Färgfråga ang. avel

Gry

Trådstartare
Jag har med varierad framgång läst och förstått :angel: stora delar av Silverkedjans eminenta förklaring till islandshästens färger och hur de nedärvs. Men lite bet har jag dock gått. :o

Jag har ett sto som är skimmelskäck. Finns det ngt som heter rödskimmelskäck? I varje fall är hon lite, lite röd i ansiktet (mest om öronen) och i passet står det (på danska) om färgen röd. I övrigt är det inte mkt skimmel kvar, mest gråa strån lite här och var i det vita.

Ponera att jag vill skaffa föl en gång i framtiden. Om vi bortser från det viktigaste, att hästens rörelser, gångarter, humör osv ska passa och enbart ser till hur färger nedärvs; hur blir det då? Hur dominant är ryggskäckanlaget?

Om man avlar tillsammans med en fux?

(Det finns en fuxhingst i stallet, med väldans bra gångarter och huuuur snäll som helst, rena lugnet faktiskt, men jag har inte bestämt mig på långa vägar och det blir inte betäckning till våren/sommaren ändå men jag vill drömma lite :p)

Sv: Färgfråga ang. avel

Ditt sto kanske är skimmelskäck född rödskäck. Det heter INTE rödskimmelskäck, det är en röd konstantskimmelskäck man avser då och det är något helt annat.

Du behöver veta föräldrarnas färger och hennes födelsefärg för att beräkna färgmöjligheter på kommande föl.

Om vi gissar att hon är född rödskäck och bara har ett skimmel- och ett skäckanlag kan hon med en fuxhingst få:

25% fux
25% rödskäck
25% skimmel född fux
25% skimmelskäck född rödskäck

Supertack för hjälpen!!

Sitter med passet här, det är från Danmark. Hennes färg på danska är rödbroget, fast med danskt ö förstås. Är det rödskimmel som avses, tro?

Hennes mamma heter Syrpa fra Skatastödum med nummer IS1990257994. Jag hittar inte ngn färg på henne. Pappa är Smellur fra Hvolsvelli, svart utan tecken. Det finns släktingar till Smellur som är svarta, röda och skimmlar. Mamman vet jag tyvärr, som sagt inte.

Det kanske inte förändrar ngt?

Du ska ha stort tack förhjälpen! :laugh:

Rödbroget är så vitt jag vet det samma som rödskäck. De kanske missade att han är skimmel också vid registreringen.

Hennes mamma heter Syrpa fra Skatastödum med nummer IS1990257994. Jag hittar inte ngn färg på henne.
Snabbtittade på Stormhestar och där fanns tom en bild på henne och hon står som skimmelskäck (om jag inte fattade det fel): http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=20182

Fanns även bilder på flera av hennes avkommor inkl 2 ston e. Smellur varav en skimmel född rödskäck: http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=116569

Senast ändrad:

Nejmen oh! :love: Där är hon ju! Raudhetta fra Gudenådalen! Hon är inte alls lika röd längre. Öronen är lite röda invändigt och i visst ljus kan man ana att öronen är lite röda utanpå också. Man ser inte att hon haft bläs längre. Hon är liksom helt "skimmelfärgad" och skäck. Vissa partier är kritvita. Andra lite grå.

Tusen tack för hjälpen! Du verkar ha svart bälte på google :D.

Det vet jag inte men Stormhestar kan vara suveränt att hitta saker som man inte hittar via google eller WF (när de gäller bilder).

Gäller bara att lista ut vad vissa ord betyder för inga ord man lärde sig i skoltyskan på högstadiet direkt :D

Senast ändrad:

Då är jag lite nyfiken, jag har avkomman till Grys sto (tror jag?).
En skimmelskäck på 4 år.
Pappan är Dugur frá Mosfellsbæ http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=26570
och mamman är alltså Raudhetta fra gudenådalen.

Hur stor är chansen att en avkomma mellan dessa två enbart blir skimmelskäck? Jag har förvisso sett röda hårstrån i manen, pannlugg och svansen, men långt ifrån dominerande.
(Han har svarta och vita ögonfransar mixade med varandra. Väldigt sött. :) )
Troligast är han avblekbar då ägarna före mig tyckte han blivit vitare sen de köpte honom.

Senast ändrad:

Vet inte om jag förstod din fråga rätt men jag prövar att förklara! :)

Alla skimlar har en grundfärg. Såväl konstanskimlar som avblekbara skimlar. Varken skimmel eller skäck är en färg i sig, utan anlag som läggs på grundfärgen.

Raudhetta är avblekbar skimmel född rödskäck. Förenklat kan man säga att hon är en fux med skäckanlag och skimmelanlag. Chansen för att nedärva skimmel är 50% och skäck 50%.

Dugur är heterozygot svart och kan nedärva svart och rött.

Avkomman blev högst troligt en avblekbar skimmel född rödskäck eller svartskäck.

Senast ändrad:

Tack för svaret. Hur svart kan han ha varit som föl?

Han är 4 år iår och som synes väldigt grå, snart vit om han är avblekbar.

32394717.jpg

32394732.jpg

Har PMat gry och hon har berättat om stoet och det låter som han är mamma upp i dagen. :P ^^

Dom avblekbara skimlarna föds i grundfärgen.
Alltså var han svartskäck vid födseln.

Aha så han kan inte ha varit grå? Eller kan inte en häst vara grå i grundfärg? :)

Då är det ju musblack isf men för det krävs en förälder som är musblack, vilket han inte har om jag minns rätt? Så han var nog svart skäck :-) ser ut som en typisk skimmel född svart skäck

Ok. Jag har ingen aning om hur han såg ut som föl, jag såg honom första gången i våras och då var han redan ljus. :)

Jag kikade extra noga på honom idag när jag borstade och jodå, det finns en bra mängd av fux/brunfärgade hårstrån i man och svans men inte på kroppen på de mörka fälten!?

Vad betyder det?
Kan en häst vara både svartskäck med fuxanlag som går igenom och syns?

Passet säger Farve: Skimmelbroget.
Under andre hendetegn står det "födt sortbroget". (fast med danskt ö) min danska är begränsad men det måste väll betyda född svartnånting?

Senast ändrad:

Född svartskäck, och nej svart döljer eventuellt fuxanlag.

Fast hästen kan ju möjligen vara felregistrerad.

Ok. Vad innebär det då att han har fux/bruna hårstrån i man och svans? :)
Han är valack så någon avelsmässig sensation kommer han inte bli, jag är mest nyfiken för egen skull. :P

Inte den blekaste, det kan dock var svårt att se skillnad mellan svar och mörkbrun, fast det låter ju inte så värst troligt med den nyans jag tänker på när du säger fux/brun. Kanske det finns ytterligare något blekanlag involverat till exempel black. Fast brunt/rött i manen tyder på fux, bruna har svart man och svans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka