FÄrskfoder

P

Pippi´n

*Vilka här ger sina hundar färskfoder?
*Funkar det bra? (päls, avföring mm)
*Vilket foder åt din/dina hundar innan du bytte till färskfoder, och har det i så fall blivit nån skilnad på hunden? (päls, avföring mm)
*Vilket märke?
*Återförsäljare i Göteborgstrakten?
*Hur stor hund har du, och vad kostar det er i månaden?
*Hur gammal var hunden när du bytte till färskfoder?

Tacksam för svar.
mvh/carro

Sv: FÄrskfoder

*Vilka här ger sina hundar färskfoder? Jag! :D

*Funkar det bra? (päls, avföring mm) Mycket bra!

*Vilket foder åt din/dina hundar innan du bytte till färskfoder, och har det i så fall blivit nån skilnad på hunden? (päls, avföring mm) De åt/äter MeraDog. Jag ger dem 50/50 av färskfoder och torrfoder. Då jag reser mkt är det lättare att bara under resan ta med och ge dem torrfoder.

*Vilket märke? Klass

*Återförsäljare i Göteborgstrakten? Se här

*Hur stor hund har du, och vad kostar det er i månaden? 2 st schäfrar. De äter ca 30 kg färskfoder i månaden. Det kostar ca 300:-/mån. Sedan tillkommer MeraDog torrfoder och märgben.

*Hur gammal var hunden när du bytte till färskfoder? De var nog 1 och 2 år. :crazy: Tror jag... :confused:

Hej!

*Vilka här ger sina hundar färskfoder? Jag

*Funkar det bra? (päls, avföring mm) Det funkar jättebra! Har en setter som blir svullen imagen av torrfoder detta kan han äta utan att bli svullen det är jättebra!

*Vilket foder åt din/dina hundar innan du bytte till färskfoder, och har det i så fall blivit nån skilnad på hunden? (päls, avföring mm) Mina åt Nutra gold men det är ett skitfoder, har jag fått veta mina hundar fick jättedålig päls av den maten.

*Vilket märke? Bravo

*Återförsäljare i Göteborgstrakten? http://www.bravohundfoder.se/index.html

*Hur stor hund har du, och vad kostar det er i månaden? Jag har 2 st hundar en Irländsk röd setter & en dvärgpinscher som ska äta det när han blir vuxen han är 5 månader till helgen. (Pudeln jag har äter leverdiet pga han har för höga levervärden). Annars hade han ätit det oxå. Jag kommer att köpa 48 kg sen när båda ska äta hur länge det räcker vet jag inte än. Men nu köper jag 24 kg & det räcker i ca 5 v & några dagar till de har leverans var 5 :e vecka så jag kollar efter det till settern & det kostar mig 330 kr.

*Hur gammal var hunden när du bytte till färskfoder? Han var 5 år!

Jag har prövat olika färskfoder & detta är det bästa tycker jag så man slipper korvarna + att man slipper slänga maten ifall de inte ska äta så mycket. Detta håller 3 - 4 dagar i kylen.

*Vilka här ger sina hundar färskfoder?
Jag... Fast bara till min weimaraner pga kostnadsskäl (och att de andra står inte jag för matinköpen till)

*Funkar det bra? (päls, avföring mm)
Det bästa hittills. Äntligen fast avföring (som hon aldrig har haft tidigare) och glansig päls har hon alltid haft. Hon äter det pga allergier av olika slag, bland annat damm och vete.

*Vilket foder åt din/dina hundar innan du bytte till färskfoder, och har det i så fall blivit nån skilnad på hunden? (päls, avföring mm)
Hon har ätit allt från eukanuba, sportman's pride, Purina Pro Plan till Magnussons. Den största skillnaden är som sagt avföringen, men det beror mycket på hennes allergier, framförallt dammallergin (det finns mycket damm i fodertunnor). Annars kliar hon ju inte sig lika mycket heller. Värst var det så klart när hon fick foder med lax, eftersom hon är överkänslig mot fisk :crazy:
Men hon mådde bäst av Purina Pro Plan, som jag fortfarande ger en av mina andra hundar.

*Vilket märke?
Prima

*Återförsäljare i Göteborgstrakten?
Inte en aning, det är väl bara att söka, själv ringde jag runt och valde Prima eftersom återförsäljaren själv är jägare och mycket nöjd. Dessutom är hanteringen lagom för mig.

*Hur stor hund har du, och vad kostar det er i månaden?
En weimaraner (räknas till de stora, men lätta hundarna). Hon äter ett kilo om dagen, och ett kilo kostar 14 kr. Så lätt matematik...

*Hur gammal var hunden när du bytte till färskfoder?
Ett och ett halvt ungefär.

//E

jag svarar bara lite snabbt här. jag köpte ett par lådor nordic som mina hundar kalasade på under ett par månader. först blev de smällfeta men när jag insett att jag måste ge mindre än rek giva fungerade det jättebra. pälsarna var glansiga som aldrig förr, skitarna minismå och fasta och de blev som galna när det var matdags. tyvärr var min dåvarande sambo inte lika entusiastisk över att få hela frysen ockuperad så jag fick vackert gå tillbaka till torrfoder (standardt). till hösten får jag tillbaka min gamla lägenhet och det finns möjlighet att sätta in en till frys och då lutar det åt färskfoder ige (om det inte blir BARF). något bättre färdigt foder känner jag inte till. skillnaden var enorm och det syntes fort!

Tack

Tack för era svar! :bow:

jag funderar starkt på att börja med färskfoder!

jag har en cairnterrier på ett år snart som är väldigt kräsen när det gäller mat.
Jag har provat med än det ena och än deta andra- och ingenting passar min lilla herre.

Jag ska kolla runt lite på länkarna ni gav mig, så får vi se vad jag bestämmer mig för.

Ha det så bra, och tack än en gång för svaren :bow: :bow: :bow:

vad exakt är färskfoder för något? gillar hundarna det bättre och är det mycket dyrare?

Gå in på sidorna ovan och läs. Det är malet kött m.m

Det är inte direkt dyrare. Tror det gick mer eller mindre på ett ut när jag lät mina hundar äta bara färskfoder jämfört med bara torrfoder.

Dock ska man tänka på att hunden måste ha mer eller mindre fri tillgång på rejäla ben (gärna märgben) för att de ska ha möjligheten att tugga och gnaga. Färskfoder är bara att slicka i sig, så de måste få använda tänderna.

*Vilka här ger sina hundar färskfoder? jag
*Funkar det bra? (päls, avföring mm) pälsen blir jätte bra, skiter lite mer än vanligt bara. :)
*Vilket foder åt din/dina hundar innan du bytte till färskfoder, och har det i så fall blivit nån skilnad på hunden? (päls, avföring mm)jag ger även min hund pro plan, sedan har jag köttkross som jag blandar ut maten med
*Vilket märke?klass köttkross
*Återförsäljare i Göteborgstrakten? kolla deras hemsida.
*Hur stor hund har du, och vad kostar det er i månaden? hunden e ca 60 cm hög å väger strax under 30 kg. kostar ca470 kr för torr foder och 175 kr för 10 kilo köttkross 400-500 kr imånaden.
*Hur gammal var hunden när du bytte till färskfoder? började med köttkrossen för ca 1 och ½ månad sen å han e fem år nu.

*Vilka här ger sina hundar färskfoder? -- Vi har kört i många år.
*Funkar det bra? (päls, avföring mm) -- Japp, kanonbra!*Vilket foder åt din/dina hundar innan du bytte till färskfoder, och har det i så fall blivit nån skilnad på hunden? (päls, avföring mm) -- Körde med olika torrfoder. T ex LoneStar, Canadian, Revelj, Pedigree Pal. Päls blev inte så torr och risig som tidigare, men det var ingen stor skillnad. Hunden skiter mycket mindre på färskfoder än torrfoder. (Sparar i alla fall en del bajspåsar. :))
*Vilket märke? -- Fodax Neutral.
*Återförsäljare i Göteborgstrakten? -- Turbil (frysbil) till Gbg var 6-7 vecka (beroende på tid på året) Se mer på www.fodax.com. Döm inte företaget efter web-sidan. Dom är mkt bra och servicevänliga. Har aldrig haft något strul med dom utan har bara lovord att säga.
*Hur stor hund har du, och vad kostar det er i månaden? -- Vi har i dag 2st hundar. Vi har haft fler. Det där med åtgång och pris är högst individuellt. Våra erfarenheter säger att t ex en Schäfer äter mellan 600-1200g/dag beroende på individ och aktivitet. Men då tillkommer en liten del torrfoder också. Vi vill att de är någorlunda van i fall vi måste i väg och bara kan ta med torrfoder. Kilopriset nu 10,50kr (2-4kartonger á 20kg) Du får själv plocka fram miniräknaren. Fodax har en rekommendation i sin foderstatus/varudeklaration där man specar mängd efter vikt på hunden.
*Hur gammal var hunden när du bytte till färskfoder? -- Hunden som bytte var ca 7år. Han var tidigare kräsen på maten, men aldrig efter att vi börjat med Fodax. De andra har gått på detta sedan första början.

Enda nackdelen skulle möjligen vara om man har svårt att passa tiderna då bilen kommer (kan vara mitt på dagen) och/eller om man har bara en liten frys. Man bör ju ha plats för mat så det räcker 6-9 veckor eller nåt sånt. Samt att man måste vara noga med att hålla koll på när leveransen kommer. Men det är ju bara att skriva in i almanackan så är det klart. Man kan också lägga in en stående leverans. På så sätt så får man hela tiden påfyllning. Det gäller som sagt bara att komma i håg att åka och möta frysbilen den dagen bilen kommer till stan.

Rekommenderar starkt detta foder och tillverkare. De är kanske inte så stora och kända söderut, utan majoriteten av deras produktion går till Norrland och främst arbetande hundar typ slädhundar.

Tacksam för svar.
mvh/carro

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
616
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
831
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV