Färgblindhet

Coop

Trådstartare
Jag har en fråga som någon kanske kan svara på. Har googlat men inte fått riktigt svar på min fråga.

Som jag förstått det så röd-gröna färgblindheten vanligast. Det skiljer säkert från person till person, beroende på hur "illa" det är men vad ser man för färg i stället, ingen alls, grå? Och har man även problem med att se t.ex. rosa, lila osv eller ligger problemet i att man inte ser just röd och grön samt olika nyanser av det som mörk och ljusgrön, havsgrön osv.

Coop - som filer på idéer för att göra en hemsida så användarvänlig som möjligt

Min svåger är färgblind. Hos oss är det stående skämtet om hans "gråa" skor. Dvs han trodde att hans skor var gråa, tills min syster upplyste honom om att skorna var (kaki)gröna :D

I hans fall blir den typen av grönt till grått.

Jag har en fråga som någon kanske kan svara på. Har googlat men inte fått riktigt svar på min fråga.

Som jag förstått det så röd-gröna färgblindheten vanligast. Det skiljer säkert från person till person, beroende på hur "illa" det är men vad ser man för färg i stället, ingen alls, grå? Och har man även problem med att se t.ex. rosa, lila osv eller ligger problemet i att man inte ser just röd och grön samt olika nyanser av det som mörk och ljusgrön, havsgrön osv.

Coop - som filer på idéer för att göra en hemsida så användarvänlig som möjligt

Det finns en del simulatorer där man kan testa bilder och även hemsidor för att optimera dem så att de ser bra ut även för färgblinda. Här är en simulator: http://www.color-blindness.com/coblis-color-blindness-simulator/

Jag vet att det även ska finnas minst en specifikt för hemsidor, men jag kan inte hitta den nu vid en snabb googling.

Jag hade en klasskompis i lågstadiet som va färgblind. Han målade svarta julgranar istället för gröna.

Men visst är det så att just färgblindhet är otroligt mycket vanligare på killar än tjejer?

Min bror är... kan man säga 'lite' färgblind? Han har svårt att se skillnad på rött, grönt och brunt framför allt. Jag har faktiskt aldrig frågat om allt helt enkelt ser brunt ut, men jag tog det liksom för givet av den enkla anledningen att det kändes logiskt för mig. O_o

@Hazel : såvitt jag vet stämmer det.

.....

Men visst är det så att just färgblindhet är otroligt mycket vanligare på killar än tjejer?
Ja, genen för färgblindhet sitter på x-kromosomen, och iom att killar bara har en sådan så får de färgblindhet om de har genen. Tjejer måste ha den i dubbel upplaga (dvs från både pappa och mamma) för att bli färgblinda.

Jag ser inte rött på vitt. Om en föreläsare skriver med röd penna på tavlan i skolan så ser jag inte. Jag kan se till en början, men efter en stund sjunker det röda in i det vita.

En arbetskamrat var färgblind.
Han upptäckte av en slump att han såg vissa färger om han placerade dem alldeles i utkanten av synfältet.

Jag är färgblind. Röd-grön, men egentligen de flesta färger om vi ska se till de där prickarna man tittade på i skolan - jag tog två siffror (varav den ena var för att mina klasskompisar tyckte synd om mig och viskade "den första är en femma" när jag gick in- då såg jag också femman). Jag vet ju så klart inte hur andra ser, men i mitt fall skulle jag säga att jag ser alla färger, men inte alla nyanser, och inte mot alla bakgrunder. I klassisk rödgrön-blind-anda så ser jag inte på långt håll t ex röda äpplen i ett träd. Jag kan också bli tveksam på vissa färger i visst ljus osv.
Jag brukar alltid fråga någon annan om matchning när jag ska köpa nya schabrak t ex, för jag vet ju vad jag upplever, men inte hur det ser ut för andra.
Att följa en snitslad bana i skogen (vilket jag ofta gör som distansryttare) är INTE roligt när de har gröna, röda och blå band i träden, de är rena turen om jag ser dem.

Min morfar hade det svårare och kunde t ex inte se om trafikljuset var rött eller grönt, bara att det lös (för den som undra varför ljusen alltid är i samma ordning alltså..)
Jag roar mig mycket med folk som fortfarande tror att färgblindhet är lika med att se världen i svartvitt. Jag brukar säga att jag är precis som alla andra - förutom att jag inte får bli pilot eller lokförare ;)

Jag är färgblind. Röd-grön, men egentligen de flesta färger om vi ska se till de där prickarna man tittade på i skolan - jag tog två siffror (varav den ena var för att mina klasskompisar tyckte synd om mig och viskade "den första är en femma" när jag gick in- då såg jag också femman). Jag vet ju så klart inte hur andra ser, men i mitt fall skulle jag säga att jag ser alla färger, men inte alla nyanser, och inte mot alla bakgrunder. I klassisk rödgrön-blind-anda så ser jag inte på långt håll t ex röda äpplen i ett träd. Jag kan också bli tveksam på vissa färger i visst ljus osv.
Jag kan tycka nåt är blått som egentligen är grönt, grått istället för grönt osv, men då ligger de ofta ganska nära, om det är mörk nyanser och så. Jag brukar alltid fråga någon annan om matchning när jag ska köpa nya schabrak t ex, för jag vet ju vad jag upplever, men inte hur det ser ut för andra.
Att följa en snitslad bana i skogen (vilket jag ofta gör som distansryttare) är INTE roligt när de har gröna, röda och blå band i träden, de är rena turen om jag ser dem.

Min morfar hade det svårare och kunde t ex inte se om trafikljuset var rött eller grönt, bara att det lös (för den som undra varför ljusen alltid är i samma ordning alltså..)
Jag roar mig mycket med folk som fortfarande tror att färgblindhet är lika med att se världen i svartvitt. Jag brukar säga att jag är precis som alla andra - förutom att jag inte får bli pilot eller lokförare ;)
Nu är inte jag färgblind men har kollegor som är det och de har samma problem, så jag har antagit att alla färgblinda ser färger men kan ha svårt att skilja på vilket som är vad, precis som du har. En värld i svart-vitt eller grått har jag nog aldrig trott.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 967
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: cassiopeja
·
Western Jag hoppas att denna tråden får vara kvar här.... jag HAR frågat på avelsforumet men inte fått några svar! Och där får man bara skäll...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 919
Senast: carwes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar