ameo
Moderator
Kan vara så att vi ska hämta tre tacklamm om två veckor
Frågan är bara hur bra det gick att räkna till tre?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan vara så att vi ska hämta tre tacklamm om två veckor
Det händer så lätt att det blir fler än man bestämt
Vi fick köpa en 4 årig tacka också. Känns bra att ha en tam som kan inge lite trygghet till de små, som är lite skygga.
Så störigt. Hade bokat så de skulle åka på slakt i måndags, ingen transport dök upp eller hörde av sig så ringde slakteriet och de sa torsdag enligt deras noteringar, men nu är torsdag och ingen transport i sikte
Måste ringa imorgon igen och känna mig jobbig…
Lagomt kul att fodra 18 huvuden extra på stall då vi hämtade hem de förra helgen för att de skulle komma måndag och betet är obefintligt
Jävligt dåligt skött av slakteriet? Jag hade varit svinsur.
Jag var orolig över att ha djur på spaltgolv, men tack vare att det finns en fin golvyta längs med ena sidan så har jag det bästa av två världar. Lättskött, alltid torrt, bra för klövarna, luktfritt och med en torr, mjuk liggplats längs väggen. Jag har för få djur per m2 för att spalten ska vara "självrensande", men drar några tag med en lövräfsa några gånger i veckan så den ska vara ren.
(Obs att jag bor i Norge, här är spalt norm.)
Visa bifogad fil 132395
Hela utrymmet är isolerat, håller typ 10 grader även när det var -10 ute.Var hamnar all skit sedan så man får iväg det ur stallet? Dvs hur ser det ut under den där spalten
Ser lite kallt och omysigt ut men man kanske har varmare i stallarna när man inte har en ångande djupströbädd.
Man får inte ha spaltgolv till får i Sverige.@Ainon man får bara ha spalt i isolerade stall i Sverige. Tror inte heller man får ha får på helspalt utan det ska finnas en del fast liggyta, men är inte helt hundra på den regeln.
Ja? Jag var tydlig med att jag befinner mig i Norge, där är reglerna helt andra.Man får inte ha spaltgolv till får i Sverige.
Till getter är det möjligt, och då ska det vara gummispalt. Förekommer vid båspallar för mjölkning t.ex.
Reglerna kan läsas på Jordbruksverkets sidor om regler för djurhållning.
https://jordbruksverket.se/djur/lan...r/matt-i-stall-och-byggnader#h-Dranerandegolv
Så här står det under rubriken "Dränerande golv" på sidan:
"Du får inte ha liggytor som består av gödseldränerande golv till dina får."
Så vill man ha spaltgolv (i gummi) till sina får, så får det inte finnas på platser där fåren kan/vill ligga, vilket i praktiken innebär att spaltgolv är förbjudet. Det är definitivt förbjudet att använda vid lamning/för lamm.
Ett metallnät som på @Migo :s bild är ej tillåtet.
Jag vet inte om någon efter 2019, när djurskyddslagen senast uppdaterades, har försökt förpröva ett fårhus med någon form av spaltgolv, men den tolkning som görs i rådgivarkretsar, och av Fåravelsförbundet, är att spaltgolv är förbjudet i svensk fårhållning.