Färg på papper, hjälp!?

cela

Trådstartare
Hej!
Nu kommer en dum fråga :) Har en 05:a efter hingsten Mackay PAH 21 (ej gdk annat än i palominoaveln) Mackay är e Pegasus-Elektron. På mödernet finns Chirac-Unesco. Den enda "felande" länken är Mackay (samt att mormors morfar är okänd)
Funderar nu på vad som gäller för kvalitetstävlan, försöker läsa på asvh:s hemsida men fattar inte så mkt ;)
Alltså, vita gröna och gula papper, VAD är det för papper (är det papper i passet??) Det talas om löpnummer, var hittar men detta nummer? Enda papper jag har på hästen är ju passet, det finns ett IDnr stämplat där 6005035, säger det ngt?
Orkar någon förklara?:confused:

Sv: Färg på papper, hjälp!?

Det färg som hästen har på bladen i passet....Vita, gröna el gula (tror det finns rosa å) Eller?

Din häst är väl inte registrerad i ASVH antar jag utifrån det idnr du skriver och får då inte deltaga i någonting av asvhs arrangemang, alltså varken kvalitet eller 4-5-6 års championaten i Flyinge då dessa arrangemang enbart är öppna för hästar registrerade i ASVH. Falsterbo är enda unghästarrangemanget som är öppen även för hästar ej reggade i ASVH.
Antar att du antingen har ett SH pass om han är registrerad här eller ett danskt palominopass. Inget av dessa gör hästen startberättigad utan de möjligheterna är tyvärr stängda för dig.

Mackay har väl såvitt jag vet aldrig blivit avelsvärderad mer än i palomino och har därmed inte kunnat lösa ens betäckningsbevis i ASVH vilket är ett måste för att registrera avkommer i ASVH.

Hade så varit fallet så hade din häst ändå bara haft grå papper eftersom pappan inte är godkänd för avel och hade ändå inte fått starta kvalitet men hade då fått starta i 4-5-6års championaten via sporten.

Rosa pass har jag för mig är för svenska halvblod födda i USA eller?

Först och främst.
Är din häst ens registrerad i ASVH?
Om den är det finns det ett registreringnummer i det nedre högra hörnet. Där hittar du en 8 siffrig kod.
De två första siffrorna är de som visar i vilken kategori din häst hamnar i. de två nästkommande siffrorna är födelseåret för hästen i fråga och sedan kommer löpnumret(de fyra sista siffrorna)
EX på reg nr(gröna papper) halvblods sto f-2003(vårt eget sto) 04031181 04 är raskoden 03 är födelseåret och löpnumret är 1181
EX på reg nr (grå papper) hingst f-2007 okänd pappa halvblodsmamma vår upfödning men ej vi som betäckt stoet utan köpte hene dräktig som sällskap till vårt andra dräktiga sto) 59079519 59 är raskod 07 är födelse året och löpnumret är 9519. Hoppas att det löste sig lite i dina funderingar.

Färg på papper, behöver också hjälp

Har nyss hämtat ut min hästs pass, efter registrering hos asvh. Hon har rosa papper från Tyskland, och har i Sverige fått siffrorna 04-05-4219
Försöker tolka detta enligt asvh, 04=raskod, 05=födelseår. Löpnummer 4219, betyder det då att hon har gröna papper, eftersom hon inte har ett löpnummer som börjar på 6- el 8-? Eller är det bara de som börjar på 1- som innebär gröna med raskod 04? Och var hittar man då igen hennes som börjar på 4??? Rosa från Tyskland ska ju motsvara gröna i Sverige, men har förstått på andra att det inte alltid är så enkelt...

Till TS:

Är hästen reggad i ASVH har den grå papper, raskod 04.
Icke godkänd pappa = grå papper, renrasigt halvblod = raskod 04. Har haft en likadan själv.

Du får kolla på ASVH vad du får starta i.

Sv: Färg på papper, behöver också hjälp

Har nyss hämtat ut min hästs pass, efter registrering hos asvh. Hon har rosa papper från Tyskland, och har i Sverige fått siffrorna 04-05-4219
Försöker tolka detta enligt asvh, 04=raskod, 05=födelseår. Löpnummer 4219, betyder det då att hon har gröna papper, eftersom hon inte har ett löpnummer som börjar på 6- el 8-? Eller är det bara de som börjar på 1- som innebär gröna med raskod 04? Och var hittar man då igen hennes som börjar på 4??? Rosa från Tyskland ska ju motsvara gröna i Sverige, men har förstått på andra att det inte alltid är så enkelt...

Din är i samma register som de gröna är. Det är alla som har raskod 04 och löp nummer upp till 6000.
Första registrerade fölet/hästen födda resp år får 0001 andra 0002 osv. Din är alltså den 4219e hästen som är född 2005 och inreggad i ASVH.

Rosa från Tyskland påvisar att hästen är reggad i huvudregistret och att därmed mor och far är godkända, samma som ASVHs hästar på gröna papper.
Hurvida ett rosa tyskt pass blir översatt till ett grönt hänger på förbundet och stammen.

Är hästen registrerad i något av de förbund ASVH godkänner, tex Hannover eller Oldenburg så är det så gott som alltid gröna (finns några men få undantag beroende på hur nitiska de är) är hästen tex reggad i ett förbund som ej är godkänt, tex Mecklenburg så gör de en utvärdering av stammen, är far, morfar och mormorsfar alla godkända i något av de andra förbunden som ASVH faktiskt godkänner är det också en "grön häst" men är någon av de 3 enbart godkänd i Mecklenburg eller i andra heller ej godkända förbund så blir det gråa eller vita istället.

Din häst har alltså far, morfar och mormorsfar godkända i de godkända förbunden.

Vill bara förtydliga att löpnumret för gröna papper börjar på 0-5, de som börjar på 6 är vita papper.

Mackay har väl såvitt jag vet aldrig blivit avelsvärderad mer än i palomino och har därmed inte kunnat lösa ens betäckningsbevis i ASVH vilket är ett måste för att registrera avkommer i ASVH.

Hade så varit fallet så hade din häst ändå bara haft grå papper eftersom pappan inte är godkänd för avel och hade ändå inte fått starta kvalitet men hade då fått starta i 4-5-6års championaten via sporten.

Du kan regga vilken häst som helst i ASVH. Min okände irländare är reggad där men det finns ingen orsak eg eftersom det är både dyrare och besvärligare. :D

Du kan regga vilken häst som helst i ASVH. Min okände irländare är reggad där men det finns ingen orsak eg eftersom det är både dyrare och besvärligare. :D

Inte nu längre, tidigare var det så ja. Men numera går det inte att regga svensk producerade hästar med känd stam hur som hellst i ASVH.
För importer funkar det nog precis som innan det som de har blivit tuffa med är fölregistreringar för föl tillverkade i sverige där måste man numera ha betäckningsbevis/stamrulla och betäckningsbevis går enbart att lösa för avelsvärderad hingst.

Fast du kan ju regga den som okänd :D

HÄSTAR UTAN PAPPER/HÄSTAR MED ICKE GODKÄND HÄRSTAMNING
Hästar som saknar ursprung registreras med hjälp av ett ifyllt betäckningsbevis (se länk till höger), signalementsbeskrivning och ett veterinärintyg som styrker åldern. Dessutom skall den chipmärkas. För att få härstamningen utskriven i passet måste ett DNA-test göras. Prov måste tas på både modern, fadern och avkomman. Om inget DNA-test görs kommer härstamningen att skrivas som okänd. Kopia av köpekontrakt, kvitto eller liknande måste bifogas för att styrka ägandeförhållandet till hästen. Är du uppfödare till hästen måste du även kunna styrka att du är ägare till både modern och fadern.

Liknande trådar

W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka