Färger o raser

L

liljekonvall

En liten kluring:confused:Jag har en 9 månaders tik som uppfödaren säger att mamman är vit schäfer(herdehund) som tjuvbetäcktes med en labrador/goldenhane.Det jag undrar över är hennes färg(min tiks alltså)Hon är svart(troligtvis efter labben),har det gråa "lurvret"på bakbenen antagligen efter schäfern,har en päls som goldenretrivern i längd o mjukhet MEN hon är vit under magen o även en fläck under halsen.Hon har ståndöron o ser till kroppsform ut som en schäfer.Men är det någon som har några teorier om vad det vita kan komma ifrån.Kan det helt plötsligt bara komma fram på en valp när ingen av föräldrarna har det?Hon kan ju förvisso ha lurat mig o det är fler raser i henne men varför skulle hon det, då jag först var o tittade på henne o sen frågade henne om vad det var för raser (då jag redan var förälskad i henne:love:) Tyvärr vet jag inte hur man lägger in bilder så ni kan få se hur hon ser ut

Sv: Färger o raser

Jo jag håller med dig att det lät dumt men mamman är ju beige/vit o inte vit(jag såg mamman när jag hämtade min)En golden är ju också mer åt det beiga även om den är ljus.Min däremot är kritvit på dessa ställen:rofl::rofl::rofl::smirk:

hunden har ju som sagt var fler saker i sina gener än det som syns rakt på föräldrarna..
Mamman till hunden kan ju mycket väl ha kritvitt lite här och där o stammen och så syns det på din hund.

Förstår inte riktigt vad det är som du tycker att är konstigt..

Ni har säkert rätt i det ni skriver om mamman.Igentligen har det ju ingen större roll vad det kommer ifrån heller:smirk:Tyckte bara det var lite lustigt att hon har tecken på sig då de raser hon ska vara är i huvudsak enfärgade(labben svart,golden o herdehunden beigea)men det kanske kan bli så,vad vet jag:angel::D

ÄR vita herdehundar verkligen VITA? jag har aldrig sett något exemplar som varit kritvitt, alla har varit mycket ljust gula (som vita goldens ungefär).

liljekonvall: både schäfer och labrador kan ha små vita tecken som hos enstaka exemplar blir lite större. så det kan komma därfrån.

http://bowlingsite.mcf.com/Genetics/ColorGen.html här kan man läsa mer om hundfärger, jag tänkte jag skulle läsa på lite nu under julledigheten, så jag vet inte vad det står men något kanske kan vara intressant.

Ni har säkert rätt i det ni skriver om mamman.Igentligen har det ju ingen större roll vad det kommer ifrån heller:smirk:Tyckte bara det var lite lustigt att hon har tecken på sig då de raser hon ska vara är i huvudsak enfärgade(labben svart,golden o herdehunden beigea)men det kanske kan bli så,vad vet jag:angel::D

Men "utställnings" golden kan ju vara JÄTTE vit....

men är pälsen kritvit eller gulvit? på hästar har i alla fall detta stor betydelse. antar att det även har detta hos hundar, eftersom parningar mellan vita och röda goldens inte ger rödskäckiga (typ WSS) avkommor.

jag har sett en del vita herdehundar med mkt bra pigment, de ser/är nästintill kritvita så det finns. Men ofta ser man på vita herdehundar (speciellt de med svensk stamm) att de har lite gulaktiga skiftningar på öron/rygg etc.

Tack cillamuffins.Det var det där med rödskäckiga hästar jag fastnade för:rofl:Jag har för flera år sedan haft hästar själv o även en hel del katter genom åren men på hund är jag ny.Kanske ställer en del dumma frågor men bara i syfte att lära mig o få veta mer.Jag tackar er alla för era svar o passar på att önska en riktigt god jul på er alla....:banana:Har fått hjälp av en snäll människa att försöka lägga in bilder o vänta ni....;)Snart har jag nog lärt mig

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 342
Senast: FannyoArre
·
P
Övr. Hund 2 hundar stulna i Gävle Då jag inte får länka till vår sida så lägger jag in texten som den är rakt av. Kira och Ted Ras...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23