Farligt att beta klöveråker nu?

jennis

Trådstartare
Har en stor åker med mest klöver på jämte stallet som jag gärna skulle vilja släppa hästarna på. På åkern är det bara klöver med några enstaka grässtrån i. Åkern plöjdes upp och såddes förra året. Slogs i juli i år och har sedan bara stått. Alltså är det ganska högt och tjockt med klöver, ca 15-20 cm högt. Hur mycket näring kan gräset innehålla nu? Kan det vara risk för fång med tanke på all klöver?
Är det en bra eller dålig ide att släppa hästarna på den åkern? Hästarna betar gärna klövern när de har fått provsmaka men jag är lite rädd och osäker på hur det går att släppa dem där hela dagarna? Det är isåfall 2 stora hästar(halvblod/fullblod) och en islandshäst som kommer att gå där.

Sv: Farligt att beta klöveråker nu?

Innehållet av stärkelse är som högst i klöver under höst och vinter då växten samlar näring på detta sätt. På våren sommaren sjunker halten kraftigt. Att beta klövervallar på hösten kräver därför en väldigt försiktig tillvänjning. Jag skulle inte dra mig för att släppa hästar på åkern på våren men nu på hösten/vintern skulle jag inte våga låta dem beta så långa stunder.HH

Det var intressant!
En del av vår vinterhage är efterbete på en av vallarna som det växer en del klöver på, vallen är väl ca:15 cm hög. Jag hade tänkt vänta med att släppa dem på vinterbete tills värmen gett med sig och det slutar och växa. Tanken var att jag skulle slippa växtsockertoppar när temperaturen är ojämn.
Men du menar att klövern redan lagrat vad den ska fram till våren? Då spelar det ingen roll om jag släpper pållarna redan nu och inte väntar till kyligare väder?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Klövern lagrar mer och mer stärkelse ju kallare det blir. Den absoluta mängden stärkelse varierar mellan sorterna men gemensamt tycks vara att de innehåller som mest i jan-feb i ett klimat som i Skottland och det bör väl likna södra Sverige?

Jag har dock flera år släppt mina i december på bete med måttlig klöver inblandning och det gick bra! Skulle dock inte våga släppa mer än några timmar om hösten/vintern på en sådan vall som trådskrivaren beskriver.

Litet annorlunda är det ju med gräsets fruktaner som fluktuerar mer beroende på dagsformen. HH

Okay, jag förstår, fan vad man lär sig här ibland :D
Vallen jag nämnde är en vall på sitt tredje år isått med sex olika gräs (hästblandning), ej klöver men har nu c:a 30 % vitklöver och 5 % rödklöver. Kan nämna att jag inte sått gödning på den vallen på 4 år.
Jag gör väl som förra året, släpper i december med uppsikt........

Tackar :)
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tack för era svar!
Alltid lär man sig något nytt. Låter nog bli att släppa hästarna där, får hitta på en annan lösning som vinterhage istället!

En av mina kompisars halvblod fick fång förra veckan, den går i en stor beteshage med bra bete (samma hage som hästen gått i hela sommaren).

Det verkar vara läge att dra öronen åt sig!

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Konstig titel på tråden men jag har lite frågor jag hoppas någon kan/orkar svara på. om man har lättfödda ponnyer(alltså större risk...
Svar
9
· Visningar
1 483
Senast: hillevie
·
Hästmänniskan Jo. I början av sommaren fick jag reda på att granngården där vi lånar bete var till salu. MEN att vi skulle få ha betet där tom...
Svar
5
· Visningar
1 428
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama