Färga brunt läder svart?

eyz

Trådstartare
Jag köpte en begagnad mörkbrun nosgrimma som bara är hur härlig som helst. Problemet är bara att jag har svart läder på övriga utrustningen. Så jag undrar om det går att färga lädret svart. Eftersom lädret har några år på nacken så tror jag det "tar åt sig" bättre än ett nytt läder så det borde inte vara omöjligt, eller?

Och vad "färgar" man med i så fall? Svart olja? (vill helst inte ha olja på dock) Skokräm? Finns det något speciellt man kan färga med?

Tacksam för svar så jag kan förvandla detta fina ting till en dröm. ;)

Sv: Färga brunt läder svart?

Kom igen nu, någon måste väl ha provat förut?:)

Köp närvsvärta (stavning?) hos en sadelmakare, kan även finnas hos vissa skomakare. Rengör lädret ordentligt så att det inte är fett innan och var noga med att täcka saker runt omkring då närvsvärta färgar väldigt och inte går att få bort så lätt (eller typ inte alls).. Har färgat både sadel svart samt ett pannband som jag ville ha mörkare brun (med brun närvsvärta) och det har fungerat utmärkt. Tänk på att det kan färga lite efteråt oxå, att det fäller lite överskottsfärg..

Åh.. Ehm... Jag har inte haft "vägarna förbi" (läs jobbar 24/7) men ska ta tag i det snart tänkte jag. Har ingen brådska då det är ca en månad kvar tills hästen kommer, men det vore kanske bra om den får vara ett tag så bläsen slipper bli svart. :D

Liknande trådar

Utrustning Hej, fick syn på en nosgrimma med vit fodring för ett riktigt fynd pris så jag blev bara tvungen att ta chansen. Problemet jag har nu är...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: iNHALE
·
Gnägg ...På utrustning alltså. Vad har ni för färg på lädret? Övrig utrustning? Och vilken färg är eran häst? :) Jag får väl äran att börja...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 413
Senast: Elisha
·
Utrustning Som rubriken så snällt säger så har jag problem med att välja färg på läder till min häst. Hon är en brunskäck med lite rött i det...
2
Svar
29
· Visningar
6 421
Senast: carriemma
·
Utrustning Som så många andra har jag stoira problem att blanda svart o brunt. Men nu har jag hittat den perfekta sadeln! Helt underbar enligt...
2
Svar
30
· Visningar
2 902
Senast: Kafferosta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka