Jag använder rovdjursavvisande elstängsel till både häst och får.Hade jag haft med häst hade jag haft 4-5 trådar i staketet och ett starkt aggregat om jag ville ha rymningssäkert. Inte vågat ha nät i närheten av hästar ens utanför eltråden
Våra rymmer inte på tråd (de har hagar med vanligt fårnät, elnät och bara eltråd så är vana med allt), men har 4 trådar från 20cm höjd (20,40,60,85)och uppåt då vi bor granne med E4an och inte bara 2 trådar som många mer inåt från vägen har.
Fungerar utmärkt för hästarna, och dessutom för fåren såklart. Dessutom så slipper man vildsvin innanför stängslet.
KL
På åkermarksbeten (fd åkermark), så fungerar generellt i stort sett vilken som helst av "köttraserna" bäst.
Suffolk är ansedda som lugna och trevliga får, men ett uns stora. Jag tycker dom ger ett trevligt intryck med sina (relativt) stora öron.
Annars kan jag tipsa om den än så långe ganska sällsynta rasen "Blå Texel", en variant av texelfår som inte är vit, utan grå.
Om man ska planera för att det kanske blir framtid med en liten avelsbesättning med får så ska man se till att börja med bra djur från början. Det är generellt brist på bra avelsdjur inom köttraserna, så där kan man göra en insats och få avsättning för både tackor och baggar som livdjur.
Så djur som är rena från Haemonchus, MV-fria, helst med i klövkontrollen också, och naturligtvis med i Elitlamm och har härstamningsbevis är bra att utgå från.