Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag stödmatar trillingar för att minska risken för juverinflammation.Vår första för i år lammade nu ikväll -tre pigga krabater blev det. Vår första med fler än två.
Nu några timmar gamla är alla fulla i magarna och mår bra. Hur resonerar ni? Stödmatar ni som @ameo för säkerhets skull eller håller ni koll? 6 år gammal tacka och tredje gången med lamm om det gör skillnad.
Jag stödmata i år och har framförallt matat de minsta och tycker de har kommit ikapp på ett annat sätt. De andra har fått om de vill ha/ sista i flaskan.Vår första för i år lammade nu ikväll -tre pigga krabater blev det. Vår första med fler än två.
Nu några timmar gamla är alla fulla i magarna och mår bra. Hur resonerar ni? Stödmatar ni som @ameo för säkerhets skull eller håller ni koll? 6 år gammal tacka och tredje gången med lamm om det gör skillnad.
Vår första för i år lammade nu ikväll -tre pigga krabater blev det. Vår första med fler än två.
Sötisar! Vad är det för ras på dem?Tackan som lammade med trillingar i lördags kväll blev lite dassig i söndags kväll och igår morse hade hon feber och ville inte äta. Tillät inte lammen att äta heller.
Veterinär kom ut som uteslöt juverinflammation men trodde på livmoderdito. Fick metacam och antibiotika att ge i fem dagar och nu är hon pigg igen, äter och låter lammen äta men vi stödmatar ändå nu sen hon blev dålig.
Hon har en del blodiga ”flytningar” -hur länge är det normalt att hon har det med tanke på omständigheterna? Glömde fråga vet..
Å andra sidan lammade tacka nr 2 i lördags natt, också svart/vita trillingar, tackor allihop!
Visa bifogad fil 88172
Jag vill gärna ha det 6-7 veckor före för att de ska slippa sitta när de börjar bli tunga, men detsamma gäller ju oavsett:En liten fråga, Varför ska tackorna klippas just en månad före lamning?
* Jenny *
Sötisar! Vad är det för ras på dem?
Jag vill gärna ha det 6-7 veckor före för att de ska slippa sitta när de börjar bli tunga, men detsamma gäller ju oavsett:
Tackans energibehov ökar i slutet av dräktigheten, att klippa dem ökar aptiten. Det blir alltså lättare att få i dem mer foder! Dessutom är det betydligt enklare att ha god överblick över hull, juver och tecken på att lamningen närmar sig, för att inte tala om hur mycket bättre hygienen blir vid förlossningen och att det är lättare för lammen att hitta spenarna. Har läst att det även bidrar till att lammen sätter brunt fett redan i magen, så de är piggare vid förlossningen och har bättre reserver.
Vi har bara behövt stödmata ett trillinglamm under de 5 åren vi haft lamm. De har klarat det väldigt bra utan hjälp hittills.Vår första för i år lammade nu ikväll -tre pigga krabater blev det. Vår första med fler än två.
Jag plockar av tackorna alla lamm över tvillingar för att spara på juver och hull på tackorna. Tycker lammen växer bättre då också. Men jag har också produktion med täta lamningar så jag vill helst inte att tackorna tappar i hull.Vår första för i år lammade nu ikväll -tre pigga krabater blev det. Vår första med fler än två.
Du vill inte berätta lite om ditt system?Jag plockar av tackorna alla lamm över tvillingar för att spara på juver och hull på tackorna. Tycker lammen växer bättre då också. Men jag har också produktion med täta lamningar så jag vill helst inte att tackorna tappar i hull.
Det kan jag göra!Du vill inte berätta lite om ditt system?
Hur många tackor har du?Det kan jag göra!
Jag har vad som kallas omgångslamning, så min besättning är uppdelad i 3 grupper och sen har jag lamning 4 ggr/år, i mars, juni, september och december. Varje grupp lammar med ca 9 månader mellanrum, så de lammar alltså 3 ggr på 2 år. Lammen vänjs av när de sist födda är ca 60 dagar och sen betäcks tackorna igen efter ca 1,5 månad.
Jag valde att göra så här för att få en jämnare arbetsbelastning (jag är själv på gården och jobbar 80% utanför) och en jämnare inkomst, jag skickar lamm varje månad istället för 1-2 ggr/år. Bättre utnyttjande av byggnaderna också, lammhuset används året om istället för att stå tomt stor del av sommaren.