ca 150 i dagsläget, ska upp till 180 till att börja med.Hur många tackor har du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ca 150 i dagsläget, ska upp till 180 till att börja med.Hur många tackor har du?
Sista tackan lammade igår, hennes andra lamning.
Förra året fick hon en ”Pelle” som vi fick ta bort. Krum med väldigt hög panna olika stora ögon och va floppy i hela kroppen så den tog vi bort eftersom den inte mådde alls bra.
Men tackan skötte sig som en supermorsa så vi gav henne en chans till med en ny bagge, det borde vi med facit i hand inte gjort.. Igår kom första lammet i säte, en kamp utan like att få ut. Dödfödd, ordentligt krumma ben, och hög panna. Lamm två kom först 2h senare men vid liv, den hade också samma konstiga huvudform och väldigt små ögon, slapp och sladdrig och piggade inte på sig så den tog vi bort efter några timmar. Hinnsäckarna va fulla med blodproppar dessutom.
Skittrist med tanke på hur fin tackan är egentligen men nåt är vajsing genetiskt, vet inte vad men hon kommer få vandra vidare till evigt gröna beten.
Som om inte det va nog så va vår älskade gamla jaktlabbetik inbokad för sin sista resa så det va en väldigt mörk dag i vår kalender
TackAlltid lätt med facit i hand.
Nu har du ju gett henne en chans till och det tycker jag ändå är vad man vill. Det kunde ju ha varit något annat än genetiskt men oavsett varför lammen blivit som de blivit är det helt rätt beslut.
Jag beklagar den mörka dagen.
En svartvit lammhög såhär på fredagsmorgonen är väl ändå inte fel
Visa bifogad fil 88713
Fotades nu på morgonen när vi passade på tredje tackan som lammade -tre svartvita till kom!
Och jag känner att jag nog villhöver komplettera min fårflock med några såna där "pandafår"...En svartvit lammhög såhär på fredagsmorgonen är väl ändå inte fel
Visa bifogad fil 88713
Fotades nu på morgonen när vi passade på tredje tackan som lammade -tre svartvita till kom!
På vilket sätt tycker du att det blir jämnare arbetsbelastning?ca 150 i dagsläget, ska upp till 180 till att börja med.
Ja, den minskar.Fundering runt det där med parasitbekämpning...
Jag har alltid hört att sam- eller växelbete med häst och får (eller nöt) minskar parasitförekomsten. Senast jag hade får var näst intill alla mina hästar nollade på träckprov, så det kan väl stämma.
Men fungerar det likadant åt andra hållet? Minskar parasitförekomsten hos fåren om man sam- eller växelbetar med hästar?
Jag kan väl också bjuda på en hög med lamm...
Visa bifogad fil 88738
De två bortersta är årets förstfödda, de vita och de två svarta närmast kameran är välmående fyrlingar...
Och jag känner att jag nog villhöver komplettera min fårflock med några såna där "pandafår"...
Åh, ser att du bor i Småland? Långt från mig? (Nybro)Klart du gör! Vi kommer ha en hög över här så småningom
Typ en milÅh, ser att du bor i Småland? Långt från mig? (Nybro)
Fast i år blir det nog inga, jag tror att vi kommer behöva minimera antalet får inför vintern för att inte ruinera oss på grovfoderinköp...
Istället för att lamma alla tackor på en gång, ha massor lamm att väga och skicka samtidigt, klippa många klövar på samma gång osv, så är arbetet uppdelat på 4 ggr/år. Betydligt lättare att lamma 50 tackor åt gången än 200, speciellt eftersom jag har all passning själv, klippning tar 1,5 h istället för halva dagen osv...På vilket sätt tycker du att det blir jämnare arbetsbelastning?
Hur håller du de tackorna som inte ska lamma?
Hur löser du lamning med "vanligt" arbete och vilka raser har du (jag antar att du kör med en form av 2 eller 3 raser du korsar?).
Jag följer en kanadensisk kvinna som har liknande system på YT (sheepishly me) men har närmre 400 tackor och lamning jag tror närmre 4 gånger om året (100 tackor per gång).
Otroligt intressant och lärorikt att titta på, även om hennes djurhållning förövrigt skiljer sig (bla så går hennes djur aldrig ut).
Nu är vi 60% klara och har ett lammsnitt på 221.8% Trots stora kullar och en handfull kaninungar så ligger snittvikten på 4.3, vilket jag är fortsatt jättenöjd med. Lite fellägen pga lamm som vill ut samtidigt men inget som tagit mer än 5-10 min att lösa och inga skadade eller medtagna tackor. Alla tvillingar är kanonfina och stora, mammorna väldigt duktiga och inga livsdugliga lamm förlorade bortsett från den inköpta fet-tackan som släppte 2 prematura kaninungar i bädden och sen inte tvättade huvudet på nr 2...Scannaren har hittils haft lika fel som slumpen, vi har fått 5 lamm fler än hen sa, på 10 tackor... Blir spännande att se hur det slutar om det fortsätter med samma felmarginal. Damerna ser ut som badbollar hela bunten! Många flasklamm kommer det bli, vi har redan 2 som helflaskas och 3 som stödmatas