Fårklippning, vad kostar det?

Qluring

Trådstartare
Det börjar snart bli dax att klippa fåren. Tidigare år har vi klippt dem själva men nu funderar jag på att låta en utbildad fårklippare klippa dem. Det jag funderar på är hur mycket det kan tänkas kosta, har två får av rasen Helsinge.

Sv: Fårklippning, vad kostar det?

Har du bara två får så skulle jag ha klippt själv, det går snabbt om man är van (som du kanske är om du har klippt själv förut).
Vet inte om dom som jobbar som fårklippare åker ut för endast 2 får? Jag har svårt att tro det. Men du kan ju alltid ringa och fråga.:idea:
Kollade lite på G***** och 400 kr startavg. 30kr per får + moms. detta var i södra sverige.
Lycka till:laugh:

Jag klippte mina 2 baggar själv ifjol med vanlig kökssax, det tog ungefär 5 timmar för 2 stycken :eek: Skulle också kunna behöva tips på fårklippare xD

Grejen är den att första året klippte vi för hand vilket tog en enorm tid. Förra året lånade vi en maskin vilket gick ganska så bra. I år har vi dock inte möjlighet att låna en maskin och hade tänkt att köpa en. Jula hade tidigare för 1600:- vilket kändes överkomligt, de har dock slutat sälja dessa och de billigaste jag kan hitta nu ligger på 3000:-, därav kändes det som om det skulle bli billigare att ta ut en fårklippare. Kanske inte i längden men tycker ändå det kan vara värt det om de blir bra klippta. Hoppas dock på att hitta en begagnad maskin men det vekar inte finnas allt för många...

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: ameo
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 715
Senast: TeamLundVer
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: MJLee
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat