Farligt med benlindor?

A

annapanna91

hej!

när jag köpte min häst fick jag jätte många fina benlindor med.
pratade med min kompis om de och hon säger att de kan vara skadligt för hästens ben om man sätter lindorna fel. och de tror jag på,stämmer de enligt er?

hur sätter man på benlindor egentligen? om man har en padd under alltså.
snälla försök beskriva hur man ska göra för ja vill verkligen använda dom.

Sv: Farligt med benlindor?

Ja, det är skadligt för hästens ben om man sätter lindorna fel.

Jag citerar ett gammalt inlägg från Sorbe (hoppas att det är OK):
1) Linda inte om du vet exakt hur du gör, risken för skador med lindor är större än utan. Senskador tar lång tid att läka.

2) Använd alltid padd! Speciellt när du är oerfaren. Under elastiska lindor skall ALLTID padd användas.
Paddens skarvar ska placeras på utsidan av benet, mot dig där du sitter på huk och lindar, översta skarven ska peka bakåt mot hästens bakben.

3) Inga slut/början eller skarvar på baksidan (där senorna sitter) eller på framsidan (där benet är) av benet, för att minska risken för skador.

4) Linda alltid utåt - bakåt. Tänk dig att du sitter under hästens mage med din näsa i riktning mot hästens huvud och att du simmar fjärilssim. Man lindar utåt-bakåt för ifall lindan skulle gå upp är det mindre risk att hästen trampar på lindan.

5) Linda alla ben själv, inte fyra olika personer på en häst, alla lindar olika hårt!

6) Linda mellan ärtbenet och sporren när du lindar för ridbandage.

7) När du ska strampa åt lindan när du lindar så dra ej när lindan ligger utmed senan, utan först när du kommit förbi framsidan av benet och du har lindan mot dig.

Be någon kunnig visa dig!

Men sen är det bara att träna, träna och träna. Lindor är bra skydd om de är rätt lagda men kan orsaka tryckskador ifall de inte är korrektlagda eller otäcka omkullridningar om de går upp alternativt glider ner.

Det är nog enklast att börja träna med vanliga fleecelindor (inte den varianten med halva fleece och nästa halva elastik).

Jag har hört att lindor försvagar hästens senor och även muskler i benen, att man bara ska linda i absoluta nödfall, att alldeles för många lindar i onödan. Eftersom jag inte vet hur det ligger till så skulle jag bli glad om ngn kan förklara varför man måste linda hästens ben om det inte föreligger ngn skada förståss.

Jag har hört att lindor försvagar hästens senor och även muskler i benen, att man bara ska linda i absoluta nödfall, att alldeles för många lindar i onödan. Eftersom jag inte vet hur det ligger till så skulle jag bli glad om ngn kan förklara varför man måste linda hästens ben om det inte föreligger ngn skada förståss.

ja har oxå hört det men inte fått någon källa, men lindor iaf (elastiska) ska ävl minska genomtrampet, vilket jag ha förståttä r bra om hästen har veka kotor som min häst.

Det beror på varför hästen behöver lindor- har den ngt problem med benen, vill du undvika islagsskador vid hoppning eller vad? HH

Det är bättre nuförtiden med oelastiska lindor- fleece. Inte lika lätt att linda för hårt/ fel.

Min häst stryker sig med bakbenen. och jag gillar lindor bättre än benskydd.. eller tycker ni ja ska fortsätta med benskydden istället?

Det kan vara bra att lära sig hur man lindar / bandagerar olika delar av benen om den blir skadad.

När du har gjort det vet du nog hur o varför den ska lindas.

Om man lindar för hårt, eller lindar utan padd under, kan det vara farligt. Man kan strypa cirkulationen och det uppstår skador efter lindorna.

Jag lindar ofta min hästs ben men det är mest för att öka blodcirkulationen (Hon är lite gallig och jag inbillar mig att det blir bättre med lindorna och mot tramp (hon vrider sitt ena bakben lite speciellt när hon trampar ner).

Jag är dock inte så där väldigt bra på att linda, jag använder bara fleecelindor för jag är lite rädd för att linda för hårt.

Jag har ju blivit visad hur man gör och sen jag fick egen häst känner jag mig något mer haj på det.

Jag tycker INTE att man ska linda med elactiska lindor om man är ny på det.

asså mig spelar dig gentligen ingen roll om jag har benskydd eller lindor.
tycker bara de ser lite mer snyggt ut med lindor. men jag får kolla runt så kanske jag hittar dom perfekta skydden istället:love:

Man kan linda för löst också, och då åker lindan ner, och det stasar sej...Så allra bäst, är att ha en padd under, och linda lite lagom hårt. Då kan det inte bli tryckskador iallafall...

Ursäkta TS, jag undrar en del om lindor med. Min upplevelse är att min häst snubblar med fram, ofta men när jag linda slutar det. Är detta inbillning från min sida eller kan där ligga något vettigt i det?

Fick oxå höra att man inte behöver pad under om man lindar med fleece, är det korrekt? Jag är nybörjare med lindor trots ridit i 30 år:crazy:

Om det är stöd min häst behöver, kan vilka benskydd som helst hjälpa på samma sätt? Någon som provat dom här profesional choice (stavning alltså, suck) som går ner över kotorna?

Fick oxå höra att man inte behöver pad under om man lindar med fleece, är det korrekt? Jag är nybörjare med lindor trots ridit i 30 år

Hinner bara svara snabbt, hoppas någon annan svarar på resten...;)

ALLTID padd under, enligt min mening, oavsett material i lindan!

Man vill inte ha några skarvar direkt mot senorna, det ska vara helt slätt och tryckavlastande.

fanns en tråd om de skydden på utrustning förut. sök på SMB Elite så borde du hitta på den :)

Hej.
Det är skadligt om dem sitter fel ja... Men det bästa när man ska lära sig linda är att ha ngn som kan det som kollar när du har lindat. Sen är det bara att träna, det tar tid att lära sig.
MVH Elin

hej!

när jag köpte min häst fick jag jätte många fina benlindor med.
pratade med min kompis om de och hon säger att de kan vara skadligt för hästens ben om man sätter lindorna fel. och de tror jag på,stämmer de enligt er?

hur sätter man på benlindor egentligen? om man har en padd under alltså.
snälla försök beskriva hur man ska göra för ja vill verkligen använda dom.

Det är skadligt om man lindar för hårt och om man lindar för löst kan lindorna linda upp. har man elastiska lindor så måste man ha pad under men fleece-lindor behövs det inte på, men helst ska man ha det ändå för att inte få onödiga tryck elr skav på senorna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
685
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka