Farligt med E-vitamin?

A

Alyssa

Vad ska man ge hästen för att bäst underlätta muskelbildning! Har hört att det kan vara farligt att ge för mycket E-vitamin?

Sv: Farligt med E-vitamin?

Vitamin E är fettlösligt och lagras i fettvävnaderna, levern och musklerna dock inte lika länge som Vitamin A. Det är bättre att tillföra små mängder dagligen än stora mängder enstaka gånger. Vitamin E är giftigt endast vid mycket höga doser.

Om jag då använder Krafft Grund just nu, plus B-vit., Vetegroddsolja o har fått rek att även tillsätta E-vit. Ska jag även byta till Krafft Grov?

Alyssa skrev:
Vad ska man ge hästen för att bäst underlätta muskelbildning! Har hört att det kan vara farligt att ge för mycket E-vitamin?

Selen är minst lika viktigt som E-vitamin.

mvh Jessica

Alyssa skrev:
Om jag då använder Krafft Grund just nu, plus B-vit., Vetegroddsolja o har fått rek att även tillsätta E-vit. Ska jag även byta till Krafft Grov?

Vilket kraftfoder du ska ha beror helt o hållet på vad ditt grovfoder innehåller.

mvh Jessica

Varför inte ha grunden och sen köpa mineraler till det. Det ska ju täcka behovet av allt! Och ja sen framförallt vad grovodret innehåller. Men ja du kan ju ge B och E vitamin då det är ofarligt, frågan är om det behövs?

Jag har bett om foderanalys och får den inom en snar framtid! Men måste man alltså ge en massa olika mineraler o vitaminer även fast man har ett kraftfoder??????

Du ska inte behöva köpa extra vitaminer och mineraler till ett pelletsfoder. Men kontrollera innehållet! Hur mycket E- vitamin är det?

För att bygga upp muskler behövs energi, protein, glukosamin, vitaminer m.m

Om du använder Kraffts produkter....kontakta dom! Dom är speciallister inom området! www.krafft.nu

/ Becka

Beckasin skrev:
Du ska inte behöva köpa extra vitaminer och mineraler till ett pelletsfoder. Men kontrollera innehållet! Hur mycket E- vitamin är det?

För att bygga upp muskler behövs energi, protein, glukosamin, vitaminer m.m

Om du använder Kraffts produkter....kontakta dom! Dom är speciallister inom området! www.krafft.nu

/ Becka

Så kan man inte säga!!! :crazy:

mvh Jessica

Alyssa skrev:
Jag har bett om foderanalys och får den inom en snar framtid! Men måste man alltså ge en massa olika mineraler o vitaminer även fast man har ett kraftfoder??????

Det beror helt på vad analysen säger.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Selen är minst lika viktigt som E-vitamin.

mvh Jessica

Men E-vitamin och selen kan till viss del fylla varandras funktion. Selen kan tillsättas, dosen ska vara 1 mg / dag.
Den dubbla dosen, 2 mg / dag är giftig!
Var försiktig med selen, kolla dosen noga....

Lickety skrev:
Men E-vitamin och selen kan till viss del fylla varandras funktion. Selen kan tillsättas, dosen ska vara 1 mg / dag.
Den dubbla dosen, 2 mg / dag är giftig!
Var försiktig med selen, kolla dosen noga....

Det här stämmer inte riktigt... Dosen för en häst beräknas efter vikt... 0,2 mg / 100 kg o dag... maxgivan är 6 mg / 100 kg o dag... Ganska liten risk för livsfarlig överdosering alltså.

Även om selen o e-vitamin kan ta ut varann till viss del så är det ju trots allt bättre att ge hästen det den behöver i både selen o e-vitamin.

Förresten så finns det maxgiva för E-vitamin oxå...

mvh Jessica

Alyssa skrev:

Men om du ger vetegroddsolja, så ger du ju redan E-vitamin...

Jag ger mina hästar 1-2 tsk vetegroddsolja om dagen och de mår toppen :)

Jessica skrev:
Det här stämmer inte riktigt... Dosen för en häst beräknas efter vikt... 0,2 mg / 100 kg o dag... maxgivan är 6 mg / 100 kg o dag... Ganska liten risk för livsfarlig överdosering alltså.

Även om selen o e-vitamin kan ta ut varann till viss del så är det ju trots allt bättre att ge hästen det den behöver i både selen o e-vitamin.

Förresten så finns det maxgiva för E-vitamin oxå...

mvh Jessica

Dosen 0,2 mg / 100 kg vikt = 1 mg för 500 kg häst, dvs ett "normalhalvblod" som man använder som standard är helt OK.

Jag skulle absolut inte ge 6 mg selen per 100 kg häst! För detta standardhalvblod på 500 kg är 2 mg toxiskt, den skulle få 30 mg om dagen då!

Min källa är väldig pålitlig, hon är anställd för foderforskning på SLU. Jag läser till veterinär, och vi har precis haft en föreläsning med henne i näringslära, och då tryckte hon verkligen på denna info! Färsk kunskap från högsta instans, men du måste ju inte tro mig om du inte vill... :crazy:

En distriktsveterinär hemmavid skulle spruta en grupp lamm med selen. Han läste fel på doseringen och gav dem 10 ggr dosen de skulle ha. Alla lammen tvärdog samma dag. :cry:

Vitamin E ska inte heller överdoseras. Men det är väldigt mycket mindre risker vid överdosering än med selen.

Jo det kan man behöva, det tycker iaf jag att det verkar som med just Grund.

:crazy:
Lickety skrev:
Dosen 0,2 mg / 100 kg vikt = 1 mg för 500 kg häst, dvs ett "normalhalvblod" som man använder som standard är helt OK.

Jag skulle absolut inte ge 6 mg selen per 100 kg häst! För detta standardhalvblod på 500 kg är 2 mg toxiskt, den skulle få 30 mg om dagen då!

Min källa är väldig pålitlig, hon är anställd för foderforskning på SLU. Jag läser till veterinär, och vi har precis haft en föreläsning med henne i näringslära, och då tryckte hon verkligen på denna info! Färsk kunskap från högsta instans, men du måste ju inte tro mig om du inte vill... :crazy:

En distriktsveterinär hemmavid skulle spruta en grupp lamm med selen. Han läste fel på doseringen och gav dem 10 ggr dosen de skulle ha. Alla lammen tvärdog samma dag. :cry:

Vitamin E ska inte heller överdoseras. Men det är väldigt mycket mindre risker vid överdosering än med selen.

Hur nytt är det??? Min källa är Christina Plancks böcker... Då borde ju definitivt maxgivan på selen ändras omedelbart o nå ut via ex ridsport o dyl...

O med risk för att verkligen sticka ut hakan så vill jag mena att det inte är särskilt vanligt med veterinärer som är duktiga på foderstater.

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Nej, veterinärer är inte proffs på foder... Föreläsaren är dock agronom i botten om det duger bättre! ;)
Jag tror vad jag blir lärd...

Lickety skrev:
Nej, veterinärer är inte proffs på foder... Föreläsaren är dock agronom i botten om det duger bättre! ;)
Jag tror vad jag blir lärd...

Men frågan kvarstår... exakt hur ska man beräkna selen-behovet o när ska de nya rekommendationerna offentliggöras??? Eller det kanske de redan har gjort... men jag har inte sett nåt trots att jag läser ex ridsport. :confused:

En såpass viktig fråga borde ju komma till allmänhetens kännedom så fort som möjligt.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Men frågan kvarstår... exakt hur ska man beräkna selen-behovet o när ska de nya rekommendationerna offentliggöras??? Eller det kanske de redan har gjort... men jag har inte sett nåt trots att jag läser ex ridsport. :confused:

En såpass viktig fråga borde ju komma till allmänhetens kännedom så fort som möjligt.

mvh Jessica

Nix. Jag har inte heller sett detta trots att även jag läser ridsport :smirk:

MEN nu har jag hört detta från en människa som kan mycket mer än jag. Är det då fel av mig att varna folk för risker? Eller tar du illa upp av det?

Om jag skulle beräkna selenbehovet skulle jag använda den rekommenderade dosen såklart! Som vi är överens om är 0,2 mg/100 kg kroppsvikt.
Men jag skulle inte överskrida den dosen!
Det är väl ingen som är insatt i foder som siktar på att överskrida rekommendationer? Varför i så fall?

Om jag skulle ge selentillskott till min häst så skulle jag inte ligga över 0,2 mg. Varför i hela friden ska man ligga nära de övre gränserna när det kan vara giftigt?

Jessica skrev:
:
O med risk för att verkligen sticka ut hakan så vill jag mena att det inte är särskilt vanligt med veterinärer som är duktiga på foderstater.

mvh Jessica

Tack för den! :smirk:
Detta tror jag nog beror på vem veterinären är. Alla har inte bara kvar grundutbildningens kompetens, detta yrket kräver att man håller sig uppdaterad.
Det finns naturligtvis veterinärer som inte kan ett jota om foder! :p
Men inte ens de fick en felaktig utbildning, även om den är otillräcklig för att bli expert på området...

Det finns också både veterinärer och agronomer och andra som forskar om foder, och de är spetskompetensen i landet.
En av dessa sa just härom dagen att 2 mg / 100 kg är toxiskt... Men du behöver som sagt inte tro det om du inte vill, det är upp till var och en! :)

MVH Lickety

Ursäkta men vad är då selen bra för! :confused:
Jag har ju vetegroddsolja bara annars, men fick råd att ge lite extra nu när jag ska försöka att få honom att sätta bättre muskler eftersom han har ont i ryggen. :confused: :crazy: :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama