Farligt med för mkt protein?

Centaur

Trådstartare
Eller inte farligt, men mindre bra... Om man har en häst som behöver bygga muskler och bli bredare över ryggen, kan det ge motsatt effekt om men ger för mkt proteiner, eller är det bara att fodra på med så mkt som hästen tål? :confused: Ska man höja energien i fodret också? T.ex lusern är ju högt i protein och lågt i energi.
 
Undersökningar har ju visat att den OPTIMALA kvoten är 6 mellan smrp/MJ. Dvs blir inte hästen muskligare av ett överskott.

Sen vet man ju ofta inte riktigt vilken kvot som är optimal för just sin häst. Svårfödda hästar har ofta ett högre behov.

Det viktiga är ju att veta vad höet innehåller och fodra därefter. Men har man inte analyserat höet och ser på hästen att den har typiska syndrom på proteinunderskott är lucern ofta bra att fodra med då det räknas som grovfoder.

Hästar tål ofta höga värden i grovfoder bättre än höga värden i kraftfoder.
 
Hur var det man räknade ut den kvoten nu igen..... Vad delar man på vad? Smrp delad med MJ? Eller? :confused:
 
jag vet inte om det travhästen eller om det är bara på unghästar ,,men undersökningar från USA,säger att det kan leda till lösa benbitar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 297
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 776
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp