A
Alyssa
Vad ska man ge hästen för att bäst underlätta muskelbildning! Har hört att det kan vara farligt att ge för mycket E-vitamin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alyssa skrev:Vad ska man ge hästen för att bäst underlätta muskelbildning! Har hört att det kan vara farligt att ge för mycket E-vitamin?
Alyssa skrev:Om jag då använder Krafft Grund just nu, plus B-vit., Vetegroddsolja o har fått rek att även tillsätta E-vit. Ska jag även byta till Krafft Grov?
Beckasin skrev:Du ska inte behöva köpa extra vitaminer och mineraler till ett pelletsfoder. Men kontrollera innehållet! Hur mycket E- vitamin är det?
För att bygga upp muskler behövs energi, protein, glukosamin, vitaminer m.m
Om du använder Kraffts produkter....kontakta dom! Dom är speciallister inom området! www.krafft.nu
/ Becka
Alyssa skrev:Jag har bett om foderanalys och får den inom en snar framtid! Men måste man alltså ge en massa olika mineraler o vitaminer även fast man har ett kraftfoder??????
Jessica skrev:Selen är minst lika viktigt som E-vitamin.
mvh Jessica
Lickety skrev:Men E-vitamin och selen kan till viss del fylla varandras funktion. Selen kan tillsättas, dosen ska vara 1 mg / dag.
Den dubbla dosen, 2 mg / dag är giftig!
Var försiktig med selen, kolla dosen noga....
Alyssa skrev:Om jag då använder Krafft Grund just nu, plus B-vit., Vetegroddsolja o har fått rek att även tillsätta E-vit. Ska jag även byta till Krafft Grov?
Jessica skrev:Det här stämmer inte riktigt... Dosen för en häst beräknas efter vikt... 0,2 mg / 100 kg o dag... maxgivan är 6 mg / 100 kg o dag... Ganska liten risk för livsfarlig överdosering alltså.
Även om selen o e-vitamin kan ta ut varann till viss del så är det ju trots allt bättre att ge hästen det den behöver i både selen o e-vitamin.
Förresten så finns det maxgiva för E-vitamin oxå...
mvh Jessica
Lickety skrev:Dosen 0,2 mg / 100 kg vikt = 1 mg för 500 kg häst, dvs ett "normalhalvblod" som man använder som standard är helt OK.
Jag skulle absolut inte ge 6 mg selen per 100 kg häst! För detta standardhalvblod på 500 kg är 2 mg toxiskt, den skulle få 30 mg om dagen då!
Min källa är väldig pålitlig, hon är anställd för foderforskning på SLU. Jag läser till veterinär, och vi har precis haft en föreläsning med henne i näringslära, och då tryckte hon verkligen på denna info! Färsk kunskap från högsta instans, men du måste ju inte tro mig om du inte vill...
En distriktsveterinär hemmavid skulle spruta en grupp lamm med selen. Han läste fel på doseringen och gav dem 10 ggr dosen de skulle ha. Alla lammen tvärdog samma dag.
Vitamin E ska inte heller överdoseras. Men det är väldigt mycket mindre risker vid överdosering än med selen.
Lickety skrev:Nej, veterinärer är inte proffs på foder... Föreläsaren är dock agronom i botten om det duger bättre!
Jag tror vad jag blir lärd...
Jessica skrev:Men frågan kvarstår... exakt hur ska man beräkna selen-behovet o när ska de nya rekommendationerna offentliggöras??? Eller det kanske de redan har gjort... men jag har inte sett nåt trots att jag läser ex ridsport.
En såpass viktig fråga borde ju komma till allmänhetens kännedom så fort som möjligt.
mvh Jessica
Jessica skrev::
O med risk för att verkligen sticka ut hakan så vill jag mena att det inte är särskilt vanligt med veterinärer som är duktiga på foderstater.
mvh Jessica