Farligt med eklöv?

T

trojalotta

Mina hästar går i en 10 hektar blandhage där det finns ekar. På hösten när ekollonen ramlar ner får de inte vara där längre. Är bladen lika giftiga? Jag har sett att dom tar ett och ett annat blad i bland:(

Sv: Farligt med eklöv?

Som jag fattat det så är allt på eken giftigt, dock i olika grad. Bladen är inte lika giftiga som ollonen. Tyvärr kan hästar vara väldigt förtjusta i ekblad/ollon och det sägs att de kan bli beroende av det.

Försök minska hästarnas tillgång. I en sommarhage är det inte så farligt då de förhoppningsvis käkar gräs före ek.

Jag frågade en veterinär och han viftade bort det lite och sa man har sett tendenser till beroende, som föregående inlägg skrivit.

Har själv försökt hitta exakt vad som menas med giftigt och har inte hittat mer än att det just kan leda till beroende samt att ekollen, inte kanske direkt giftiga men fullproppade med energi. Varför det i sig skulle vara giftigt har jag inte kunnat hitta.

Vi har en jättefin skogshage som jag varit tveksam till att använda men enligt veterinären så behövde jag inte vara orolig. Så länge hästarna har annat att äta på så är risken inte så stor att dom blir beroende.

Jag åkte förbi en hästhage där det fanns en ensam ek på betet och den var ganska avbarkad. Det kanske inte är att rekommendera - den eken hade jag stängslat bort.

Giftet i ekollonen heter Tannin. Hittade detta på Agrias hemsida

http://www.agria.se/lantbruk/fragaveterinar/q/178a5738c18b1684c12577c2003d6876

"Svar från veterinären: Det är hur mycket ekollon hästarna får i sig, som är avgörande för om de blir sjuka eller ej. Det luriga är att det i ekollonen finns ett beroendeframkallande ämne. Det gör att det finns risk för att vissa individer börjar äta stora mängder. Det enda sättet att undvika det här, är genom att hängna ut ekarna från betet. Risken för att hästarna ska drabbas av förgiftning, är lika stor under hela perioden som ekollonen finns på marken och den ökar om hästarna har lite att äta i övrigt. Om de ligger under snön, är risken för att hästarna ska få i sig dem i någon större mängd, antagligen inte så stor."

Senast ändrad:

Tannin hade jag en svag aning om och googlade lite. Tannin är det som gör omogna bär och frukter bittra.

Hittade även den här sidan
http://www.ansci.cornell.edu/plants/toxicagents/tannin.html

Other important tannin containing plants are Quercus sp. (oak), Acer sp. (maple), Betula sp. (birch), Salix caprea (willow), Pinus sp. (Pine), Sorghum sp.

Tannins are located mainly in the vacuoles or surface wax of the plants. In these sites they do not interfere with plant metabolism. Only after cell breakdown and death can they act and have metabolic effects.

Toxicity to monogastrics

Animals fed diets with a level of tannins under 5% experience
depressed growth rates,
low protein utilization,
damage to the mucosal lining of the digestive tract,
alteration in the excretion of certain cations, and
increased excretion of proteins and essential amino acids.

Levels of tannins above 5% of the diet are often lethal.

Sätt upp ett litet staket runt träden så att hästarna inte kan komma åt varken bladen eller det som ramlar ner på marken! Är nog den enklaste lösningen skulle jag tro :/

För att undanröja alla tvivel och veterinärers eventuella nonchalans:

JAAAAAAAAAAAA!!!!!!!! Ek är giftigt!

Grannens häst dog av förgiftning efter att ha ätit från ek, det fanns lövträd av olika slag i hagen, bland annat ek. Hästen blev beroende och åt ihjäl sig! :( Som tur var klarade sig den andra hästen, trots att de gick i samma hage, och han lever än, 25 år gammal. Hästen jag lärde mig rida och sitta kvar på under rejäla bockningar. :D

Vill på intet sätt förringa hästens tragiska öde och din erfarenhet. Men hur konstaterades det att det var pga. eklöven som den dog? Kan du berätta lite mer? Det vore väldigt bra om sådana här fall dokumenterades och belyses.

Nu var detta väldigt längesen, och jag var inte mer än 8-10 år då, så jag minns inte så mycket personligen. Det jag minns är att han blev väldigt sjuk, fick åka djurambulans och buköppnades. Sen kom han aldrig hem igen, han var riktigt dålig.

Det finns absolut dokumenterat, tidningarna skrev en hel del om det (det var väl inte så välkänt på den tiden om jag förstått saken rätt) och jag gissar att det finns någon slags dokumentation hos veterinärerena om olika fall de får in.

Om inte annat så är det inte alls svårt att få fram att ek är giftigt genom att googla lite snabbt. Det är på intet sätt hemligt eller okänt. Precis som allting annat är det väl olika från häst till häst hur mycket de reagerar, men det är absolut giftigt! Grannens häst är långt ifrån den enda hästen som dött pga. ekförgiftning, har läst en hel del trådar här på forumet genom åren och det är fler som råkat ut för detta.

Tannin finns även i gran, som därför inte anses som lämplig hästmat.

Det måste vara olika hur de reagerar. Mina hästar har gått i ekhagar i hela sitt liv dvs 15 och 10 år. Jag har sett dem äta av både ekollon och löv( har ingen möjlighet att stängsla bort) och ingen ingen av dem har blivit sjuk.
Jag har heller inte haft någon annan häst här som blivit sjuk av det.

Jo, googla kan man ju göra och det jag hittat är i princip att ek är giftigt. Det är klart att man som hästägare drar öronen åt sig stänglar bort ekar då. Det var därför jag frågade min veterinär. Nu är jag ganska kritiskt när jag gör söker info på nätet och jag vill gärna ha en djupare förklaring med biologisk förankring.

Nu hittade jag ju sida om Tanniner, som ska vara det giftiga i ek. Där står det att under 5 % i födan kan man se toxiska effekter. Över 5 % är ofta dödligt. Så visst kan tanniner vara skadligt. Men 5 % av vad? 5 % av kroppsvikt? 5 % av födointag?

Man hör och läser så olika om ek. Men jag är inte den som inte kan ändra mig.

Senast ändrad:

Det måste vara olika hur de reagerar. Mina hästar har gått i ekhagar i hela sitt liv dvs 15 och 10 år. Jag har sett dem äta av både ekollon och löv( har ingen möjlighet att stängsla bort) och ingen ingen av dem har blivit sjuk.
Jag har heller inte haft någon annan häst här som blivit sjuk av det.

Såklart det är olika, och precis som fång och så är det ju inte säkert att det kommer varje gång hästen äter gräs tex.

Hästen som dog gick i samma hage (och en annan hage som var fullproppad med massa ekar) i 10, från han var unghäst tills han var "medelålders". Det var inget annorlunda det året, men av någon anledning började han äta, och sen kunde han inte sluta och då blev han krafrigt förgiftad.

Här är en länk till en rapport om förgiftning från SLU.
http://stud.epsilon.slu.se/2785/1/kangas_n_110609.pdf
Om Tanniner och Ek står det på sidan 13. Men hela rapporten är läsvärd tycker jag, lättläst och bra enkel struktur.

Där står bland annat att intaget av ek måste utgöra ungefär hälften av hästens födointag, vilket är mycket, och normalt äter en häst inte så mycket. MEN... som sagt är ek även beroendeframkallande, och har hästen väl börjat äta på eken så finns det risk att den fortsätter att vräka i sig, för att den är beroende. Därför går det inte att säga säkert att hästen inte äter det, även om hästen normalt sett inte äter ek.

Senast ändrad:

Ja det är det! Min häst fick fång av att äta ekblader. Hästarna blir helt galna i eken när dom väl får smak för den och HELA eken är giftig.

Man hör och läser så olika om ek. Men jag är inte den som inte kan ändra mig.

Jag har uppfattat det så att eken är farlig om det samtidigt inte finns annan föda, inget gräs och bara ollon och blad liksom.

Vi har mycket ek och både häst men framförallt nöt där, de hagarna stängs av när det är avbetat så de inte går och skraltar efter ollonen.

Nu har vi fått vildsvin så förhoppningsvis komer de att snaska i sig alla ollon.:d

Det där stämmer inte, och det är rysk rulett med hästarnas liv och hälsa. :crazy:

Det finns många exempel på hästar som gått i hagar med ek i flera år och sen plötsligt börjat äta av den och blivit sjuka/dött. Var ju en hel flock på seks hästar som hittades döda för nåt år sen!

Så himla onödigt att inte göra något åt det när ni vet att hela eken är giftig. Hämta motorsågen och kapa ner dom!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
755
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka