åtminstine 1-2 veckor tidigare då sånt här kan uppstå.1 dag försent å man hindras från att delta i en tävling.

Missar de att kolla intyget vid första tävlingen så står du med samma oro nästa och nästa gång. Har man inte vaccinerat i tid om det så är för fem år sedan så är det inte godkännt rent tekniskt sett även om hästen har fullgott skydd egentligen. Ska man kräva vaccination så måste man ju dra gränsen någonstans. En dag sent kan tyckas snålt, men släpper man igenom det så är det synd om de med 2 dagars försening osv, man måste dra gränsen någonstans.

Jag lyckades ett år få hästen vaccinerad just på dagen då det måste ske - höll på att missa det! Veterinären lugnade då mig med att effekten av en vaccinering inte går ur från en dag till en annan. Man kan vaccinera ett antal dagar "för sent" och ändå ha ett fullgott skydd. Därför kan en veterinär ibland skriva ett annat datum på vaccinationsintyget - förutsatt att det inte gått FÖR många dagar över tiden förståss. Denna bedömning måste göras av veterinären - kontrollanterna på en tävlingsplats har inte rätt att godkänna en enda dag fel. Alltså tycker jag att du ska höra med din veterinär om du fortfarande kan antas ha fullgott skydd och han/hon i så fall kan ändra datumet på vaccinationsintyget. Har det gått för lång tid så att skyddet inte längre är fullgott är det ju bra att få veta det - för i så fall måste du ju vaccinera om!

Vill du anlita en veterinär som är beredd att fuska med dokumentationen? Om ett läkemedel gått ut kan h*n ju bara skriva fram datumen :mad:

Lobelia skrev:
Vill du anlita en veterinär som är beredd att fuska med dokumentationen? Om ett läkemedel gått ut kan h*n ju bara skriva fram datumen :mad:

Det är med "bäst före datum" på vaccin som med mat, den håller minst till detta datum.
Min vet säger att en månad över tiden är inga problem för att hästen fortfarande skall ha ett fullgott vaccinationsskydd.

Men regler är ju regler vid tävling och givetvis bör det ju stå rätt datum. Men hallå, 3 dagar. Det tycker jag veterinären med gott samvete kan ändra datum på!

Asså jag blir verkligen ledsen på mig själv... Jag är ju bara så dum :(

Jag har hört av mig till veterinären och hon sa att det blev för mycket kladd, och det då blev ganska uppenbart att det var ändrat... Men det finns ju tipex :angel:

Hmm... Så jobbigt detta.

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jag är ganska säker på att det betäcknas som tjänstefel att ägna sig åt att förfalska dokument. Några dagar kan tyckas harmlöst, men gränsen måste ju dras någonstans.

Många veterinärer förespråkar vaccination typ var 8:de månad för att ha ett bra skydd mot influensa (och skyddet funkar endast mot de typer av influensa som just det vaccinet hjälper mot) och andra menar att vaccinationen gör mer skada än nytta. Har vi regler så bör de följas och ogillar man dem kan man jobba för att ändra på dem.

Det är bara att bita i det sura äpplet och vaccinera om. Och varför inte se till att kommande år boka tiden efter elva månader, så är du säker på att det stämmer.

Har också hört rekommendationen var 6-8 månader med förnyelse av vaccinationen och tror att stor del av motviljan mot vaccination även kommer ifrån äldre medel som inte hade avdödat vaccin och därmed riskerade att få hästarna att insjukna lättare. Visst kan vaccinerade hästar bli smittbärare, men de får åtminstone en lindrigare version.

Liknande trådar

J
Hästvård Hejsan! Nu har det då kört ihop sig vill jag lova :crazy: Såhär ser veckan ut: Onsdag: Kiropraktor kommer Torsdag: Ta det lungt...
Svar
17
· Visningar
11 637
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.