Farlig äppeldricka

Winni

Trådstartare
Hittade ett recept på äppeldricka som lät som lät så himla gott så glad i hågen körde jag igång med en sats. Men typiskt mig så tänkte jag inte igenom det hela utan rusade iväg.

Så nu har jag en sats dricka i källaren som i morgon stått i 5 dagar och då ska vara klar att hälla upp på flaskor. Men problemet är att den skulle stå kylskåpskallt och en 20 liters Höganäs kruka går liksom inte in i mitt kylskåp utan den skulle stå i kallkällaren. Först tänkte jag verandan men blir det sol så blir det väldigt för varmt där så därför var källaren perfekt tyckte jag. Men det visade sig att den håller ca 12 grader :crazy:

Så hur gör jag nu, kastar bort allt eller kör receptet fullt ut och hoppas på att inte bli sjuk? Hur skulle ni göra?

Jag hade kört hela vägen, sjuk tror jag inte du blir och på den tiden så hinner det inte bli så mycket alkohol heller om den vildjäser. Enklast är att smaka och se vad du tycker. :)

Jag hade kört hela vägen, sjuk tror jag inte du blir och på den tiden så hinner det inte bli så mycket alkohol heller om den vildjäser. Enklast är att smaka och se vad du tycker. :)

I dag ska jag sila och hälla upp på flaskor. Får se hur det verkar då :nailbiting: Flaskorna skulle vara rena men kalla och drickan är kall, inte kokad eller någonting. Undrar hur det håller? Men i alla fall, det jag undrar över är om mögelsporer kan finnas i drickan fast det inte luktar eller smakar? Eller något annat som inte är så bra att dricka. Jag har rört om i den varje dag, som det stod, men då har jag inte sett något konstigt i alla fall.

Är det socker i? I så fall brukar mögel inte vara det största problemet. Om den vildjäser känner du det på smaken, och har du tur blir den godare av det ;)

Min cider jäser svalt i 6 veckor i damejeanne och 6 mån i flaska. Inget mögel, och gott blir det :p

Är det socker i? I så fall brukar mögel inte vara det största problemet. Om den vildjäser känner du det på smaken, och har du tur blir den godare av det ;)

Min cider jäser svalt i 6 veckor i damejeanne och 6 mån i flaska. Inget mögel, och gott blir det :p

Nej ingen socker just nu. Men det ska röras i innan den hälls upp på flaskor. Får väl se hur det smakar efter det. Men om det smakar jäst är det inte mögel då?

Nej ingen socker just nu. Men det ska röras i innan den hälls upp på flaskor. Får väl se hur det smakar efter det. Men om det smakar jäst är det inte mögel då?

Recept? :)

De rårörda äppeldrickor jag sett har natriumbensoat i, och då ska det varken mögla eller jäsa... Sen blir frukt sällan farligt om det blir dåligt. Både mögel, jäst och de vanligaste bakteriepåväxterna ger främst dålig smak.

De rårörda äppeldrickor jag sett har natriumbensoat i, och då ska det varken mögla eller jäsa... Sen blir frukt sällan farligt om det blir dåligt. Både mögel, jäst och de vanligaste bakteriepåväxterna ger främst dålig smak.

Det är natriumbensoat i och det betyder alltså att det inte möglar. Ok...dålig på sånt här :o

Och nu har jag också rört i socker och hällt upp i flaskor :) Ingen synlig mögel eller annat konstigt. Doftade däremot underbart om det jag silade bort, äpple, kanel och kardemumma :d Men det smakade i princip ingenting i drickat. Klart besviken.

Men en annan sak jag också funderade på, drickan skulle "skummas väl" men det var inte en tendens till skum överhuvudtaget i min. Vad hade jag gjort för fel då?

Svarar Sassy. Vet inte vad jag gjorde för fel i svaret till dig men konstigt blev det. Kör så här.

Det är natriumbensoat i och det betyder alltså att det inte möglar. Ok...dålig på sånt här :o

Och nu har jag också rört i socker och hällt upp i flaskor Ingen synlig mögel eller annat konstigt. Doftade däremot underbart om det jag silade bort, äpple, kanel och kardemumma :d Men det smakade i princip ingenting i drickat. Klart besviken.
Men en annan sak jag också funderade på, drickan skulle "skummas väl" men det var inte en tendens till skum överhuvudtaget i min. Vad hade jag gjort för fel då?

Svarar Sassy. Vet inte vad jag gjorde för fel i svaret till dig men konstigt blev det. Kör så här.

Och nu har jag också rört i socker och hällt upp i flaskor Ingen synlig mögel eller annat konstigt. Doftade däremot underbart om det jag silade bort, äpple, kanel och kardemumma :d Men det smakade i princip ingenting i drickat. Klart besviken.
Inget fel alls? Hade det funnits skum skulle det ju bort. ;)

Ja visserligen, men jag trodde liksom att om jag följt receptet så skulle det i det här skedet finnas skum...som skulle skummas av :o

Men hur som helst är drickan helt ok :) Jag fyllde några plastflaskor och lag i frysen också, förlänga hållbarheten tänkte jag. Eller om det andra möglar bort så har jag lite i frysen i alla fall :up:

Jaha ni vill ha receptet, ok!

3 kg syrliga äpplen
1 vaniljstång
3 kanelstänger
1 1/2 tsk hela kardemummakärnor
1 msk citonsyra
1 tsk natriumbensoat
6 liter vatten
1 dl ocker per liter avrunnen saft.

Tvätta äpplena väl och ta bort skaft och blomfnas. Skär dem mycket tunt och lägg skivorna i en större bunke. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg det tillsammans med kanelstänger och kardemummakärnor.
Strö över citronsyra och natriumbensoat. Häll över det kalla vattnet och rör om. Täck bunken och ställ kylskåpskallt i 5 dygn. Rör om varje dag.
Sila av. Mät saften och tillsätt socker. Rör tills sockret är upplöst och skumma väl.
Häll på kalla, väl rengjorda flaskor som försluts väl. Förvara mörkt och svalt.

Det blir ca 6 liter färdig äppeldricka.

Och när jag fick bort den kraftiga doften av kryddorna i näsan så smakade den jättegott. Först tyckte jag inte att det smakade någonting och blev besviken :(

Jag skulle tro att den till och med skulle vara god varm med lite ingefära i en svinkall vinterdag när snön viner runt knuten :d Måste prova det.

Så varsegoda där fick ni tillslut receptet :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka