Fasansfull andedräkt!!

Marvin

Trådstartare
Min honkatt gäspade precis i ansiktet på mig och jag höll på att kräkas! :eek:

Båda katterna är hittekatter som när jag tog in dem redan hade inflammationer i tandköttet. Vet säger att det är virus som de har fått ute. Hankattens andedräkt är helt ok (för att vara en katt ;)), men honans är gräslig!

Påpekade problemet förförra gången hos vet, han pratade nåt om nåt immunförsvarsbooster, men sen glömde vi bägge två. Förra gången en annan vet, han gav en antibiotikainjektion och det blev faktiskt bättre efter det! Men nu är det hemskt igen. :(

Vad göra?

Varför känns det som om hon gäspar onaturligt ofta dessutom? :crazy:

Sv: Fasansfull andedräkt!!

det bord eåtminstoen gå att ta en tops o stryka med ngn utspädd antibac.problemet är att detta kan ju sitta i halsen o det är inet så lätt att komma åt då.
en liten halsinspektion hade nog inte varit fel,o medan de ändå är lugnade kan ni ju skrapa o gnugg ain antibac o ev antibiotika på det sedan

Att gå med tandköttsinflammation är inte bra, tandhälsan påverkar hela kroppen.Det finns ju djurtandläkare. Testa vända dig till en sådan. :)

Nyfiken på vad det skulle kunna vara för virus som orsakar detta? Och vad man kan använda för att boosta immunförsvaret?

Virus ? Det kan ju lika gärna vara att katterna faktiskt har dålig tandstatus bara så där. Min ena hona är en infångad vildkatt. Hon fick med tiden apäcklig anderdräkt. Dum som jag var tog jag inte henne till vet omgående. När jag väl tog dit henne hade hon kraftig inflammation i tandköttet samt att dom fick dra ut alla tänderna utom 2 st på henne. Tänderna var i så dåligt skick så dom höll faktiskt på att ploppa ut av sig självt. Hon fick gå på antibiotika och smärtstillande en bra tid efter. Så om jag vore du skulle jag byta veterinär och få annat utlåtande. Nu är min hona en mycket gladare och tillgivnare katt utan sina tänder.

Min veterinär snackade då inte om nåt virus dom bara får sådär..utan bara att en del katter helt enkelt har dålig tandstatus.

Min kompis har en katt som blev opererad i julas. Vet. tog ut alla tänderna, bara några dagar efteråt kunde hon till o med äta torrfoder! Det hade hon inte kunnat på minst sex månader pga sitt inflammerade tandkött. Hon fick svårt att äta överhuvud taget den sista tiden innan operationen och munnen luktade APA. Var 4e-6e vecka fick hon kortison sen hon var liten, men det skulle man inte kunnat hålla på med länge till sa vet. Hon heter förrästen "fisen" för hon luktade illa i munnen redan som katt-unge. Nu är hon 1 1/2 och är helt frisk o kry!

Nyfiken på vad det skulle kunna vara för virus som orsakar detta? Och vad man kan använda för att boosta immunförsvaret?

Jag är precis lika nyfiken som du!!
Byta vet är inte aktuellt, jag går redan till den mest exklusiva djurkliniken i stan, och de är de enda som, iaf nästan, pratar engelska.

Djurtandläkare är nog inte uppfunnet i Ungern.

Till Alla:
Jag satte mig precis i bra ljus och lyckades bända upp munnen och titta lite (hon är inte så sammarbetsvillig med det här). Det är ingen kraftig inflammation hon har och tänderna ser fina ut.
Jag tror faktiskt inte att hon har ont av det. Hon äter glatt allting och är den gosigaste och socialaste katt man kan tänka sig.

Hon är 2,5 år nu och har alltid haft det så här. Hankatten har en liknande lätt inflammation, men ingen dålig andedräkt.

Man kanske skulle kolla halsen på henne då?

Calicivirus är ett av de virus kan orsaka problem i munnen.

Oavsett om tandköttet är kraftigt inflammerat eller inte bör du ta tag i problemet nu. Dålig munhälsa påverkar som sagt hela kroppen, inre organ som lever och hjärta kan ta skada av det (jag vet, det låter långsökt). Låter man det vara och det utvecklas till något ännu värre kan katterna få fruktansvärt ont. Jag har hört veterinärer berätta rena rama skräckhistorier om just smärta hos katt i samband med dålig munhälsa. Katter som skriker rakt ut och har dödsångest. :(

Ju tidigare man tar tag i det, ju bättre odds har man för att få det under kontroll. Det är möjligt att det är så enkelt som att katten bara behöver ordentlig rengöring i munnen och en antibiotikakur för att bli bra.

Jag har genom åren "tyvärr" tagit hand om tre katter med eftersatt/obefintlig tandvård och det var inte roligt för någon av oss. Två av dem hade tänderna redan börjat ramla ut på och de luktade apa, veterinären fick dra flera stycken på dem av de som fanns kvar. Den tredje fick dra hela 13 tänder i ett svep för rötan riskerade att gå ner i käkbenet! Den sista hade även problem med såriga mungipor ocn när jag frågade uppfödaren där hon kom ifrån så fick jag bara till svar att "hon brukade ha så". Hennes syster brukade tydligen få sår runt klorna istället, så antagligen hade även hon problem med tänderna fast såren kom på tassarna istället. :mad: Efter hennes totalsanering så försvann dock problemet med såriga mungipor för att aldrig komma tillbaka. :D

Men usch vad nonchig uppfödare...Men sådant svar verkar vara standardsvar hos en del djurägare när dom inte ids ta itu med ett problem *så har det alltid varit* eller * hon har alltid haft den eller den åkomman* osv osv :(

Min kisse fick dra 12 tänder i ett svep..stackars katt. Och med tanke på hur många tänder en katt har så måste min katt tappat en hel del innan utdragningen eftersom veterinären lämnade endast 2 st kvar. Och då var denna katt enbart ca 3 år.

Senast ändrad:

Ja, jag skulle aldrig köpa en kattunge av den människan iaf. Jag letade efter en omplacering som sällskap till hannen av de förstnämnda då hans syster tyvärr fick avlivas och han sörjde henne så mkt. Hittade då den här katten som sökte nytt hem och trodde att folk som föder upp katter bryr sig, men inte då! När jag kom för att titta på henne var det en liten, hunsad och psykiskt eländig kisse som jag inte hade hjärta att lämna utan tog med hem. Mobbad av de andra katterna, jagad av snorungarna och låg mest i ett hörn och mådde dåligt då hon knappt vågade röra sig i huset. Tog ett år innan hon var i psykisk balans men blev en väldigt trevlig och trygg kisse till slut, men :devil: vad hon och den första honan kostade mig i veterinärvård att få ordning på. :crazy: :cry:

Som Sol skrev, lite av varje.

Min katt har jag noll aning om varför. Hon var en vildkattunge som infångades vid ca 8 månaders ålder.

Vad är det som orsakar den dåliga tandhälsan då?

Jag pratade med min väninna idag faktiskt om hennes katt o hon sa att den mår ju mycket, mycket bättre efter operationen, men att katten lider av dåligt immunförsvar (antagligen medfött), så hon har fortfarande någon form av infektion i kroppen. Det visar sej genom förstorade köttlar på halsen och man kan se att hon har fortfarande en o annan röd inflammerad fläck på tanköttet. Den här katten är en gatukatt som hittades när hon var 7-8 veckor ungefär.

Sorry, glömde att du bor i Ungern, förstår att det inte alls är samma vårdmöjligheter som hemma i Svedala. Men kanske kan du ändå kontakta en svensk djurtandläkare för rådgivning? Infon kan du ju sedan ge till vetten på plats. Är det en bra vette blir h*n ju bara glad över detta? Eller?

Diskuterade kisse med en amerikansk vän (som jobbat på djurkliniker i USA). Han rådde mig att testa henne för Feline Leukemia Virus. :confused:

(Vi har diskuterat detta förut, han anser mig vara en dålig djurägare för att jag inte har testat dem för FLV innan (de är vaccinerade mot det däremot), och för att jag gav dem fisk+morotspuré när de hade diarré som kattungar. :p)

Tandborstning har min vet pratat om också, men allvarligt, jag behöver mina fingrar för mitt jobb, vill inte ha dem strimlade av Palvan. :crazy:

Både FeLV och FIV kan orsaka dålig mun så din vän är inte fel ute.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka