Färg på vätskan från juvret när dags?????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tessan2
  • Startdatum Startdatum
T

tessan2

Ciao alla vana uppfödare på Buke, vårat halvblodssto har fyllt juvret EJ stenhårt,inga vaxproppar. Däremot om man tar i tuttarna står det som en skarp kisstråle av färglös vätska ifrån dem lite blandat med vita klumpar Det droppar även hela tiden färglösa vätska alltså utan att man rör dem. Hoppas ni förstår. Enligt vissa kunniga skall juvret vara stenhårt och mjölk ska rinna enligt andra är det snart dags de säger att den färglösa vätska kan ändras till vit på någon timme. Ni som vet här på Buke HJÄLP framför era erfarenheter. :bow:

Nog för jag varit med om många fölningar, men jag har aldig varit med om att de droppar annat än vit mjölk.
Att det är klumpar gör mig också förvånad, det tyder på att hon kan ha nån inflammation på gång.

vad jag vet :smirk: så skal mjölken se ut som lättmjölk. sen är det helt beroende på vilket sto det är, vissa har ingen mjölk utan när stoet fölat så går det jättefort och mjölken kan komma på en halvtimme, medan ett sto vi har på mitt stall går och rinner i dagar innan fölningen.

Det är nog jag som uttrycker mig tokigt,När det droppar alternativt sprutar om man tar i tutten kommer det alltså färglös vätska i denna finns det emellanåt som vita inslag. Om jag uttrycker mig så här istället dela en droppe vatten med en halv droppe mjölk.Krångligt att föklara blev det... :confused:

Klockan är nu ca 20 på torsdagkvällen kommer precis från stallet. Färgen på "kisstrålen"(det som sprutar från tutten)är nu ljusvit, skall vaka inatt... :p

Liknande trådar

• Låst
Avel Snälla hjälp mig, ni erfarna bukemänniskor... Ponnyn har vaxproppar, mjölken är nog mer gråvit än vit men den är inte trögflytande utan...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: ameo
·
Avel Hur ska juvret kännas när det är helt fyllt? mitt sto har fyllt sitt juver och det är stenhårt jag undrar om det är normalt? hon har...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Scilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka