Fasen, selen har gått sönder!

sthu

Trådstartare
Körde ikull med vagnen idag, som tur väl var inga skador på några levande varelser.
Men tyvärr rök lokselen sönder. Jag är bara en glad amatör utan så stor koll på vad delarna kallas, men jag hoppas ni förstår ändå.
Vad som hände med selen var att hela "mittstycket", med däckel och gjordar helt enkelt gick itu. Lokorna och hindertyget är helt, så jag vill ju gärna behålla dem.
Kan man köpa en hel "däckeldel" till loksele? Har sett flera andra varianter, men jag vill ha en liknande som den jag hade.
Selen var en ITE-sele (med ett antal år på nacken, men passar helt perfekt!).
Har spanat på deras hemsida, men de har ju ingen egen försäljning.
Var kan jag hitta reservdelar till loksele?
Det bästa vore förstås en sadelmakare, men jag har ingen här i närheten vad jag vet och utan bil är det inte så lätt att ta sig till en långt bort :crazy:

Jag kan ta någon bild på kvarlevorna imorgon, om någon vill hjälpa mig med tankearbetet?

Sv: Fasen, selen har gått sönder!

fattar inte riktigt vad du menar, jag är trött :angel:

kanske finns något tips i tråden "Projekt: loksele mm."

Men om du vet vad som är trasigt och hur det ska fixas så gör nog en skomakare det utan problem, dom jag har hört med är bara glada att få göra lite "grovare" jobb eller vad man ska säga :p

Mjo, det är nog inga problem, om jag bara hittar en skomakare :angel: Men det svåraste är att hitta reservdelar, jag måste ha en ny däckel är jag rädd.
Ska kika lite närmare på det idag, var rätt så chockad igår när jag kom tillbaka till stallet.

Vad kallas delen där däckelståndarna sitter, bara den med "putorna"? Det är bara den som är sönder, hade ju varit smidigt om man kunde byta ut bara den.. Eller om Floby kanske har ett fäste till däckelståndare, så kan skomakaren kanske pussla ihop allt. Han var rätt säker på att det skulle gå, men han varnade för att han inte var någon hästkille så han kunde inte sätta ihop allt :p

Kan du inte lägga ut en bild på det som är trasigt så är det lättare att hjälpa dig! :)

Javisst! Jag har bara varit lite långsam i starten :angel:
Det är inte så jättebra bilder, men det blir lite lättare att förstå vad jag försöker säga :p

DSC_0217.jpg

Det som är sönder

DSC_0218.jpg

Det som är det största problemet (syns inte så väl, men på vänster sida är metallplattan med gängorna bortsliten)

Har fått tag i en kille som ska försöka svetsa ihop plattan som däckelståndaren sitter fast i, om det går kan skomakaren sy ihop det som är sönder och selen är hel igen! Sen ska jag bara lyckas få ihop alla delar på rätt plats..

Om jag får ordning på allt finns det bara ett problem: Var fasen har bukgjorden suttit fast i? Den har lossnat, men är fortfarande hel.

Änden av bukgjorden har hål som du ser, du skruvar tömringarna genom det hålet och ner i metallplattan!
Jag tror absolut att du kan fixa ihop selen igen! :)

Ja, det finns ingen annanstans att fästa dem :D Frågan är hur fasen den kom loss? Den är hel i båda ändarna, men på sidan där beslag saknas (vänster) har inte tömringen gått sönder utan alltihop satt fortfarande ihop. Det vill säga att utom bukgjorden som hade lossnat, utan att gå sönder! :confused: Jag begriper det inte, hålet är för litet för att dn ska kunna krängts över beslaget, men den är ju hel? Egentlgien spelar det ingen roll, för selen kommer bli hel igen snart i vilket fall (yay! vill ut och köra igen!) men det är lite frustrerande ändå.. Mystiskt...

På de däcklar jag har och sett så har den änden med hål helt enkelt suttit på tömringens gänga...

Annars finns det väll tömkörningsdäcklar som ser ut på de där viset, men de blir kanske ändå dyrare att köpa än att laga:grin:

Hur går det föresten med lagningen?:laugh:
Några bilder på ekipaget?;)

Jo, det ska ju sitta ihop vid tömringen, men jag förstår fortfarande inte hur det kan ha lossnat utan att gå sönder :p Jag klagar inte, en del mindre att laga :p

Nu ligger däckeln hos skomakaren! På torsdag ska den vara hel igen, så nu har jag hela veckan på mej att putsa upp selen när den ändå ligger i delar. :angel:

Såg att jag köpte fel storlek på tömringen, så nu har jag en stor och en liten. Ser lite kocko ut, men det får vara så tills jag hittar en i samma storlek med rätt diameter på gängorna. Jag hobbykör ju bara, så det spelar ingen större roll egentligen, mest estetiskt irriterande :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka