Färga tyg.

FadeAway

Trådstartare
Har ett möbeltyg som jag skulle vilja färga antar att det är syntetiskt av något slag. Av olika anledningar är det inte aktuellt att göra det i maskin. Finns det nån batikfärg eller såndant som är bra?
 
Sv: Färga tyg.

Sorry, syntet är väldigt svårt att färga. Om jag har förstått saken rätt färgas själva massan innan den spinns.
Batik funkar på naturmaterial.

Köp nytt tyg?
 
Sv: Färga tyg.

Du kan kanske måla ovanpå med tygtrycksfärg? Problemet är att det ska fixeras med hög värme = syntet tål inte det.

Är du säker på att det är syntet?
 
Sv: Färga tyg.

Nej det verkar inte vara syntetiskt men delvis är det säkert. Det blir spännande när man färgar då :angel:
Måla ovanpå är inte aktuellt då det är ett klädesplagg.
 
Sv: Färga tyg.

Nej det verkar inte vara syntetiskt men delvis är det säkert. Det blir spännande när man färgar då :angel:
Måla ovanpå är inte aktuellt då det är ett klädesplagg.

Det är alltid EXTREMT SPÄNNANDE att färga :devil:
Tro, mig, har tillbringat många ångestfyllda stunder vid tvättmaskinen/diskbaljan under inväntande av resultatet.

Vad är det för kulör nu, och vad vill du ha?
Det som inte är syntet, vad tror du det är för material? Du kan mycket väl prova att färga (om du vågar:angel:) och har du tur kan du få ett jättefint melerat plagg (vill du det?). SPÄNNANDE är det i alla fall !!!

Om det är ett begagnat plagg - tänk på att det kan finnas fläckar i tyget som inte syns nu, men som kan komma fram vid färgning. Fast det är inte så vanligt.
 
Sv: Färga tyg.

Det är ett 'nytt' plagg. Ska färgas svart från grönrandigt hade jag tänkt. Anledningen att jag inte kan tvätta det är att ändras sig är det omöjligt att använda. Som sagt är det ett möbeltyg ungefär ett sådan man kan klä om en soffa med. Inte en susning vad det kan tänkas vara :o
 
Sv: Färga tyg.

Du kan inte tvätta det? Ska du bara använda det en gång?

Innan man färgar måste man tvätta, eftersom det finns grejer i tyget som ska bort, då det annars påverkar färgningen negativt.

Att färga över ett mönstrat tyg, och få det enfärgat, kan vara svårt. Vill gärna skina igenom. Svart är extra svårt att färga, om man vill ha det riktigt svart, kräver extra mycket kemikalier osv.

Om du bara ska använda plagget en gång, kan du köpa svart textiltrycksfärg (kanske inte så lätt att få tag på?) och svampa/måla det. Ta inte för mycket bara för då blir det stelt.

Men jag lovar inte att det blir bra.

Vad är det för nåt och vad ska du göra egentligen? Ska du på bal?:idea: (nyfiken)
 
Sv: Färga tyg.

Nej jag kan använda det som det är men min garderob är inte anpassad för så mycket i grönt. Det innehåller bland annat metall och ändrar sig matrialet går det inte att använda. Men jag hade tänkt använda det fler än en gång. Det är en korsett kan tilläggas :D
 
Sv: Färga tyg.

Oj! Korsett, metall, det låter som EXTREM HANDTVÄTT.

Men har du bestämt hur du ska göra nu då? Min fantasi är slut. Jag rekommenderar inte batik ihop med metall, så mycket kemikalier, och så börjar (den förmodligen obestämbara) metallen oxidera, tyget gå sönder, jada jada jada

Dessutom låter kombinationen tyg + metall som något som är lite skört. Färgning gör det ännu skörare.
 
Sv: Färga tyg.

Jag har inte en susning. Men om det inte färgar över helt är inte hela världen för randigt är rart :laugh: Så jag funderar lite granna ännu :crazy:
 
Sv: Färga tyg.

Visst kan det vara schysst att låta ränderna skina igenom, och har du den inställningen kan du bli nöjd med resultatet.

Tror det finns färgmedel, ej batik, som man kan ha och färga för hand i diskhon. Kolla på såna för tvättmaskin, ibland står det att man även kan använda dem för hand. Hör i färgaffären. Ibland finns det färgmedel t ex på ÖB, och andra varuhus, läs på paketen.

Lova att du rapporterar!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag funderar på att färga en klänning röd (från blå). Problemet är att jag bor i lägenhet och känner mig inte helt pigg på att köra den...
Svar
11
· Visningar
863
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
882
Senast: Caoimhe
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 131
Senast: LiviaFilippa
·
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
839
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp