Farligt att gå med tappsko en vecka?

Vitavi

Trådstartare
Är det dåligt för hästen att gå i hage med tappsko en vecka? Ingen ridning utan bara gräshage?

Beror på typ av häst..en del märker typ ingenting medans andra blir halta av ingenting.

Min fixar det inte, tappar han en drar jag av andra skon på motsatt hov i väntan på hovis då han inte klarar av obalansen som blir.

Är det dåligt för hästen att gå i hage med tappsko en vecka? Ingen ridning utan bara gräshage?

Beror helt på hur känslig hästen är och hur mkt den trasar sönder hoven på den tiden. Min står still i hagen och visar matte att skon är borta, han blir öm, så jag får vackert slå på en tappsko (har en hög som hovis preparerat) tills hovis kan komma ut och göra det ordentligt.

Beror på häst. Min gamla häst klarar det inte och till henne har jag ett par barfota boots som hon får gå med. Ser lite konstigt ut, en järnsko och en klumpig boot men det mår hon mycket bättre av än att gå barfota. Min andra häst klarar sig utan en baksko, fram är värre och en annan av mina hästar verkar inte bry sig ett dugg om han bara har en framsko.

Ingen av alla mina hästar (20+ stycken) har haft problem med en tappad sko så länge den gått i gräshage. Däremot att behöva gå på grus har sällan/aldrig fungerat någon längre tid.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
629
Senast: Hello
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
635
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen